18 Ağustos 2024 Pazar

Raylı Sistemler Ağustos 2024

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça ve bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.

İstanbul

M1B Kirazlı-Halkalı Metrosu uzun süredir beklenen bahtsız bir proje. Bildiğiniz gibi yıllar önce yapılan ilk ihalede yol alınamamış ve sadece %8’lik bir ilerleme oranı sağlanabilmişti. Geçen ay yeni bir ihale yapılıp İBB meclisinden kredi onayı alındığı açıklanmış olsa da ihalenin tasarruf tedbirleri kapsamında bir kere daha iptal edildiği açıklandı. İnşaat çalışmalarının hız kazanması beklenirken bu açıklama bu hattı heyecanla bekleyen vatandaşlarımızı üzdü.

M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı, M4 Hattı’nın diğer bir uzantısıdır. M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Hattı daha önce hizmete açılmıştı. Bu hattın bir diğer uzantısı da Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. Bu projenin birinci etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup (%50 ilerleme sağlandığı açıklanmıştır) 2025 Ekim’de açılması planlanmaktadır. Projenin ikinci etabı olan Kaynarca-Tuzla Hattı için proje revizyonları ve finansman çalışmaları devam etmektedir. Resmen teyit edilmemiş olsa da şu anda konuşulan açılış tarihi 2029 yılı.

M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28 Nisan 2023’te hizmete girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e ulaşmıştı. 10 Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon sayısı 19 oldu. Yıldıztepe İstasyonu’nun platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir. Daha önceleri yılsonu konuşulsa da son günlerde istasyonun ne zaman devreye gireceği konusunda bir belirsizlik mevcuttur ve 2025 daha çok telaffuz edilmektedir.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde ana hat tünelleri tamamlandı ve raylar tünellere getirildi. Ana hat tünellerindeki hat boyu imalatlarının %57 ve İstasyon inşaatların da %70 seviyesinde olduğu açıklandı. Böylece ikinci etapta toplamda %76’lık bir ilerleme oranı sağlanmış oldu.

4,4 km’lik ikinci etapta dört istasyon var. Şehir Hastanesi, Veysel Karani, Hasanpaşa ve Sultanbeyli istasyonlarında çalışmalar devam ediyor.

Sultanbeyli’ye kadar olan kısmın da 2025 yılının ilk çeyreğinde açılması planlanıyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında ilerleme oranının %50 seviyesine ulaştığı açıklandı. TBM kazıları devam ediyor.  Birinci etabın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projenin, ilk etabı Mahmutbey, Bölge Parkı, Atatürk, Toplu Konut, Tema Park ve Hastane olarak düşünülüyor.

M7 Kabataş Uzatmasında tamamlanan arkeolojik çalışmaların ardından istasyon inşaatı devam ediyor. Kabataş İstasyonu’nun 2024 yılı sonunda hizmete açılması beklense de son zamanlarda 2025 de çok fazla konuulmaya başlandı.

Beşiktaş İstasyonu alanında ise arkeolojik kazının son aşamasına gelindi. Arkeolojik kazılar tamamlanınca tasarım revizyonu yapılacak ve istasyon inşaatında çalışmalar devam edecek.

M8 Bostancı-Dudullu Metrosu 6 Ocak 2023 tarihinde hizmete açılmıştı.

İçerenköy İstasyonu’nda ikinci çıkışın açılmasına çok az kalmış. Totem monte edilmiş, paravanlar kaldırılmış ve yürüyen merdivenler monte edilmiş

M8 Metrosu’nun son seferi saat 23.00’de hareket etmektedir. Diğer metrolarda olduğu gibi 00.00’a çekilmesiyle ilgili çalışmalar da devam etmektedir.

M9 Ataköy-İkitelli Hattı’nın Ataköy – Bahariye kesimi 18 Mart’ta hizmete açılmıştı.

Yeni etabın açılması ile birlikte hattın uzunluğu 6,9 kilometreden 17,2 kilometreye, istasyon sayısı ise 5’ten 13’e ulaştı.

Bu hattın son istasyonu olan Mimar Sinan İstasyonu’ndaki test ve devreye alma çalışmaları devam ediyor. İstasyonun Eylül 2024’te açılması beklense de son zamanlarda bu tarih üzerinde de bir belirsizlik var.

Bu hattan İkitelli Sanayi İstasyonu’nda M3 Hattı’na, Yenibosna İstasyonu’nda M1A Hattı’na, Ataköy İstasyonu’nda Marmaray’a aktarma yapabilirsiniz.

M10 Pendik-Sabiha Gökçen Uzatma Hattı’nın birinci etabında fiziksel ilerleme oranı %70’i geçti. Pendik İstasyonu’nda kazı çalışmaları tamamlandı, betonarme çalışmaları ise devam ediyor. Kaynarca Merkez İstasyonu’nda betonarme imalatları tamamlandı, mimari ve elektromekanik işler başladı. Projenin Ekim 2025’de bitirilmesi planlanıyor.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı Hattı’nın Arnavutköy’e kadar olan ilk etabı 19 Mart’ta hizmete açılmıştı.

Halkalı etabında ise ilerleme oranının %96’ya ulaştığı ve yıl sonunda hizmete girmesinin planlandığı belirtildi. 32 km’lik metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.

M12 Göztepe-Ümraniye Hattı’nda fiziksel ilerleme oran %82’yi geçti. Bu proje kapsamında Göztepe 60. Yıl Parkı Metro İstasyonu’nda üç bin metrekarelik sosyal bir alanın da yapılacağı belirtildi.

13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 30 Ağustos 2025’te tamamlanması hedefleniyor.

M12 Hattı açıldığında Marmaray, Üsküdar-Çekmeköy ve Kadıköy-Sabiha Gökçen hatlarından yolcu alıp verebilecek.

M13 Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı 24,6 km uzunluğunda 15 istasyonlu bir projedir. 10 Mart’ta projenin yeniden başladığı belirtilmiş olsa da henüz inşaat faaliyetleri başlamamıştır. Hiçbir hareket olmadığı için metro haritasına da eklenememiştir. En son gördüğümüz açıklamada projenin geçen seneye ait olduğu ve revize edilmesi gerektiği belirtilmiş olup mecliste onaylandıktan sonra çalışmalar başlayacakmış.

M14 Altunizade-Çamlıca Metrosu’nun da tünel kazıları devam ediyor. Şu ana kadar %37 civarında fiziki ilerleme kaydedilen projenin 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, daha sonra hattın Bahçelievler ve Kazım Karabekir’e uzatılacağını ve Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir İstasyonu’nda entegre olacağını açıkladı.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) Metrosu bir türlü onay alamayan bir proje. İBB, Sefaköy-Beylikdüzü metro hattı için 2022’den beri kamu yatırım programına dört kez başvuru yapmış olsa da hiçbirine olumlu bir yanıt alamadı. Beşinci kez başvuru yapılacağı belirtildi.

Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa da ne yazık ki yatırım programında yer almadı.

19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

T7 Feshane-Bayrampaşa Tramvay Hattı’nın Cumhurbaşkanlığı yatırım planına alınmamasından sonra İBB tramvay hattını kendi öz kaynakları ile yapacağını açıkladı. Yenikapı-Atatürk Havalimanı Metro Hattı, Yenikapı-Kirazlı Metro Hattı ve Haliç Tramvay Hattı ile entegre olacak 3,2 km uzunluğundaki hattın 2027’de tamamlanması planlanıyor.

T10 Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’ne İBB Meclisi’nden onay çıktı. Proje Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı yatırım programında yer alabilmesi için onaya gönderildi. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3 kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor. Bir sorun çıkmaz ise bu sene ihalesinin yapılması bekleniyor.

Üsküdar-Harem Tramvay Hattı Üsküdar Metro İstasyonu’ndan başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat olarak düşünülen projenin hazırlık çalışmaları devam ediyor.

Kocaeli

Gebze-Darıca Metrosu; inşaatı 2018’de başlayan, Darıca Sahili’nden başlayarak Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ne kadar ulaşan, 15,40 km’lik iki hattan oluşan 11 istasyonlu bir metro projesidir. İlerleme oranının %82’ye vardığı açıklanan projede test sürüşleri devam ediyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredilen projenin, bu yılın başında 2024 sonunda hizmette olacağı açıklanıyordu. Daha sonra 2025 yılının başında tamamıyla hizmete girmiş olacağı açıklanmaya başlandı. Son olarak da 2025 yılının sonu çok sık konuşulmaya başlandı.

Ankara

A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı, ihalesi yüksek teklifler nedeniyle iptal edilmişti. Mamak Metrosu da denilen projede süreç yeniden başladı.  Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada 17 Eylül’de değerlendirmeye alınacak olan ihalede, sözleşmenin aralık ayında imzalanması hedeflendiği belirtildi.

Başkentray Yenikent Uzantısı yaklaşık 18 kilometrelik düz bir hat. Kayaş ile Sincan arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın Yenikent’e kadar uzatılması planlanıyor. Başta Kazan Soda ve organize sanayi olmak üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Daha önce projenin 2024 yılı sonunda açılması hedeflendiği paylaşılmış olsa da son aylarda bu yönde bir duyuru göremedik.

M2 Bağlıca ve Yaşamkent Uzantıları Projesi M2 Kızılay-Çayyolu Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Korukent’ten hemen sonra bir makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri de Yaşamkent Merkez’de son bulacak. 9,36 km’lik ve 5 istasyonluk hattın projesi tamamlandı ve incelenmek üzere Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına teslim edildi.

Keçiören Şehitler – Forum Uzatma Hattı için de sondaj çalışmaları ve proje aşaması tamamlandı ve proje onaylandı. Yapım ihalesi önümüzdeki dönemde yapılacak. M4 Kızılay-Keçiören Hattı’nın devamı niteliğindeki proje 7,69 km uzunluğunda ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe, Ovacık, Forum) bulunuyor. Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından üç dört yıl içerisinde tamamlanması bekleniyor.

M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı’nın proje çizimi için verilen süre mayıs sonunda dolmuştu. İlk başta Atatürk Sitesi’ne kadar olan hat, füniküler hattının fizıbıl çıkmaması nedeniyle Oran yönüne doğru 1,3 km uzatıldı. Projenin tamamlanmasını takiben onay için Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilmesi bekleniyor. Hattın mevcut durumu içinse EGO tarafından yapılacak açıklama bekleniyor.

M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı M2 Çayyolu ile M3 Sincan Hattı’nı birleştirmek için planlanmış bir projedir. Proje çalışmaları devam eden hat 10 km olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi) oluşacak. Bu hat ile beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş süresi (25 dakika) kısalacağı gibi Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon sağlanacak.

M2 Çayyolu M3 Sincan Bağlantı Hattı Uygulamaya Esas Kesin Proje Hizmeti Alımı Danışmanlık ihalesini kazanan Prota Mühendislik güzergah ölçümleri ve harita işi için Ölçek Mühendislik’i seçti.

Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen bir hat olup 2024 yatırım programında 11,9 milyon TL bütçe ayrılmış.

Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek olmasa da sayın bakan tarafından 2024 yatırım programına alındığı açıklanmıştı. Tabii bu açıklama mart başındaydı, halen geçerli olup olmadığı konusunda henüz bir güncelleme yapılmadı. 28 km’lik proje daha uzun yıllar hayata geçecek gibi durmuyor.

İzmir

M1 F. Altay – Narlıdere Metro’su 24 Şubat’ta hizmete açılmıştı.

Hat hizmete açılmış olsa da birçok istasyonda ve çevresinde çevre düzenlemeleri ve inşaatlar devam ediyor. İnşaatların büyük bir kısmının bu sene sonunda bitmiş olması beklenmekle birlikte yeterli sayıda araç olmadığı şikayetlerini de son zamanlarda çok fazla duymaya başladık.

M2 Üçyol – Buca Metrosu’nda yerin 36 metre altında dört tünel açma makinesi ile tünel kazıları devam ediyor. General Asım Gündüz İstasyonu’nda kazı destekleme imalatları tamamlandı. Bu istasyondan Üçyol İstasyonu’na doğru bin 161 metre tünel kazısı da tamamlanmış durumda. Buca Koop İstasyonu’ndan DEÜ İstasyonu’na doğru ise 176 metre tünel kazıldı.

Üçyol, Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop. ve Çamlıkule istasyonlarının bulunacağı 13,5 km'lik Buca Metro hattı, F.Altay - Bornova arasında çalışan mevcut metro hattı ile Üçyol İstasyonu'nda, İZBAN Hattı ile de Şirinyer İstasyonu'nda entegre olacaktır. Bu hat üzerindeki tren setleri sürücüsüz olarak hizmet verecektir.

Çalışmaların 2026 yılında bitirilmesi hedeflenmektedir.

M3 Karabağlar-Gaziemir Metrosu, İzmir’in en uzun metro hattı olacak. 34,3 milyar TL’ye mâl olacağı açıklanan proje için Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından onay alınmıştı. 2030 İzmir Ulaşım Master Planı’nda yer alan hat Menderes ilçesinden başlayıp Adnan Menderes Havalimanı, ESBAŞ, Gaziemir, Karabağlar ve Konak İlçesi’ne ulaşım imkânı sağlayacak.

24 duraktan oluşacak hattın uzunluğu 31,5 km. Projenin inşaat çalışmalarının tamamlanmasının ardından beş yıl içinde tamamlanması hedefleniyor.

Halkapınar – Otogar Metro’su 4,5 km uzunluğunda 5 istasyonlu bir hattır. Son yapılan açıklamaya göre hat yatırım programında yer almakta olup metro karakterinde projelendirilen hattın İzban ile entegre olacak şekilde banliyö karakterine uygun proje revizyon çalışmaları devam etmektedir. Tamamlanması akabinde yapım işi ihalesi gerçekleştirilecektir. Hattın adı da “Halkapınar-Otogar-Kemalpaşa İzban Hattı” olarak değiştirilmiştir.

T4 Bostanlı-Örnekköy Tramvayı 17.04.2023 tarihinde Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne sunum yapılmıştır. 26.04.2023 tarihinde ise uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne onay için gönderilmiştir, 08.02.2024 tarihli yazı ile uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar AYGM tarafından onaylanmıştır. Yatırım Programına alınması için T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’na başvuru yapılacaktır. Projenin yatırım bedeli 49 milyon dolar olarak belirtilmiştir.

Adana

2. Etap Hafif Raylı Sistem Projesi Cumhurbaşkanlığı onayıyla 2024 yatırım programına alınmış bir projedir. 1. Etabın devamı niteliğinde olacak proje; Akıncılar İstasyonu, Kozan Caddesi, Ege Bağatur Bulvarı, Manolya Caddesi, İlim Yolu Bulvarı, DSİ TOKİ Konutları, Şehir Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci Yurdu, Çukurova Hastanesi Balcalı Hastanesi ve Stadyuma gidecek. İkinci etabın en geç 2029 yılına kadar tamamlanacağı belirtildi.

Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, Medline Hastanesi’nden başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca ilerleyecek ve sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu Lisesi, Cumhuriyet Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı, Gökkuşağı, Polis Evi, Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek Şehir Hastanesi’nde sona erecek. Toplamda 14 istasyon ve 10 kilometrelik bir mesafe planlanan bu hattın Adana trafiğini büyük ölçüde rahatlatması bekleniyor. 2025 yılı sonunda hizmete açılması planlanan Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık 280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.

Öğretmenler Bulvarı Tramvay Hattı da planlama aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.

Turhan Cemal Beriker Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı 36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.

Yukarıda adı geçen üç hattın 2025-2027 yılları arasında tamamlanması hedeflenmektedir.

Nostaljik Tramvay Hattı Projesi

Yayınlanan projede metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi planlanmaktadır.

Gaziantep

Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz Metro Hattı’nın Cumhurbaşkanlığı 2024 yatırım programına alındığı açıklandı. Mevcut ulaşım sistemlerine entegre olacak 10 kilometre 440 metre uzunluğundaki 9 istasyon ve 39 tren seti kapasiteli depodan oluşacak metro hattının iki yıl içinde tamamlanması hedefleniyor. Metro projesi, Büyükşehir Belediyesi’nin öz kaynakları ve dış kaynak fonları ile finanse edilecek.

Gaziray Banliyö Hattı’nda 5 Kasım 2022'den beri geçici olarak Başkentray'da kullanılan üç vagonlu dört set E 23000 trenleri ile yolcu taşınıyor. Ancak yıl sonunda, TÜRASAŞ tarafından üretilen ve her biri dört vagondan oluşan sekiz yeni tren seti hizmete girecek. Toplam maliyeti 47 milyon euro olan bu trenler, 1.000 yolcu kapasiteli olup 120 km/sa hızla çalışabilecek.

Gaziray Projesi kapsamında, 25,5 km'lik güzergâh dahilinde 2 banliyö hattı ve 2 hızlı tren hattı olmak üzere toplamda 112 km yeni demiryolu inşa edildi.

Trabzon

Hafif Raylı Sistem Projesi 31,9 kilometre uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde planlandı. Projenin ihale hazırlık çalışmalarının tamamlandığı belirtildi. Sistemin Akçaabat ilçesi, Meydan bölgesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Otogar ve havalimanı arasındaki yolculuk talebine cevap vermesi bekleniyor.

İlk etabın yeni stadyum, şehir hastanesinin olduğu alan, Atatürk Alanı ve Meydan bölgesi arasındaki trafiğin en yoğun olduğu 8,7 kilometrelik kısmı kapsayacağı belirtildi. Projenin Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından onaylandığı açıklandı. Artık 2025 yatırım programına girebilir. Trabzon kent içi raylı sistemler panelinde 2025 yılında çalışmaların başlamasının hedeflendiği belirtildi.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı’nda T26 Tüneli, Doğançay Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat süresinin 35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm etaplar tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi. İlk başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız gibi duruyor.

Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı ne yazık ki ismi gibi hızlı ilerlemiyor. Bugüne kadar hep 9 istasyon olarak konuşulan 508 kilometrelik hattın Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye, Ayvacık, Emiralem ve Menemen istasyonları olacak şekilde 10 istasyon olarak tasarlandığı açıklandı. Bu hattın altyapı çalışmaları için 2024 yılında 6 milyar TL bütçe ayılmış. Projenin 2028 yılında tamamlanması hedefleniyor.

Ankara-Bursa Yüksek Hızlı Tren Hattı da bir türlü bitmeyen hatlardan bir tanesi. Temeli 2012’de atılan ve 2016 yılında biteceği açıklanan hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar bitirilemedi. Beşinci defa ihale yapılan hattın 2026 yılında hizmete alınması beklenmekle birlikte son günlerde 2027 yılının da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını görmekteyiz. Bu projede ilerleme oranı %80’e ulaştı. Proje tamamlandığında hem Ankara-Bursa hem de Bursa-İstanbul arası seyahat süresi 2 saat 15 dakika olacak.

56 kilometre uzunluğundaki Bursa – Yenişehir kesimi, 95 kilometre uzunluğundaki Bandırma-Bursa ve 50 kilometrelik Yenişehir-Osmaneli kesimleri olmak üzere toplam 201 kilometrelik hatta altyapı ve üstyapı çalışmalarına eş zamanlı olarak devam ediyor.

Halkalı-Kapıkule Projesi’nin Çerkezköy-Kapıkule arasındaki 153 kilometrelik kesimde (1. Etap) yapım çalışmaları devam etmekte olup projede %83 fiziki ilerleme sağlanmıştır. Bu etabın 2025 yılı sonuna kadar bitmesi planlanmaktadır. Projenin diğer fazları olan Ispartakule-Çerkezköy arasındaki 67 km’lik kesim ve Halkalı-Ispartakule arasındaki 9 kilometrelik kesimin de 2027 yılına kadar tamamlanması bekleniyor. Halkalı-Ispartakule çalışmalarında da %56 ilerleme sağlandığı belirtilmiştir. Projenin tamamlanmasıyla Halkalı-Kapıkule arası yolcu seyahat süresi 4 saatten 1 saat 30 dakikaya, yük taşıma süresi ise 6 saat 30 dakikadan 2 saat 30 dakikaya düşecek.

Kayseri-Yerköy Hattı 142 km uzunluğunda, 250 km/saat hıza kadar, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma (Yük-Yolcu) işletmecilik yapılması planlanan projedir.

Hattın devreye girmesiyle Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte sağlanan ulaşım 1 saatin altına, Ankara - Kayseri arası mevcut konvansiyonel demiryolu ile 7 saatte sağlanan ulaşım süresi 2 saate ve İstanbul-Kayseri arası ise 5 saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.

Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren Hattı kontrollük danışmanlık ve mühendislik işleri için sözleşme imzalandığını duyurdu. Bu proje için finansman anlaşmasının da imzalandığı açıklandı.

Hattın 2028 yılında açılması planlanmaktadır.

Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı inşaatı kapsamında bu güzergahtaki mevcut tren seferlerinin 22 Nisan’dan itibaren durdurulduğu açıklandı. Tren seferlerine verilecek olan aranın iki yıl olması bekleniyor.

İstanbul-Sivas YHT seferlerinde zemin sorunları yaşandığı ve bu nedenle seferlerin çok daha uzun sürdüğü belirtildi. Basında yer alan haberlere göre şiddetli yağmurlar neticesinde oluşan sel suları rayların altındaki dolgu malzemelerinin sürüklenmesine ve rayların havada kalmasına neden oluyor. Dolgu iyileştirme ihalesi yapıldığı ve raylar daha güvenli hale gelinceye kadar seferlerin daha yavaş hızlarda devam edeceği belirtildi.

Bölgesel Trenler

Turistik Diyarbakır Ekspresi Ankara-Diyarbakır-Ankara arasında hizmet veren bir tren. Diyarbakır Ekspresi 180 kişi kapasiteli 9 yataklı ve bir yemekli vagondan oluşuyor. Ankara-Diyarbakır seferinde Malatya’da üç saat, Diyarbakır-Ankara Seferinde ise Yolçatı’da dört saat, Kayseri’de üç saat durularak turizm amaçlı gezme imkânı sağlanıyor.

Turistik Van Gölü Ekspresi (Ankara-Tatvan arasında) seferlerine 24 Haziran’da başladı ve şu ana kadar iki sefer gerçekleştirdi. Tren Ankara – Tatvan seferinde Elazığ’da dört saatlik bir duruş gerçekleştiriyor. Tatvan – Ankara seferinde ise Palu’da üç saat, Elazığ’da dört saat ve Kayseri’de üç saatlik duruşlar yapıyor. Tren 9 yataklı ve 1 yemekli vagondan oluşuyor. Bakanlıktan yapılan açıklamada iki kişinin seyahat edebileceği yataklı kabin fiyatının 9 bin 900 TL olduğu belirtildi.

Adana-Konya arasında hizmet veren Toros Ekspresi’nin güzergahında bulunan istasyonlarda yol yapım çalışması gerçekleştirileceği için 24 Mayıs’tan itibaren 3 ay süreyle seferlerinin durdurulacağı duyuruldu.

Tuz Ekspresi Ankara-Çankırı arasındaki günübirlik seferlerine 18 Mayıs’ta başladı. Cumartesi sabahları 07.50’de Ankara’dan hareket edecek olan 250 yolcu kapasiteli tren aynı akşam saat 19.40’ta Ankara’ya geri dönecek.

Halkalı-Edirne Treni

Trakya bölgesinden gelen yoğun talepler sonrası Halkalı-Edirne-Halkalı bölgesel tren seferlerine karşılıklı ikişer sefer ilave edildiği ve vagon sayıları da yükseltilerek kapasite artırımı yapıldığı açıklandı.

İstanbul Halkalı’dan kalkacak ilk tren, 08.40’da hareket ediyor ve 12.49’da Edirne Gar’a ulaşıyor.

İkinci tren ise 18.00’da Halkalı’dan hareket edip 22.08’de Edirne’ye ulaşıyor.

Dönüşte ise Edirne’den 08.20’da hareket ediyor ve İstanbul’a (Halkalı) 12.30’a ulaşıyor.

İkinci tren ise: Edirne’den 17.15’de hareket ediyor ve İstanbul’a (Halkalı) 21.22’de ulaşıyor.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın… 

1 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya25 Ağustos 2024 08:47

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı X'te (Twitter) AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil