29 Eylül 2024 Pazar

Raylı Sistemler Eylül 2024

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Bu yazımızda “TBM” kısaltması çok fazla kullanıldığı için onun da açıklamasını buraya bırakalım.

TBM: İngilizce “Tunnel Boring Machine” isminden gelen bir kısaltma. Bizim buralarda Tünel Açma Makinesi.

Fırsat buldukça ve bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M1B Kirazlı-Halkalı Metrosu (benim tabirimle) en bahtsız hatlardan biri. Çok sorulduğu için bu hatla ilgili gelişmeleri/gelişmemeleri sizler için özetlemeye çalışacağım.

Bildiğiniz gibi bu hat Yenikapı-Kirazlı hattının Halkalı yönünde 10 istasyon daha uzatılması için yapılan bir çalışma.

2017’de ihalesi yapılan hatta 2020 yılına kadar hiçbir çalışma yapılmadı.

2020’de kredi bağlantıları yapılınca tekrar başlayan çalışmalar (açıklamalara göre) %10’a yakın bir gerçekleşme seviyesine ulaştı. Bazı kanallar ilerleme oranının %10’dan da az olduğunu belirtiyorlar.

2022 yılında çıkan bir kararname ile çok yüksek enflasyon neticesinde sözleşmeyi feshetme hakkı verilen müteahhit sözleşmeyi feshetti. Bu durum başka raylı sistem projelerinde de yaşandı.

Bu gelişmeden sonra tekrar bir ihale yapıldıysa da daha sonra bu ihale İBB tarafından iptal edildi.

İBB’nin ihale iptal nedenini yeterli bulmayan Kamu İhale Kurumu iptalin geçersiz olduğunu açıkladı.

En son olarak da Büyükşehir Belediyesi tasarruf tedbirleri kapsamında ihaleyi tekrar iptal etti.

Bundan sonrasında ne olacağı konusunda hiçbir somut bilgiye ulaşamadım.

Dostlar, bu hat bütün takip ettiğimiz hatlar arasında en karmaşık olanlarından biri. Anladığım kadarıyla özetlemeye çalıştım. Bırakın hattın ne zaman açılacağını ne yönde ilerleneceğini bile bilmiyoruz.

M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı, M4 Hattı’nın diğer bir uzantısıdır. M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Hattı daha önce hizmete açılmıştı. Bu hattın bir diğer uzantısı da Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. Bu projenin birinci etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup (%50 ilerleme sağlandığı açıklanmıştır) 2025 Ekim’de açılması planlanmaktadır. Projenin ikinci etabı olan Kaynarca-Tuzla Hattı için proje revizyonları ve finansman çalışmaları devam etmektedir. Resmen teyit edilmemiş olsa da şu anda konuşulan açılış tarihi 2029 yılı.

M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28 Nisan 2023’te hizmete girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e ulaşmıştı. 10 Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon sayısı 19 oldu. Yıldıztepe İstasyonu’nun platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir. Daha önceleri yılsonu konuşulsa da son günlerde istasyonun ne zaman devreye gireceği konusunda bir belirsizlik mevcuttur ve 2025 daha çok telaffuz edilmektedir.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde ana hat tünelleri tamamlandı ve raylar tünellere getirildi. Ana hat tünellerindeki hat boyu imalatlarının %57 ve İstasyon inşaatların da %70 seviyesinde olduğu açıklandı. Böylece ikinci etapta toplamda %77’lik bir ilerleme oranı sağlanmış oldu.

4,4 km’lik ikinci etapta dört istasyon var. Şehir Hastanesi, Veysel Karani, Hasanpaşa ve Sultanbeyli istasyonlarında çalışmalar devam ediyor.

Sultanbeyli’ye kadar olan kısmın da 2025 yılında açılması planlanıyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında birinci TBM’nin Bölge Parkı İstasyonu’na ulaştığı ve Mahmutbey yönüne geçiş yapacak Hat 2’nin TBM’sinin de 5 Eylül 2024’te Bölge Parkı’na ulaşması beklendiği açıklandı. Birinci etapta %45 ilerleme sağlandığı belirtilen projenin ne zaman hizmete alınacağı yönünde herhangi bir yeni tarih belirtilmedi.

M7 Kabataş Uzatmasında tamamlanan arkeolojik çalışmaların ardından istasyon inşaatı devam ediyor. 2024-2025 derken en son Avrupa Yakası Raylı Sistemler Müdürlüğü’nün yaptığı açıklamaya bakılırsa açılış 2026 yılına kalmış gibi duruyor.

Beşiktaş İstasyonu alanında ise arkeolojik kazının son aşamasına gelindi. Arkeolojik kazılar tamamlanınca tasarım revizyonu yapılacak ve istasyon inşaatında çalışmalar devam edecek.

M9 Ataköy-İkitelli Hattı’nın Ataköy – Bahariye kesimi 18 Mart’ta hizmete açılmıştı.

Açılışa yetişmeyen Mimarsinan İstasyonu’nda yapım işleri tamamlandı ve 30 Ağustos 2024’te hizmet vermeye başladı. Zafer Bayramı’nda hizmete açılan istasyonun, yapılacak Kirazlı-Halkalı Metrosu ile entegrasyonu sağlanacak.

Uzunluğu 13,39 km olan hat, Bakırköy, Bahçelievler, Bağcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir’den geçerek beş ilçeyi bir birine bağlıyor.

M10 Pendik-Sabiha Gökçen Uzatma Hattı’nın birinci etabında fiziksel ilerleme oranı %70’i geçti. Kaynarca İstasyonu’nda betonarme imalatları tamamlandı ve ince işler ve elektromekanik imalatları başladı. Pendik İstasyonu’nda ise betonarme imalatları devam ediyor. Projenin Ekim 2025’de bitirilmesi planlanıyor.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı Hattı’nın Arnavutköy’e kadar olan ilk etabı 19 Mart’ta hizmete açılmıştı.

Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezinden yapılan açıklamaya göre Halkalı etabında ise ilerleme oranının %96’ya ulaştığı ve 2025 yılı ilk çeyreğinde hizmete girmesinin planlandığı belirtildi. 32 km’lik metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.

M12 Göztepe-Ümraniye Hattı Anadolu Yakası’nın ikinci kuzey-güney uzantılı metrosudur. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada fiziksel ilerleme oranın %85’i geçtiği belirtildi.

13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.

M12 Hattı açıldığında Marmaray (Tütüncü Mehmet Efendi İstasyonu), Üsküdar-Çekmeköy (Çarşı İstasyonu) ve Kadıköy-Sabiha Gökçen (Yenisahra İstasyonu) hatlarından yolcu alıp verebilecek.

M13 Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı 24,6 km uzunluğunda 15 istasyonlu bir projedir. En son gördüğümüz açıklamada projenin güzergahının yenilendiği ve inşaata başlanmasının beklenildiği belirtilmiş. İki aşamada tamamlanacak olan hattın ilk etabının Yenidoğan-Emek olarak düşünüldüğü ve 2028 yılı sonunda açılmasının planlandığı açıklanmıştır. Emek-Söğütlüçeşme etabı ile ilgili olarak henüz net bir bilgi yoktur.

M14 Altunizade-Çamlıca Metrosu’nda şu ana kadar tünellerde %58, istasyonlarda %30 ilerleme sağlandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı hattı 2025 yılı sonunda açmak istediklerini ve daha sonra hattın Bahçelievler ve Kazım Karabekir’e uzatılacağını ve Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir İstasyonu’nda entegre olacağını açıkladı.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) Metrosu bir türlü onay alamayan bir proje. İBB, Sefaköy-Beylikdüzü metro hattı için 2022’den beri kamu yatırım programına dört kez başvuru yapmış olsa da hiçbirine olumlu bir yanıt alamadı. Beşinci kez başvuru yapılacağı belirtildi.

Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış ve uzun vadeli ilk iki yıl ödemesiz kredisi bulunmuş olsa da ne yazık ki yatırım programında yer almadı.

19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

T7 Feshane-Bayrampaşa Tramvay Hattı’nın yapım çalışması 22 Ağustos’ta başladı. Bayrampaşa’da yapılan törende yolculuk süresini tek yönde 7,45 dakikaya indirecek 3,2 km uzunluğundaki hattın 2027 yılının ilk yarısında hizmete alınmasının planlandığı belirtildi.

T7 Hattı Yenikapı-Atatürk Havalimanı Metro Hattı, Yenikapı-Kirazlı Metro Hattı ve Haliç Tramvay Hattı ile entegre olacak.

T10 Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’ne İBB Meclisi’nden onay çıktı. Yatırım programında yer alabilmesi için proje Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’na onaya gönderildi. Yatırım onayı alınamazsa bile 2025 yılında projenin İBB öz kaynakları ile başlayabileceği konuşuluyor. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3 kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.

Üsküdar-Harem Tramvay Hattı Üsküdar Metro İstasyonu’ndan başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat olarak düşünülen projenin hazırlık çalışmaları devam ediyor.

Kocaeli

Gebze-Darıca Metrosu; inşaatı 2018’de başlayan, Darıca Sahili’nden başlayarak Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ne kadar ulaşan, 15,40 km’lik iki hattan oluşan 11 istasyonlu bir metro projesidir. İlerleme oranının %82’ye vardığı belirtilse de proje kısa bir süre içinde bitecekmiş gibi durmuyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredilen projenin, bu yılın başında 2024 sonunda hizmette olacağı açıklanıyordu. Daha sonra 2025 yılının başında tamamıyla hizmete girmiş olacağı açıklanmaya başlandı. Genel görüş 2025 yılında test sürüşlerinin tamamlanacağı, hattın da 2026 yılının ilk çeyreği içinde açılacağı yönünde.

Ankara

A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı için ihale süreci devam etmektedir. Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada yapım ihalesi sürecinin aralık ayı içerisinde sonuçlanmasının hedeflendiği belirtilmiştir. Temmuz’da çıkılan ihalede talep toplanması için son günün 24 Eylül olduğu ve değerlendirmelerin aralık ayı içinde netleşeceği açıklanmıştı.

Başkentray Yenikent Uzantısı yaklaşık 18 kilometrelik düz bir hat. Kayaş ile Sincan arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın Yenikent’e kadar uzatılması planlanıyor. Başta Kazan Soda ve organize sanayi olmak üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Daha önce projenin 2024 yılı sonunda açılması hedeflendiği paylaşılmış olsa da son aylarda bu yönde bir duyuru göremedik.

M2 Bağlıca ve Yaşamkent Uzantıları Projesi M2 Kızılay-Çayyolu Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Korukent’ten hemen sonra bir makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri de Yaşamkent Merkez’de son bulacak. 9,36 km’lik ve 5 istasyonluk hattın projesi tamamlanmış olsa da yapılan etütlerde, seçilen güzergahın değişmesi nedeniyle hat boyu 1,91 km uzayarak 9,36 km olmuştur.

Projeler 22.02.2024 tarihinde tamamlanmış olup Projelerin Onayı için 22.02.2024 tarihinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne gönderilmiştir.

Keçiören Şehitler – Forum Uzatma Hattı için de sondaj çalışmaları ve proje aşaması tamamlandı ve proje onaylandı. Yapım ihalesi önümüzdeki dönemde yapılacak. M4 Kızılay-Keçiören Hattı’nın devamı niteliğindeki proje 7,69 km uzunluğunda ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe, Ovacık, Forum) bulunuyor. Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından üç dört yıl içerisinde tamamlanması bekleniyor.

M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı’nın proje çizimi için verilen süre mayıs sonunda dolmuştu. İlk başta Atatürk Sitesi’ne kadar olan hat, füniküler hattının fizıbıl çıkmaması nedeniyle Oran yönüne doğru 1,3 km uzatıldı. Projenin tamamlanmasını takiben onay için Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilmesi bekleniyor. Hattın mevcut durumu içinse EGO tarafından yapılacak açıklama bekleniyor.

M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı M2 Çayyolu ile M3 Sincan Hattı’nı birleştirmek için planlanmış bir projedir. Proje çalışmaları devam eden hat 10 km olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi) oluşacak. Bu hat ile beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş süresi (25 dakika) kısalacağı gibi Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon sağlanacak. Bu hat ile ilgili olarak etüt proje ve mühendislik hizmetleri İhalesinin 6 Kasım’da yapılacağı açıklanmıştır.

Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen bir hat olup 2024 yatırım programında 11,9 milyon TL bütçe ayrılmış.

Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok fazla yol alamadı. Mart 2024’te Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından bu projenin yatırım planına alınacağı açıklanmış olsa da daha sonra hiçbir gelişme olmadı. 28 km’lik proje daha uzun yıllar hayata geçecek gibi durmuyor.

İzmir

M1 F. Altay – Narlıdere Metro’su 24 Şubat’ta hizmete açılmıştı.

Narlıdere Metrosunda Seferler Sıklaşıyor. Narlıdere - F. Altay - Evka 3 yönüne gerçekleşen sefer sıklığı 7 dakika olacak şekilde test ediliyor. İlerleyen süreçte F. Altay’da makas düzenlenmesi olacağı belirtilen projede testler devam ediyor ve sinyalizasyon çalışmaları yapılıyor.

M2 Üçyol – Buca Metrosu’nda çalışmalar hızla ilerliyor. İlki 22 Ocak’ta devreye giren 4 TBM bugüne kadar 5,1 km tünel açtı. Böylece bugüne kadar tünellerin yüzde 26’sı açılmış oldu.

Çalışmalar General Asım Gündüz, Buca Koop, Dokuz Eylül, Çamlıkule, Hasanağa Bahçesi İstasyonları ve İzmirspor bölgesindeki hat başı şaftı olmak üzere 6 bölgede sürüyor.

Üçyol, Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop ve Çamlıkule istasyonlarının bulunduğu Buca Metrosu, Fahrettin Altay-Bornova arasında çalışan mevcut metro hattı ile Üçyol İstasyonu'nda, İZBAN hattı ile Şirinyer'de entegre olacak. Bu hat üzerinde tren setleri sürücüsüz olarak hizmet verecek. Buca’nın en uzak mahallesi Çamlıkule ile İzmir Körfezi arasındaki ulaşım süresi 15 dakikaya inecek. Yapımı süren Buca Metrosu’nun araçlarla birlikte 765 milyon Euro’ya tamamlanması öngörülüyor. Hat işletmeye açıldığında günlük yolcu sayısının 400 bin olması bekleniyor.

M3 Karabağlar-Gaziemir Metrosu, için hazırlanan fizibilite raporuna göre; 1,8 milyar Euro yapım maliyeti ve sürücüsüz, modern araçlar ile 2030 yılında günlük yaklaşık 350 bin yolcu sayısı öngörülmektedir. Karabağlar - Gaziemir Metrosu, İzmir'in en uzun metro hattı olacaktır. İZBAN ve Buca Metrosu ile entegre olacak şekilde ilerleyecek proje, bütün hat üzerinde Halkapınar - Menderes arasını yaklaşık 43 dakikaya düşürecektir.

Hat toplam 32,5 km uzunluğunda, 24 adet istasyon ve 1 adet depolama tesisiyle planlandı.  İstasyon yapıları arazi durumuna göre aç-kapa ve tünel şeklinde geçmesi planlanmaktadır.

Halkapınar – Otogar Metro’su 4,5 km uzunluğunda 5 istasyonlu bir hattır. Son yapılan açıklamaya göre hat yatırım programında yer almakta olup metro karakterinde projelendirilen hattın İzban ile entegre olacak şekilde banliyö karakterine uygun proje revizyon çalışmaları devam etmektedir. Tamamlanması akabinde yapım işi ihalesi gerçekleştirilecektir. Hattın adı da “Halkapınar-Otogar-Kemalpaşa İzban Hattı” olarak değiştirilmiştir.

UAB hedef kartında 2024’te sadece %6’lık bir çalışma yapılacağı ve en iyi ihtimalle projenin 2028 yılında açılacağı belirtilmiştir. 2024’ün son aylarına geldiğimiz bu günlerde bu hedefin de zorlayıcı bir hedef olduğunu düşünüyorum.

T4 Bostanlı-Örnekköy Tramvayı 17.04.2023 tarihinde Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne sunum yapılmıştır. 26.04.2023 tarihinde ise uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne onay için gönderilmiştir, 08.02.2024 tarihli yazı ile uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar AYGM tarafından onaylanmıştır. Yatırım Programına alınması için T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’na başvuru yapılacaktır. Projenin yatırım bedeli 49 milyon dolar olarak belirtilmiştir.

5 km uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2030 yılında hizmete açılması planlanmaktadır.

Bursa

Bursaray’ın Şehir Hastanesine uzatma projesi ile ilgili yapılan açıklamada bu çalışma ile ilgili iki konu olduğu belirtildi.

İlk olarak Emek çıkışına makas yapılmadığı ve şimdi bunu yapmak için rayların sökülüp betonun kırıldığı ve bu çalışmanın önümüzdeki haftalarda tamamlanacağı, ikinci olarak da zemini sorunlu olan Ahmet Yesevi ve ve Gar İstasyonlarının 2025 ortalarında biteceği belirtildi.

Adana

2. Etap Hafif Raylı Sistem Projesi Cumhurbaşkanlığı onayıyla 2024 yatırım programına alınmış bir projedir. 1. Etabın devamı niteliğinde olacak proje; Akıncılar İstasyonu, Kozan Caddesi, Ege Bağatur Bulvarı, Manolya Caddesi, İlim Yolu Bulvarı, DSİ TOKİ Konutları, Şehir Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci Yurdu, Çukurova Hastanesi Balcalı Hastanesi ve Stadyuma gidecek. İkinci etabın en geç 2029 yılına kadar tamamlanacağı belirtildi.

Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, Medline Hastanesi’nden başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca ilerleyecek ve sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu Lisesi, Cumhuriyet Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı, Gökkuşağı, Polis Evi, Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek Şehir Hastanesi’nde sona erecek. Toplamda 14 istasyon ve 10 kilometrelik bir mesafe planlanan bu hattın Adana trafiğini büyük ölçüde rahatlatması bekleniyor. 2025 yılı sonunda hizmete açılması planlanan Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık 280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.

Öğretmenler Bulvarı Tramvay Hattı da planlama aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.

Turhan Cemal Beriker Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı 36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.

Bülent Angın Bulvarı-Baraj Caddesi Tramvay Hattı 5,2 km ve 12 istasyon olup, Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na entegre edilerek raylı sistem hatlarının verimliliğini arttırmak amacıyla kentin kuzey güney aksını birleştirecek şekilde orta vade olarak planlanmıştır. Hattın 2030-2035 yılları arasında hizmete açılması beklenmektedir.

Nostaljik Tramvay Hattı Projesi

Yayınlanan projede metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi planlanmaktadır.

Gaziantep

Gar-Düztepe-Hastane Hafif Raylı Sistem (Metro) Hattı, Gaziantep Gar alanından başlayıp, 15 Temmuz Demokrasi Meydanı, Dr. Ersin Arslan Devlet Hastanesi, Düztepe, Kahvelipınar, Yeşilvadi, Akkent Parkı ve Akkent istasyonlarından geçerek Şehir Hastanesi’ne ulaşmaktadır. Yaklaşık 10 km ve 9 istasyona sahip olması planlanmaktadır.

Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen ve Gazi şehirde toplu taşımada yeni bir dönem başlatacak Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz Metro Hattı Projesi, Cumhurbaşkanlığı tarafından onaylandı ve yatırım programına dahil edildi.

Gaziray Banliyö Hattı’nda kullanılacak olan milli tren setlerinin imalatı devam ediyor. Türasaş tarafından üretilen trenlerin yıl sonunda teslim edilmesi planlanıyor. 8 elektrikli tren seti 32 vagondan oluşuyor.

Gaziray Projesi kapsamında, 25,5 km'lik güzergâh dahilinde 2 banliyö hattı ve 2 hızlı tren hattı olmak üzere toplamda 112 km yeni demiryolu inşa edildi. Günlük 10 bin yolcuyu taşıyan 25.5 kilometre uzunluğundaki Gaziray’ın, yeni tren setleriyle ilk hedef olarak günlük 60 bin yolcu taşıması öngörülüyor.

Trabzon

Hafif Raylı Sistem Projesi 31,9 kilometre uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde planlandı. Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından yapılan açıklamada projenin güzergâh etüdünün ve uygulama projeleri yapım işlerinin Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı tarafından onaylandığı ve kısa bir süre içinde yapım ihalesinin yapılacağı belirtildi.

İlk etabın yeni stadyum, şehir hastanesinin olduğu alan, Atatürk Alanı ve Meydan bölgesi arasındaki trafiğin en yoğun olduğu 8,7 kilometrelik kısmı kapsayacağı belirtildi.

Sakarya

Adapazarı-Serdivan Raylı Sistem Projesi’nin güzergâh ve uygulama projelerinin yapımının Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı tarafından onaylandığı ve 16 Ekim’de ihaleye çıkılacağı açıklandı.

Adapazarı-Serdivan güzergâhı Sakaryaspor Stadyumu, Demokrasi Meydanı, Kudüs Caddesi, Çark Caddesi, Medeniyet Bulvarı ve Üniversite Caddesi'nde 15 istasyon ve 12 kilometrelik hatta sahip olacak.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı’nda T26 Tüneli, Doğançay Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat süresinin 35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm etaplar tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi. İlk başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız gibi duruyor.

T26 tüneli bu iyileştirme projesinin en öneli kısmı. Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattı üzerindeki en uzun tünel olan Tünel-26'da yapılan kazılar esnasında yaşanan göçme ve toprak kaymaları sebebiyle proje güzergâhında mecburi değişiklik yapılmıştı. Bu süre zarfında trenler HT hattının Tünel-28 ile Tünel-27 arasındaki kısmında konvansiyonel demiryoluna geçiş yapmakta ve yaklaşık 8 km sonrasında Tünel-26'nın bittiği noktada tekrar HT hattına dönerek yoluna devam etmektedir.

Net bir açıklama olmamakla beraber, T26 tünelinin 2026 yılında hizmete açılacağı tahmin edilmektedir.

Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı’nda çalışmalar devam ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada projenin %75 oranında tamamlandığı belirtildi. Tasarruf tedbirlerinin bu aşamada projeyi etkilemediği açıklandı. 508 km uzunluğundaki hattın 2027 yılında tamamlanması için çalışmaların tüm hızıyla devam edeceği ve bir aksilik yaşanmayacağı vurgulandı.

Ankara-Bursa Yüksek Hızlı Tren Hattı da bir türlü bitmeyen hatlardan bir tanesi. Temeli 2012’de atılan ve 2016 yılında biteceği açıklanan hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar bitirilemedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada Bursa-Yenişehir-Osmaneli hattının Bursa-Yenişehir etabının 2025 yılının sonunda, tamamının da 2026 yılının sonunda bitirilmesi için çalışmaların devam ettiği belirtildi. Tamamı açılmadan belli bir kısmın açılmasının çok da yararlı olmayacağı düşünülmektedir.

Halkalı-Kapıkule Projesi Türkiye’nin Avrupa ülkeleriyle yüksek standartlı demiryolu bağlantısını sağlayacak bir projedir.

Bakanlık, çalışmaların sürdüğü 153 kilometrelik Çerkezköy-Kapıkule kesiminde ilerleme oranının %80’e yaklaştığını açıkladı.

Proje kapsamında Kırklareli il sınırlarında; Babaeski, Lüleburgaz ve Büyükkarıştıran istasyonlarının yapım çalışmaları devam ediyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, yapımı süren Çerkezköy-Kapıkule kesiminin 2025 yılının ağustos ayında hizmete açılacağını açıkladı. Geri kalan kısımların da 2026 yılının sonunda açılması planlanıyor.

Kayseri-Yerköy Hattı 142 km uzunluğunda, 250 km/saat hıza kadar, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma (Yük-Yolcu) işletmecilik yapılması planlanan projedir. Hattın devreye girmesiyle Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte sağlanan ulaşım 1 saatin altına, Ankara-Kayseri arası mevcut konvansiyonel demiryolu ile 7 saatte sağlanan ulaşım süresinin 2 saate ve İstanbul-Kayseri arasının ise 5 saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada proje kapsamında Yerköy ve Kayseri Düver bölgelerindeki şantiyelerin kurulduğu belirtilerek, Yenifakılı bölgesindeki şantiye kurulumunun da devam ettiği açıklandı.

Bakanlığın açıklamasına göre hattın 2028 yılının ilk yarısında açılması planlanmaktadır.

Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı inşaatı kapsamında bu güzergahtaki mevcut tren seferlerinin 22 Nisan’dan itibaren durdurulduğu açıklandı. Tren seferlerine verilecek olan aranın iki yıl olması bekleniyor.

Ankara-Sivas hattı üzerinde bulunan Yerköy İstasyonu’nun yapım çalışmaları tamamlandı ve 23 Ağustos’ta hizmete açıldı. Yozgat ile Kırıkkale arasında bulunan 110 bin yolcu kapasiteli Yerköy İstasyonu, 2 peronu ve 100 araçlık park yeri bulunan bir istasyon.

Sivas-Erzincan Hattı Türkiye’yi batıdan doğuya geçip ardından Azerbaycan’a ulaşacak yüksek hızlı tren hattının bir parçası. Tren hattının Sivas-Erzincan bölümünde çalışmalar devam ediyor. Sivas Merkez İlçe’ye bağlı Kızılkavraz Köyü’nde köprü ve viyadük inşaatları hızla tamamlanıyor. Hat tamamlandığında Ankara-Erzincan arası yolculuğun 3 saate ineceği ifade ediliyor.

Kırıkkale-Samsun yüksek standartlı demir yolu projesinde yıl sonuna kadar ihale yapılması planlanıyor. Projenin 120 km’lik Kırıkkale-Çorum kısmı Altyapı Genel Müdürlüğü 2024 yılı yatırım planından çıkartılarak Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları yatırım programına alındı.

Samsun-Sarp

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Samsun-Sarp Sınır Kapısı arasına yüksek hızlı tren hattı yapılacak. Hattın 510 km olacağı ve 300 km’sinin tünellerden oluşacağı belirtildi. Her şey yolunda gittiği takdirde hat proje çalışmaları başladıktan sonra 10 yıl içinde tamamlanacak.

Bölgesel Trenler

Adana-Konya arasında hizmet veren Toros Ekspresi’nin güzergahında bulunan istasyonlarda yol yapım çalışması gerçekleştirileceği için 24 Mayıs’tan itibaren 3 ay süreyle seferlerinin durdurulacağı duyuruldu.

Halkalı-Edirne Treni

Trakya bölgesinden gelen yoğun talepler sonrası Halkalı-Edirne-Halkalı bölgesel tren seferlerine karşılıklı ikişer sefer ilave edildiği ve vagon sayıları da yükseltilerek kapasite artırımı yapıldığı açıklandı.

Adapazarı-Gebze Treni

Adapazarı-Gebze hattında çalışan Ada Ekspresi’nin Köseköy ve 42 Evler istasyonları 27 Eylül’de hizmete girdi. 10 yılı aşkın süredir kullanılmayan ve 2019’dan bu yana vatandaşların açılmasını beklediği Köseköy Tren İstasyonu’nun ve 2020’de yapımına başlanan 42 Evler İstasyonu’nun hizmete girmesi bölgede memnuniyetle karşılandı.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

1 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya29 Eylül 2024 08:51

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı X'te (Twitter) AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil