Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattının 15
Ocak’ta açılması hedefleniyordu. 19 Ocak’ta üçüncü şahıslarca yürütülen kazık
imalatı sebebiyle tünel çeperi küçük bir zarar görse de Gayrettepe
İstasyonu’nda test çalışmaları devam ederken meydana gelen kaza açılışı etkilemedi.
Bu güzergahın son istasyonu olan Gayrettepe, 29 Ocak
Pazartesi günü (yarın) hizmete açılacak. Hatla birlikte Taksim –
İstanbul Havalimanı arası 41 dakika sürecek.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Proje sertifikasyon sürecinde. En son
yapılan açıklamada Arnavutköy’e kadar olan ilk etabın
Şubat 2024’te, Kayaşehir İstasyonu’nun da Mart 2024’te hizmete gireceği
belirtildi. Halkalı bağlantısının da 2024 sonunda tamamlanacağı
belirtiliyor. Bu hatta %60 yerlilik şartıyla Ankara’da üretilen setler
kullanılacak.
M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 8 Mart 2024 tarihinde açılması planlanıyor. Projede
fiziksel ilerleme oranı %94 seviyesine ulaştı. Metro, Basın Ekspres’e paralel
bir koridor izliyor ve hat hizmete alındığında Ataköy – İkitelli arasındaki
seyahat süresi 19 dakikaya düşüyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6
milyar TL. Cumhurbaşkanlığının bu hat için gerekli olan araçların alımını
onaylamadığı ve bakanlık bütçesinde de bir bütçe ayrılmadığı yönünde
paylaşımlar yapılıyor. Bu nedenle de araç sıkıntısı yaşanacağından sözediliyor.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %88’e ulaştı ve test
sürüşleri başladı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 Şubat ayında hizmete geçmesi planlansa da ilk
aşamada araç sıkıntısı olabileceği ve cumhurbaşkanlığı tarafından araç alımının
onaylanmadığı yönünde bilgiler paylaşılıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu
taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar
TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde test sürüşleri devam ediyor. Çekmeköy - Samandıra
Merkez olarak belirlenen ilk etapta ilerleme oranı %91’i geçti. İlk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer
bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede
Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün
olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL olan
hattın daha sonra Sabiha Gökçen’e uzatılması planlanıyor.
M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %72’yi geçti. Projede
TBM kazıları tamamlandı ve ray döşeme işleri devam ediyor. 13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında
tamamlanması hedefleniyor. Toplam
bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu için onay
bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa
da ne yazık ki 2024 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında ocak ayında TBM
kazıları devam ediyor. Birinci etabın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda
fiziksel ilerleme oranı %32’yi geçti. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km.
Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört
yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil)
28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7 milyar TL harcama öngörülüyor.
M7 Kabataş Uzatmasında
da çalışmalar devam
ediyor. Kabataş İstasyonu’nun 2024 yılında hizmete
açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik
kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu
hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında fiziksel ilerleme oranı %62’yi geçti. 5,8 milyar lira bütçe ayrılan
hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor.
Projenin Mayıs 2025’de bitirilmesi planlanıyor.
Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu için 16 Şubat tarihinde yeniden başlama töreni
yapılacağı belirtildi. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel
ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılmıştı. Toplam yatırım bedeli
(272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar %37
civarında fiziki ilerleme kaydeden projede tünel kazıları devam ediyor. 3,5
kilometrelik 4 istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç
dahil) 3,8 milyar TL. 2024 yılı için 1,5 milyar TL bütçe ayrılmış.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin 2023 yılı sonunda açılması için
yoğun çaba harcansa da bu açılış gerçekleşmedi. Bugüne kadar başka bir açıklama
da görmedim. Birçok projede olduğu gibi arkeolojik çalışmaların proje güzergahı
ile çakıştığı yönünde bilgiler olsa da bu açıklamalar resmen doğrulanmadı. Söylenenlere
göre Bukoleon Sarayındaki arkeolojik çalışmalar ile T6 projesinin yaya-bisiklet
parkuru çakışıyormuş. Test sürüşleri devam eden proje kapsamında 7,3 km
uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım
tutarı 1,5 milyar TL.
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe
Tramvay Projesi’nde fizibilite ve
projelendirme çalışmaları tamamlandı. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3
kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.
Ankara
Başkentray Yenikent
Uzantısı yaklaşık
18.kilometrelik düz bir hat. Yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak
düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı.
Projenin 2024 yılı sonunda açılması hedefleniyor.
A2 Dikimevi-Natoyolu hattında ihaleye gelen tekliflerin çok yüksek
olduğu ve en kısa zamanda ihalenin iptal edileceği ve yeni bir ihale yapılacağı
belirtilmiş. 2028 hedefli proje için bu yıl 2 milyar TL bütçe ayrılmış.
M5 Kızılay Dikmen Metrosu’nda etüt ve sondaj çalışmaları devam ediyor. M4 (Keçiören) hattının Kızılay kuyruk
tünelinden devam edip Atatürk Sitesi (Mevlana Bulvarı Çaldağ Kavşağı) yönünde
10 istasyon olarak planlanıp proje çalışmaları başlatılan hattın Oran yönünde
bir istasyon daha uzatılarak 11 istasyon olarak projelendirilmekte olduğu
açıklandı.
Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok
fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek yok. Bu da
demek oluyor ki eğer ödenek çıkarsa çalışmalar en erken 2025 yılında
başlayabilir.
İzmir
M1 F. Altay –
Narlıdere metrosunda fiziksel
ilerleme oranı %96’ya ulaştı. Üçyol-Fahrettin Altay hattına eklenecek olan
yaklaşık 7,2 km uzunluğundaki Fahrettin Altay-Narlıdere Kaymakamlık arasında
yer alacak olan hatta 7 adet istasyon bulunmaktadır. Hattın
7 Şubat 2024 günü hizmete alınacağı açıklanmıştır ve bu tarih
geçerliliğini korumaktadır. Bu proje için 2024 yatırım programında 462 milyon
TL bütçe ayrılmıştır.
T3 Çiğli tramvayı 27 Ocak’ta hizmete
açıldı. Temeli 2020 aralık ayında atılan Çiğli tramvayı, 414
milyon 182 bin 814 TL bedelle sözleşmesi imzalanan ve yaklaşık 11 km'lik çift
hatlı ve 14 istasyondan oluşan bir hattır. Dedikoduya göre dün yapılan açılış
töreninde Can Bonomo konseri de varmış.
M2 Üçyol – Buca metrosunda TBM (Tünel Açma Makinesi) kurulumu için
hazırlıklar devam ediyor.
Halkapınar – Otogar metrosunun son durumunda bir değişiklik yok. 4,5 km
uzunluğundaki 5 istasyonlu projenin henüz ihalesi yapılmadı.
Adana
Geçen ayki yazımda
Adana’daki raylı sistem projelerini detaylı olarak yazmıştım. Geçen süre
içerisinde herhangi bir değişiklik olmadı.
Özet geçecek olursak
Adana'da biri hafif raylı sistem uzatması (Hafif Raylı Sistem İkinci
Etap), diğeri de tramvay hattı (Medline Hastanesi – Şehir Hastanesi
Tramvay Hattı) olmak üzere iki adet şehir içi raylı sistem projesi mevcut. İkinci
etap hafif raylı sistem projesi yatırım programına alınma/İhale aşamasında, tramvay
projesi ise projelendirme aşamasındadır.
Gaziantep
Gaziantep Büyükşehir
Belediyesi tarafından projelendirilen Gaziantep Metrosu Cumhurbaşkanlığı
2024 yatırım programına alındı. 15 milyar TL’lik projenin yaklaşık 10.5
kilometre uzunluğunda olması ve 2 yıl içerisinde tamamlanması planlanıyor.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028
yılında hizmete alınması planlanıyor. Bugüne kadar çalışmaların %63’ü
tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi
illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Bu hattın altyapı
çalışmaları için 2024 yatırım programında 6 milyar TL bütçe ayrıldığı
belirtiliyor.
Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026
yılında hizmete alınması beklenmekle birlikte son günlerde 2027 yılının
da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını görmekteyiz. Bu projede ilerleme
oranı %80’e ulaştı. Proje maliyeti 26 milyar TL olarak açıklandı.
Bölgesel Trenler
Güller Ekspresi 20 Aralık’ta hizmete girdi. Isparta, Burdur ve İzmir
arasında gündüz seferleri yapacak olan tren, Burdur’un 15 yıllık tren hasretini
de bitirmiş oldu. Yolcu trenlerinin 2008 yılında kaldırılmasıyla birlikte 15
yılı aşkın bir süredir yolcu taşımacılığı yapılmayan Burdur Tren Garı’nı sadece
yük vagonları kullanıyordu.
İzmir – Bandırma arasında hizmet verecek olan 6 Eylül Ekspresi ve 17 Eylül
Ekspresi trenleri, 12 Ocak’tan itibaren karşılıklı olarak seferlere
başlamıştır. Tren yolculuk güzergahında İzmir, Manisa ve Balıkesir illerinden
geçmektedir.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...