Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattında
Gayrettepe İstasyonu’nda test çalışmaları devam ediyor. Seçimlerden önce
projenin ikinci etabının devreye alınması ve Gayrettepe İstasyonu’nun yolcu
kabul etmeye başlaması bekleniyor. Böylece tam otomatik hattın toplam uzunluğu
37,5 kilometre olacak.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat
tünellerinin tamamı bitirildi. Kayaşehir’e kadar olan
ilk etabın Mart 2024’te hizmete açılması planlanıyor. Halkalı
bağlantısının da 2024 sonunda tamamlanacağı belirtiliyor.
M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 2024 Mart ayında açılması planlanıyor. Projede
fiziksel ilerleme oranı %92 seviyesine ulaştı. Ray montajı tamamlandı ve test
sürüşleri başladı. Proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve
Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar
TL.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %88’e ulaştı. 17 km’lik
TBM kazısı tamamlandı ve ray montajı da bitirilerek test sürüşleri başladı. 8,4
kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 Şubat
ayında hizmete geçmesi planlanıyor. Her ne kadar proje şubat ayında
yolcu alımına başlayacak olsa da ilk aşamada araç sıkıntısı olabileceği yönünde
bilgiler paylaşılıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan
hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %90’a yaklaştı. Projede tüm tünel
inşaatı tamamlandı. Çekmeköy - Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer
bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede
Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün
olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL.
M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %70’i geçti. Projede
TBM kazıları tamamlandı ve ray döşeme işleri devam ediyor. 13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında
tamamlanması hedefleniyor. Toplam
bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu için onay
bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa
da ne yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında ocak ayında TBM
kazıları başlamıştı İlk aşamanın 2025 yılı sonunda
bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %30 civarında. Birinci
etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı
niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu
projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7
milyar TL harcama öngörülüyor.
M7 Kabataş Uzatmasında
da çalışmalar devam
ediyor. Kabataş İstasyonu’nun gelecek sene hizmete
açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik
kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu
hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar
başladı ve fiziksel ilerleme oranı %56’yı geçti. Bu yıl 1,3 milyar lira bütçe
ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından
oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor.
Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve
sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılması bekleniyor.
Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL. İstanbul Büyükşehir
Belediyesi, geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdiği tahvil ihracı ile ihale
öncesinde finansal olarak elini oldukça güçlendirdi. Yurtdışında yapılan beş
yıl vadeli tahvil ihracı ile 715 milyon dolar borçlanmaya gidildi.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar%35-%40
civarında fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik 4 istasyonlu metro
hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinde geçtiğimiz günlerde katener hattına enerji
verildi. Projenin 2023 yılı sonunda açılması için
yoğun çaba harcanıyor. Test sürüşleri devam eden proje kapsamında 7,3 km
uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım
tutarı 1,5 milyar TL. Bu projede nostaljik görünümlü ve modern yolcu taşıma
araçlarının kullanılacağı açıklanmış olsa da son zamanlarda Marmaray setlerinin
kullanılacağı dedikoduları yayılmaya başladı.
İzmir
M1 F. Altay –
Narlıdere metrosunda fiziksel
ilerleme oranı %96’ya ulaştı. Üçyol-Fahrettin Altay hattına eklenecek olan
yaklaşık 7,2 km uzunluğundaki Fahrettin Altay-Narlıdere Kaymakamlık arasında
yer alacak olan hatta 7 adet istasyon bulunmaktadır. Hattın
7 Şubat 2024 günü hizmete alınacağı açıklanmıştır.
T3 Çiğli tramvayının temeli 2020 aralık ayında atılmıştı.
Çiğli tramvayı, 414 milyon 182 bin 814 TL bedelle sözleşmesi imzalanan ve
yaklaşık 11 km'lik çift hatlı ve 14 istasyondan oluşan bir hattır. Güzergâh,
Karşıyaka Çevreyolu istasyonundan başlayarak Ataşehir, Çiğli İZBAN Durağına, Çiğli
Bölge Eğitim Hastanesine, Ata Sanayi Bölgesine, Kâtip Çelebi Üniversitesi'ne ve
Atatürk Organize Sanayi Bölgesi'ne hizmet edecek şekilde planlanmıştır. Açılış tarihi ise 14 Şubat 2024 olarak kesinleşmiştir.
M2 Üçyol – Buca metrosunda TBM (Tünel Açma Makinesi) kurulumu için
hazırlıklar yapılıyor.
Halkapınar – Otogar metrosunun henüz ihalesi yapılmadı.
Adana
Hafif Raylı Sistem
İkinci Etap, Mevcut hafif raylı
sistem hattının uzatması niteliğinde olan bu hattın 2010-2013 yılları arasında
projeleri hazırlandı, ÇED raporu alındı ve işler yatırım programına alınma
aşamasına kadar getirildi. İkinci etap, Akıncılar İstasyonu'ndan başlayarak
Kozan Yolu - Ege Bağatur Bulvarı - Yüreğir Devlet Hastanesi - PTT Evleri - Şehir
Hastanesi - Öğrenci Yurtları - ÇÜ güzergahını takip ederek Yeni Adana
Stadyumu'nda son bulacak. İkinci etap projesi tamamlandığında birinci etabın
verimliliği büyük ölçüde artacak olsa da on yıldır bu proje yatırım programına
alınmıyor. Yatırım programına alındığı zaman belediye inşaat ihalesini yapıp
finansmanı da sağladıktan sonra inşaat başlayacaktır.
Medline Hastanesi -
Şehir Hastanesi Tramvay Hattı,
projelendirme aşamasındadır. Bu hat Medline Hastanesinden başlayarak Turgut
Özal Bulvarını boydan boya geçiyor ve İller Bankası kavşağından doğuya, Adnan
Kahveci Bulvarı'na döndükten sonra 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü vasıtasıyla Şehir
Hastanesi'ne ulaşıyor. Tramvay hattı bittiğinde Ruh Sağlığı ve Anadolu Lisesi
istasyonlarında mevcut hafif raylı sistemle, Şehir Hastanesi'nde hafif raylı
sistemin ikinci etabı ile aktarma imkânı da sağlayacak.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028
yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu güne kadar çalışmaların %58’i
tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi
illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Hattın maliyetinin 10
yılda 15 kat arttığı konuşuluyor. Proje maliyeti 56 milyar TL olarak
güncellenmiş durumda.
Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026
yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu projedeki en önemli konu hattın
isminin hızlı tren hattı olarak güncellenmesi. Maalesef “yüksek” kısmını
kaybettik. Proje maliyeti 24 milyar TL olarak açıklandı.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...