Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
M1B Kirazlı-Halkalı Metrosu uzun süredir beklenen bahtsız bir proje. Bildiğiniz
gibi yıllar önce yapılan ilk ihalede yol alınamamış ve sadece %8’lik bir
ilerleme oranı sağlanabilmişti. Geçen ay yeni bir ihale yapılıp İBB meclisinden
kredi onayı alındığı açıklanmış olsa da ihalenin tasarruf tedbirleri kapsamında
bir kere daha iptal edildiği açıklandı. İnşaat çalışmalarının hız kazanması
beklenirken bu açıklama bu hattı heyecanla bekleyen vatandaşlarımızı üzdü.
M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı, M4 Hattı’nın diğer bir uzantısıdır. M4 Kadıköy-Sabiha
Gökçen Hattı daha önce hizmete açılmıştı. Bu hattın bir diğer uzantısı da
Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. Bu projenin birinci etabı olan
Pendik Merkez-Kaynarca Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup (%50
ilerleme sağlandığı açıklanmıştır) 2025 Ekim’de
açılması planlanmaktadır. Projenin ikinci etabı olan Kaynarca-Tuzla
Hattı için proje revizyonları ve finansman çalışmaları devam etmektedir. Resmen
teyit edilmemiş olsa da şu anda konuşulan açılış tarihi 2029 yılı.
M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28 Nisan 2023’te hizmete
girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e ulaşmıştı. 10
Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy
Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon sayısı 19 oldu. Yıldıztepe İstasyonu’nun
platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir.
Daha önceleri yılsonu konuşulsa da son günlerde istasyonun ne zaman devreye
gireceği konusunda bir belirsizlik mevcuttur ve 2025 daha çok telaffuz
edilmektedir.
M5
Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde ana
hat tünelleri tamamlandı ve raylar tünellere getirildi. Ana hat tünellerindeki
hat boyu imalatlarının %57 ve İstasyon inşaatların da %70 seviyesinde olduğu
açıklandı. Böylece ikinci etapta toplamda %76’lık bir ilerleme oranı sağlanmış
oldu.
4,4 km’lik ikinci
etapta dört istasyon var. Şehir Hastanesi, Veysel Karani, Hasanpaşa ve
Sultanbeyli istasyonlarında çalışmalar devam ediyor.
Sultanbeyli’ye
kadar olan kısmın da 2025 yılının ilk çeyreğinde açılması planlanıyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında ilerleme oranının %50
seviyesine ulaştığı açıklandı. TBM kazıları devam ediyor. Birinci etabın 2025
yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7
km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projenin, ilk etabı
Mahmutbey, Bölge Parkı, Atatürk, Toplu Konut, Tema Park ve Hastane olarak
düşünülüyor.
M7 Kabataş Uzatmasında
tamamlanan arkeolojik çalışmaların
ardından istasyon inşaatı devam ediyor. Kabataş
İstasyonu’nun 2024 yılı sonunda hizmete açılması beklense de son
zamanlarda 2025 de çok fazla konuulmaya başlandı.
Beşiktaş İstasyonu
alanında ise arkeolojik kazının son aşamasına gelindi. Arkeolojik kazılar
tamamlanınca tasarım revizyonu yapılacak ve istasyon inşaatında çalışmalar
devam edecek.
M8 Bostancı-Dudullu
Metrosu 6 Ocak 2023 tarihinde hizmete açılmıştı.
İçerenköy
İstasyonu’nda ikinci çıkışın açılmasına çok az kalmış. Totem monte edilmiş,
paravanlar kaldırılmış ve yürüyen merdivenler monte edilmiş
M8 Metrosu’nun son
seferi saat 23.00’de hareket etmektedir. Diğer metrolarda olduğu gibi 00.00’a
çekilmesiyle ilgili çalışmalar da devam etmektedir.
M9 Ataköy-İkitelli Hattı’nın Ataköy – Bahariye
kesimi 18 Mart’ta hizmete açılmıştı.
Yeni etabın açılması
ile birlikte hattın uzunluğu 6,9 kilometreden 17,2 kilometreye, istasyon sayısı
ise 5’ten 13’e ulaştı.
Bu hattın son
istasyonu olan Mimar Sinan İstasyonu’ndaki test ve devreye alma çalışmaları
devam ediyor. İstasyonun Eylül 2024’te açılması beklense de son zamanlarda bu tarih üzerinde de bir
belirsizlik var.
Bu hattan İkitelli
Sanayi İstasyonu’nda M3 Hattı’na, Yenibosna İstasyonu’nda M1A Hattı’na, Ataköy
İstasyonu’nda Marmaray’a aktarma yapabilirsiniz.
M10 Pendik-Sabiha
Gökçen Uzatma Hattı’nın birinci
etabında fiziksel ilerleme oranı %70’i geçti. Pendik İstasyonu’nda kazı
çalışmaları tamamlandı, betonarme çalışmaları ise devam ediyor. Kaynarca Merkez
İstasyonu’nda betonarme imalatları tamamlandı, mimari ve elektromekanik işler
başladı. Projenin Ekim 2025’de bitirilmesi planlanıyor.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı Hattı’nın Arnavutköy’e kadar olan ilk etabı 19 Mart’ta hizmete açılmıştı.
Halkalı etabında ise
ilerleme oranının %96’ya ulaştığı ve yıl sonunda
hizmete girmesinin planlandığı belirtildi. 32 km’lik metro hattı
tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.
M12 Göztepe-Ümraniye Hattı’nda fiziksel ilerleme oran %82’yi geçti. Bu proje
kapsamında Göztepe 60. Yıl Parkı Metro İstasyonu’nda üç bin metrekarelik sosyal
bir alanın da yapılacağı belirtildi.
13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 30 Ağustos 2025’te tamamlanması hedefleniyor.
M12 Hattı açıldığında
Marmaray, Üsküdar-Çekmeköy ve Kadıköy-Sabiha Gökçen hatlarından yolcu alıp
verebilecek.
M13
Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı
24,6 km uzunluğunda 15 istasyonlu bir projedir. 10 Mart’ta projenin yeniden
başladığı belirtilmiş olsa da henüz inşaat faaliyetleri başlamamıştır. Hiçbir
hareket olmadığı için metro haritasına da eklenememiştir. En son gördüğümüz
açıklamada projenin geçen seneye ait olduğu ve revize edilmesi gerektiği
belirtilmiş olup mecliste onaylandıktan sonra çalışmalar başlayacakmış.
M14 Altunizade-Çamlıca
Metrosu’nun da tünel kazıları
devam ediyor. Şu ana kadar %37 civarında fiziki ilerleme kaydedilen projenin 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı, daha sonra hattın Bahçelievler ve Kazım Karabekir’e
uzatılacağını ve Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir İstasyonu’nda
entegre olacağını açıkladı.
M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü)
Metrosu bir türlü onay
alamayan bir proje. İBB, Sefaköy-Beylikdüzü metro hattı için 2022’den beri kamu
yatırım programına dört kez başvuru yapmış olsa da hiçbirine olumlu bir yanıt
alamadı. Beşinci kez başvuru yapılacağı belirtildi.
Metronun dış borçlanma
talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa da ne yazık ki yatırım programında
yer almadı.
19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
T7 Feshane-Bayrampaşa
Tramvay Hattı’nın Cumhurbaşkanlığı
yatırım planına alınmamasından sonra İBB tramvay hattını kendi öz kaynakları
ile yapacağını açıkladı. Yenikapı-Atatürk Havalimanı Metro Hattı,
Yenikapı-Kirazlı Metro Hattı ve Haliç Tramvay Hattı ile entegre olacak 3,2 km
uzunluğundaki hattın 2027’de tamamlanması planlanıyor.
T10
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’ne İBB
Meclisi’nden onay çıktı. Proje Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı
yatırım programında yer alabilmesi için onaya gönderildi. Projeye Anadolu Tram
adı verilmiş. 21,3 kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor. Bir
sorun çıkmaz ise bu sene ihalesinin yapılması bekleniyor.
Üsküdar-Harem Tramvay Hattı
Üsküdar Metro İstasyonu’ndan
başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat olarak düşünülen
projenin hazırlık çalışmaları devam ediyor.
Kocaeli
Gebze-Darıca Metrosu; inşaatı 2018’de başlayan, Darıca Sahili’nden başlayarak
Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ne kadar ulaşan, 15,40 km’lik iki hattan oluşan
11 istasyonlu bir metro projesidir. İlerleme oranının %82’ye vardığı açıklanan
projede test sürüşleri devam ediyor.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’na devredilen projenin, bu yılın başında 2024 sonunda hizmette
olacağı açıklanıyordu. Daha sonra 2025 yılının başında tamamıyla hizmete
girmiş olacağı açıklanmaya başlandı. Son olarak da 2025
yılının sonu çok sık konuşulmaya başlandı.
Ankara
A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı, ihalesi yüksek teklifler nedeniyle iptal
edilmişti. Mamak Metrosu da denilen projede süreç yeniden başladı. Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından
yapılan açıklamada 17 Eylül’de değerlendirmeye alınacak olan ihalede,
sözleşmenin aralık ayında imzalanması hedeflendiği belirtildi.
Başkentray Yenikent
Uzantısı yaklaşık 18 kilometrelik
düz bir hat. Kayaş ile Sincan arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın
Yenikent’e kadar uzatılması planlanıyor. Başta Kazan Soda ve organize sanayi olmak
üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme
oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Daha önce projenin 2024 yılı sonunda açılması hedeflendiği paylaşılmış
olsa da son aylarda bu yönde bir duyuru göremedik.
M2 Bağlıca ve
Yaşamkent Uzantıları Projesi M2
Kızılay-Çayyolu Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Korukent’ten
hemen sonra bir makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri
de Yaşamkent Merkez’de son bulacak. 9,36 km’lik ve 5 istasyonluk hattın projesi
tamamlandı ve incelenmek üzere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına teslim edildi.
Keçiören Şehitler – Forum
Uzatma Hattı için de sondaj
çalışmaları ve proje aşaması tamamlandı ve proje onaylandı. Yapım ihalesi
önümüzdeki dönemde yapılacak. M4 Kızılay-Keçiören Hattı’nın devamı
niteliğindeki proje 7,69 km uzunluğunda ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe,
Ovacık, Forum) bulunuyor. Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih
verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından üç dört
yıl içerisinde tamamlanması bekleniyor.
M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı’nın proje çizimi için verilen süre mayıs sonunda
dolmuştu. İlk başta Atatürk Sitesi’ne kadar olan hat, füniküler hattının
fizıbıl çıkmaması nedeniyle Oran yönüne doğru 1,3 km uzatıldı. Projenin
tamamlanmasını takiben onay için Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilmesi
bekleniyor. Hattın mevcut durumu içinse EGO tarafından yapılacak açıklama
bekleniyor.
M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı M2 Çayyolu ile M3 Sincan Hattı’nı
birleştirmek için planlanmış bir projedir. Proje çalışmaları devam eden hat 10
km olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi)
oluşacak. Bu hat ile beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş süresi (25 dakika)
kısalacağı gibi Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon sağlanacak.
M2 Çayyolu M3 Sincan Bağlantı Hattı Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmeti
Alımı Danışmanlık ihalesini kazanan Prota Mühendislik güzergah ölçümleri ve
harita işi için Ölçek Mühendislik’i seçti.
Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından
projelendirilen bir hat olup 2024 yatırım programında 11,9 milyon TL bütçe
ayrılmış.
Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok
fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek olmasa da sayın
bakan tarafından 2024 yatırım programına alındığı açıklanmıştı. Tabii bu
açıklama mart başındaydı, halen geçerli olup olmadığı konusunda henüz bir
güncelleme yapılmadı. 28 km’lik proje daha uzun yıllar hayata geçecek gibi
durmuyor.
İzmir
M1 F. Altay –
Narlıdere Metro’su 24 Şubat’ta hizmete açılmıştı.
Hat hizmete açılmış
olsa da birçok istasyonda ve çevresinde çevre düzenlemeleri ve inşaatlar devam
ediyor. İnşaatların büyük bir kısmının bu sene sonunda bitmiş olması
beklenmekle birlikte yeterli sayıda araç olmadığı şikayetlerini de son
zamanlarda çok fazla duymaya başladık.
M2 Üçyol – Buca Metrosu’nda yerin 36 metre altında dört tünel açma
makinesi ile tünel kazıları devam ediyor. General Asım Gündüz İstasyonu’nda
kazı destekleme imalatları tamamlandı. Bu istasyondan Üçyol İstasyonu’na doğru
bin 161 metre tünel kazısı da tamamlanmış durumda. Buca Koop İstasyonu’ndan DEÜ
İstasyonu’na doğru ise 176 metre tünel kazıldı.
Üçyol, Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi,
Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop. ve
Çamlıkule istasyonlarının bulunacağı 13,5 km'lik Buca Metro hattı, F.Altay -
Bornova arasında çalışan mevcut metro hattı ile Üçyol İstasyonu'nda, İZBAN Hattı
ile de Şirinyer İstasyonu'nda entegre olacaktır. Bu hat üzerindeki tren setleri
sürücüsüz olarak hizmet verecektir.
Çalışmaların
2026 yılında bitirilmesi hedeflenmektedir.
M3 Karabağlar-Gaziemir
Metrosu, İzmir’in en uzun metro
hattı olacak. 34,3 milyar TL’ye mâl olacağı açıklanan proje için Çevre
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından onay alınmıştı. 2030 İzmir Ulaşım
Master Planı’nda yer alan hat Menderes ilçesinden başlayıp Adnan Menderes
Havalimanı, ESBAŞ, Gaziemir, Karabağlar ve Konak İlçesi’ne ulaşım imkânı
sağlayacak.
24 duraktan oluşacak
hattın uzunluğu 31,5 km. Projenin inşaat çalışmalarının tamamlanmasının
ardından beş yıl içinde tamamlanması hedefleniyor.
Halkapınar – Otogar Metro’su 4,5 km uzunluğunda 5 istasyonlu bir hattır. Son
yapılan açıklamaya göre hat yatırım programında yer almakta olup metro
karakterinde projelendirilen hattın İzban ile entegre olacak şekilde banliyö
karakterine uygun proje revizyon çalışmaları devam etmektedir. Tamamlanması
akabinde yapım işi ihalesi gerçekleştirilecektir. Hattın adı da
“Halkapınar-Otogar-Kemalpaşa İzban Hattı” olarak değiştirilmiştir.
T4 Bostanlı-Örnekköy
Tramvayı 17.04.2023 tarihinde
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne sunum yapılmıştır. 26.04.2023 tarihinde
ise uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne onay için gönderilmiştir, 08.02.2024
tarihli yazı ile uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar AYGM tarafından
onaylanmıştır. Yatırım Programına alınması için T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji
ve Bütçe Başkanlığı’na başvuru yapılacaktır. Projenin yatırım bedeli 49 milyon
dolar olarak belirtilmiştir.
Adana
2. Etap Hafif Raylı
Sistem Projesi Cumhurbaşkanlığı
onayıyla 2024 yatırım programına alınmış bir projedir. 1. Etabın devamı
niteliğinde olacak proje; Akıncılar İstasyonu, Kozan Caddesi, Ege Bağatur
Bulvarı, Manolya Caddesi, İlim Yolu Bulvarı, DSİ TOKİ Konutları, Şehir
Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci Yurdu, Çukurova Hastanesi Balcalı Hastanesi ve
Stadyuma gidecek. İkinci etabın en geç 2029 yılına
kadar tamamlanacağı belirtildi.
Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı, Medline
Hastanesi’nden başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca
ilerleyecek ve sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu
Lisesi, Cumhuriyet Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı,
Gökkuşağı, Polis Evi, Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek
Şehir Hastanesi’nde sona erecek. Toplamda 14 istasyon ve 10 kilometrelik bir
mesafe planlanan bu hattın Adana trafiğini büyük ölçüde rahatlatması
bekleniyor. 2025 yılı sonunda hizmete açılması
planlanan Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık
280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.
Öğretmenler Bulvarı
Tramvay Hattı da planlama
aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden
geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker
Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.
Turhan Cemal Beriker
Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı
36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne
bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.
Yukarıda adı geçen üç
hattın 2025-2027 yılları arasında tamamlanması hedeflenmektedir.
Nostaljik Tramvay
Hattı Projesi
Yayınlanan projede
metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak
Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi
ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi
planlanmaktadır.
Gaziantep
Gaziantep Büyükşehir
Belediyesi tarafından projelendirilen Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz
Metro Hattı’nın Cumhurbaşkanlığı 2024 yatırım programına alındığı açıklandı.
Mevcut ulaşım sistemlerine entegre olacak 10 kilometre 440 metre uzunluğundaki
9 istasyon ve 39 tren seti kapasiteli depodan oluşacak metro hattının iki yıl içinde tamamlanması hedefleniyor. Metro
projesi, Büyükşehir Belediyesi’nin öz kaynakları ve dış kaynak fonları ile
finanse edilecek.
Gaziray Banliyö Hattı’nda 5 Kasım 2022'den beri geçici olarak Başkentray'da
kullanılan üç vagonlu dört set E 23000 trenleri ile yolcu taşınıyor. Ancak yıl
sonunda, TÜRASAŞ tarafından üretilen ve her biri dört vagondan oluşan sekiz
yeni tren seti hizmete girecek. Toplam maliyeti 47 milyon euro olan bu trenler,
1.000 yolcu kapasiteli olup 120 km/sa hızla çalışabilecek.
Gaziray Projesi
kapsamında, 25,5 km'lik güzergâh dahilinde 2 banliyö hattı ve 2 hızlı tren
hattı olmak üzere toplamda 112 km yeni demiryolu inşa edildi.
Trabzon
Hafif Raylı Sistem
Projesi 31,9 kilometre
uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde planlandı. Projenin ihale hazırlık
çalışmalarının tamamlandığı belirtildi. Sistemin Akçaabat ilçesi, Meydan
bölgesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Otogar ve havalimanı arasındaki
yolculuk talebine cevap vermesi bekleniyor.
İlk etabın yeni
stadyum, şehir hastanesinin olduğu alan, Atatürk Alanı ve Meydan bölgesi
arasındaki trafiğin en yoğun olduğu 8,7 kilometrelik kısmı kapsayacağı belirtildi.
Projenin Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından onaylandığı
açıklandı. Artık 2025 yatırım programına girebilir. Trabzon
kent içi raylı sistemler panelinde 2025 yılında çalışmaların başlamasının
hedeflendiği belirtildi.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İstanbul Yüksek
Hızlı Tren Hattı’nda T26 Tüneli,
Doğançay Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat
süresinin 35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm
etaplar tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi.
İlk başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız
gibi duruyor.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı
Tren Hattı ne yazık ki ismi gibi
hızlı ilerlemiyor. Bugüne kadar hep 9 istasyon olarak konuşulan 508
kilometrelik hattın Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa,
Muradiye, Ayvacık, Emiralem ve Menemen istasyonları olacak şekilde 10 istasyon
olarak tasarlandığı açıklandı. Bu hattın altyapı çalışmaları için 2024 yılında
6 milyar TL bütçe ayılmış. Projenin 2028 yılında
tamamlanması hedefleniyor.
Ankara-Bursa Yüksek Hızlı
Tren Hattı da bir türlü bitmeyen
hatlardan bir tanesi. Temeli 2012’de atılan ve 2016 yılında biteceği açıklanan
hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar bitirilemedi. Beşinci defa ihale yapılan
hattın 2026 yılında hizmete alınması beklenmekle
birlikte son günlerde 2027 yılının da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını
görmekteyiz. Bu projede ilerleme oranı %80’e ulaştı. Proje tamamlandığında hem
Ankara-Bursa hem de Bursa-İstanbul arası seyahat süresi 2 saat 15 dakika
olacak.
56 kilometre
uzunluğundaki Bursa – Yenişehir kesimi, 95 kilometre uzunluğundaki
Bandırma-Bursa ve 50 kilometrelik Yenişehir-Osmaneli kesimleri olmak üzere
toplam 201 kilometrelik hatta altyapı ve üstyapı çalışmalarına eş zamanlı
olarak devam ediyor.
Halkalı-Kapıkule Projesi’nin Çerkezköy-Kapıkule arasındaki 153 kilometrelik kesimde (1.
Etap) yapım çalışmaları devam etmekte olup projede %83 fiziki ilerleme
sağlanmıştır. Bu etabın 2025 yılı sonuna kadar bitmesi planlanmaktadır.
Projenin diğer fazları olan Ispartakule-Çerkezköy arasındaki 67 km’lik kesim ve
Halkalı-Ispartakule arasındaki 9 kilometrelik kesimin de 2027 yılına kadar tamamlanması bekleniyor.
Halkalı-Ispartakule çalışmalarında da %56 ilerleme sağlandığı belirtilmiştir. Projenin
tamamlanmasıyla Halkalı-Kapıkule arası yolcu seyahat süresi 4 saatten 1 saat 30
dakikaya, yük taşıma süresi ise 6 saat 30 dakikadan 2 saat 30 dakikaya düşecek.
Kayseri-Yerköy Hattı 142 km uzunluğunda, 250 km/saat hıza kadar, çift
hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma (Yük-Yolcu)
işletmecilik yapılması planlanan projedir.
Hattın devreye
girmesiyle Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte
sağlanan ulaşım 1 saatin altına, Ankara - Kayseri arası mevcut konvansiyonel
demiryolu ile 7 saatte sağlanan ulaşım süresi 2 saate ve İstanbul-Kayseri arası
ise 5 saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.
Altyapı Yatırımları
Genel Müdürlüğü Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı kontrollük danışmanlık
ve mühendislik işleri için sözleşme imzalandığını duyurdu. Bu proje için
finansman anlaşmasının da imzalandığı açıklandı.
Hattın 2028
yılında açılması planlanmaktadır.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı inşaatı kapsamında
bu güzergahtaki mevcut tren seferlerinin 22 Nisan’dan itibaren durdurulduğu
açıklandı. Tren seferlerine verilecek olan aranın iki yıl olması bekleniyor.
İstanbul-Sivas YHT seferlerinde zemin sorunları yaşandığı ve bu nedenle
seferlerin çok daha uzun sürdüğü belirtildi. Basında yer alan haberlere göre
şiddetli yağmurlar neticesinde oluşan sel suları rayların altındaki dolgu
malzemelerinin sürüklenmesine ve rayların havada kalmasına neden oluyor. Dolgu
iyileştirme ihalesi yapıldığı ve raylar daha güvenli hale gelinceye kadar
seferlerin daha yavaş hızlarda devam edeceği belirtildi.
Bölgesel Trenler
Turistik Diyarbakır
Ekspresi Ankara-Diyarbakır-Ankara
arasında hizmet veren bir tren. Diyarbakır Ekspresi 180 kişi kapasiteli 9
yataklı ve bir yemekli vagondan oluşuyor. Ankara-Diyarbakır seferinde
Malatya’da üç saat, Diyarbakır-Ankara Seferinde ise Yolçatı’da dört saat,
Kayseri’de üç saat durularak turizm amaçlı gezme imkânı sağlanıyor.
Turistik Van Gölü
Ekspresi (Ankara-Tatvan
arasında) seferlerine 24 Haziran’da başladı
ve şu ana kadar iki sefer gerçekleştirdi. Tren Ankara – Tatvan seferinde
Elazığ’da dört saatlik bir duruş gerçekleştiriyor. Tatvan – Ankara seferinde
ise Palu’da üç saat, Elazığ’da dört saat ve Kayseri’de üç saatlik duruşlar
yapıyor. Tren 9 yataklı ve 1 yemekli vagondan oluşuyor. Bakanlıktan yapılan
açıklamada iki kişinin seyahat edebileceği yataklı kabin fiyatının 9 bin 900 TL
olduğu belirtildi.
Adana-Konya arasında
hizmet veren Toros Ekspresi’nin güzergahında bulunan istasyonlarda yol
yapım çalışması gerçekleştirileceği için 24 Mayıs’tan itibaren 3 ay
süreyle seferlerinin durdurulacağı duyuruldu.
Tuz Ekspresi Ankara-Çankırı arasındaki günübirlik seferlerine 18 Mayıs’ta başladı. Cumartesi sabahları
07.50’de Ankara’dan hareket edecek olan 250 yolcu kapasiteli tren aynı akşam
saat 19.40’ta Ankara’ya geri dönecek.
Halkalı-Edirne Treni
Trakya bölgesinden
gelen yoğun talepler sonrası Halkalı-Edirne-Halkalı bölgesel tren seferlerine
karşılıklı ikişer sefer ilave edildiği ve vagon sayıları da yükseltilerek
kapasite artırımı yapıldığı açıklandı.
İstanbul Halkalı’dan kalkacak ilk tren, 08.40’da hareket ediyor ve 12.49’da
Edirne Gar’a ulaşıyor.
İkinci tren ise 18.00’da
Halkalı’dan hareket edip 22.08’de Edirne’ye ulaşıyor.
Dönüşte ise Edirne’den
08.20’da hareket ediyor ve İstanbul’a (Halkalı) 12.30’a ulaşıyor.
İkinci tren ise: Edirne’den
17.15’de hareket ediyor ve İstanbul’a (Halkalı) 21.22’de ulaşıyor.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı X'te (Twitter) AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...