Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça yapımı
devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattında
Gayrettepe İstasyonu’nda test çalışmaları devam ediyor. Seçimlerden önce
projenin ikinci etabının devreye alınması ve Gayrettepe İstasyonu’nun yolcu
kabul etmeye başlaması bekleniyor. Böylece tam otomatik hattın toplam uzunluğu
37,5 kilometre olacak.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat
tünellerinin tamamı bitirildi. Kayaşehir’e kadar olan
ilk etabın Mart 2024’te hizmete açılması planlanıyor. Halkalı
bağlantısının da 2024 sonunda tamamlanacağı belirtiliyor.
M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 2024 Mart ayında açılması planlanıyor. Projede
fiziksel ilerleme oranı %90 seviyesine ulaştı. 17 Kasım’da tüm sinyalizasyon
işlerinin tamamlanıp aralık ayında test sürüşlerine başlanması hedefleniyor. Proje;
Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden
geçiyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %88’e ulaştı. 17 km’lik
TBM kazısı tamamlandı. Ray montajı çift yönlü olarak devam ediyor. 17 km’lik
ray hattının 15 km’si döşendi ve ray işlerinde %90 ilerleme sağlandı. 8,4
kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 Şubat
ayında hizmete geçmesi planlanıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu
taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar
TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %90’a yaklaştıı. 6,5 kilometrelik
hattın tünel inşaatı tamamlandı. Çekmeköy - Samandıra Merkez olarak belirlenen
ilk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması
bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği
belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın
sağlanması mümkün olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil)
14,4 milyar TL.
M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %70’i geçti. Projede
TBM kazıları tamamlandı ve ray döşeme işleri devam ediyor. 13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında
tamamlanması hedefleniyor. Toplam
bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu için onay
bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa
da ne yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında ocak TBM kazıları
başlamıştı İlk aşamanın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı.
Şu anda fiziksel ilerleme oranı %30 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık
7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının devamı niteliğinde olan projede, ilk
aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet
araç dahil) 28,7 milyar TL.
M7 Kabataş Uzatmasında
da çalışmalar devam
ediyor. Kabataş İstasyonu’nun gelecek sene hizmete açılması bekleniyor.
Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor.
Kabataş İstasyonu hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek
şekilde işletilecek.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar
başladı ve fiziksel ilerleme oranı %50’yi geçti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe
ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından
oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor.
Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve
sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılması bekleniyor.
Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Şu
ana kadar%35-%40 civarında fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro
hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinde geçtiğimiz günlerde katener hattına enerji
verildi. Projenin 2023 yılı sonunda açılması için
yoğun çaba harcanıyor. Test sürüşleri devam eden proje kapsamında 7,3 km
uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım
tutarı 1,5 milyar TL.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028
yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu güne kadar çalışmaların %58’i
tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi
illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Hattın maliyetinin 10
yılda 15 kat arttığı konuşuluyor. Proje maliyeti 56 milyar TL olarak
güncellenmiş durumda.
Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026
yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu projedeki en önemli konu hattın
isminin hızlı tren hattı olarak güncellenmesi. Maalesef “yüksek” kısmını
kaybettik. Proje maliyeti 24 milyar TL olarak açıklandı.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
Adana yı da eklemeliydiniz
YanıtlaSilAraştıralım, gelecek ay Adana ile ilgili bulduklarımızı da ekleyelim. Teşekkürler, iyi akşamlar.
Sil