Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Bu yazımızda “TBM”
kısaltması çok fazla kullanıldığı için onun da açıklamasını buraya bırakalım.
TBM: İngilizce “Tunnel
Boring Machine” isminden gelen bir kısaltma. Bizim buralarda Tünel Açma
Makinesi.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M1B Kirazlı-Halkalı Metrosu (benim tabirimle) en bahtsız hatlardan biri. Çok
sorulduğu için bu hatla ilgili gelişmeleri/gelişmemeleri sizler için özetlemeye
çalışacağım.
Bildiğiniz gibi bu hat
Yenikapı-Kirazlı hattının Halkalı yönünde 10 istasyon daha uzatılması için
yapılan bir çalışma.
2017’de ihalesi
yapılan hatta 2020 yılına kadar hiçbir çalışma yapılmadı.
2020’de kredi
bağlantıları yapılınca tekrar başlayan çalışmalar (açıklamalara göre) %10’a
yakın bir gerçekleşme seviyesine ulaştı. Bazı kanallar ilerleme oranının
%10’dan da az olduğunu belirtiyorlar.
2022 yılında çıkan bir
kararname ile çok yüksek enflasyon neticesinde sözleşmeyi feshetme hakkı
verilen müteahhit sözleşmeyi feshetti. Bu durum başka raylı sistem projelerinde
de yaşandı.
Bu gelişmeden sonra
tekrar bir ihale yapıldıysa da daha sonra bu ihale İBB tarafından iptal edildi.
İBB’nin ihale iptal
nedenini yeterli bulmayan Kamu İhale Kurumu iptalin geçersiz olduğunu açıkladı.
En son olarak da
Büyükşehir Belediyesi tasarruf tedbirleri kapsamında ihaleyi tekrar iptal etti.
Bundan sonrasında ne
olacağı konusunda hiçbir somut bilgiye ulaşamadım.
Dostlar, bu hat bütün
takip ettiğimiz hatlar arasında en karmaşık olanlarından biri. Anladığım
kadarıyla özetlemeye çalıştım. Bırakın hattın ne zaman açılacağını ne yönde
ilerleneceğini bile bilmiyoruz.
M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı, M4 Hattı’nın diğer bir uzantısıdır. M4 Kadıköy-Sabiha
Gökçen Hattı daha önce hizmete açılmıştı. Bu hattın bir diğer uzantısı da
Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. Bu projenin birinci etabı olan
Pendik Merkez-Kaynarca Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup (%50
ilerleme sağlandığı açıklanmıştır) 2025 Ekim’de
açılması planlanmaktadır. Projenin ikinci etabı olan Kaynarca-Tuzla
Hattı için proje revizyonları ve finansman çalışmaları devam etmektedir. Resmen
teyit edilmemiş olsa da şu anda konuşulan açılış tarihi 2029 yılı.
M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28 Nisan 2023’te hizmete
girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e ulaşmıştı. 10
Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy
Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon sayısı 19 oldu. Yıldıztepe İstasyonu’nun
platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir.
Daha önceleri yılsonu konuşulsa da son günlerde istasyonun ne zaman devreye
gireceği konusunda bir belirsizlik mevcuttur ve 2025 daha çok telaffuz
edilmektedir.
M5
Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde ana
hat tünelleri tamamlandı ve raylar tünellere getirildi. Ana hat tünellerindeki
hat boyu imalatlarının %57 ve İstasyon inşaatların da %70 seviyesinde olduğu
açıklandı. Böylece ikinci etapta toplamda %77’lik bir ilerleme oranı sağlanmış
oldu.
4,4 km’lik ikinci
etapta dört istasyon var. Şehir Hastanesi, Veysel Karani, Hasanpaşa ve
Sultanbeyli istasyonlarında çalışmalar devam ediyor.
Sultanbeyli’ye
kadar olan kısmın da 2025 yılında açılması planlanıyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında birinci TBM’nin Bölge
Parkı İstasyonu’na ulaştığı ve Mahmutbey yönüne geçiş yapacak Hat 2’nin
TBM’sinin de 5 Eylül 2024’te Bölge Parkı’na ulaşması beklendiği açıklandı.
Birinci etapta %45 ilerleme sağlandığı belirtilen projenin ne zaman hizmete
alınacağı yönünde herhangi bir yeni tarih belirtilmedi.
M7 Kabataş Uzatmasında
tamamlanan arkeolojik çalışmaların
ardından istasyon inşaatı devam ediyor. 2024-2025 derken en son Avrupa Yakası
Raylı Sistemler Müdürlüğü’nün yaptığı açıklamaya bakılırsa açılış 2026 yılına kalmış gibi duruyor.
Beşiktaş İstasyonu
alanında ise arkeolojik kazının son aşamasına gelindi. Arkeolojik kazılar
tamamlanınca tasarım revizyonu yapılacak ve istasyon inşaatında çalışmalar
devam edecek.
M9 Ataköy-İkitelli Hattı’nın Ataköy – Bahariye
kesimi 18 Mart’ta hizmete açılmıştı.
Açılışa yetişmeyen
Mimarsinan İstasyonu’nda yapım işleri tamamlandı ve 30
Ağustos 2024’te hizmet vermeye başladı. Zafer Bayramı’nda hizmete
açılan istasyonun, yapılacak Kirazlı-Halkalı Metrosu ile entegrasyonu
sağlanacak.
Uzunluğu 13,39 km olan
hat, Bakırköy, Bahçelievler, Bağcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir’den geçerek
beş ilçeyi bir birine bağlıyor.
M10 Pendik-Sabiha
Gökçen Uzatma Hattı’nın birinci
etabında fiziksel ilerleme oranı %70’i geçti. Kaynarca İstasyonu’nda betonarme
imalatları tamamlandı ve ince işler ve elektromekanik imalatları başladı.
Pendik İstasyonu’nda ise betonarme imalatları devam ediyor. Projenin Ekim 2025’de bitirilmesi planlanıyor.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı Hattı’nın Arnavutköy’e kadar olan ilk etabı 19 Mart’ta hizmete açılmıştı.
Cumhurbaşkanlığı
İletişim Merkezinden yapılan açıklamaya göre Halkalı etabında ise ilerleme
oranının %96’ya ulaştığı ve 2025 yılı ilk çeyreğinde
hizmete girmesinin planlandığı belirtildi. 32 km’lik metro hattı
tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.
M12 Göztepe-Ümraniye Hattı Anadolu Yakası’nın ikinci kuzey-güney uzantılı
metrosudur. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada
fiziksel ilerleme oranın %85’i geçtiği belirtildi.
13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.
M12 Hattı açıldığında
Marmaray (Tütüncü Mehmet Efendi İstasyonu), Üsküdar-Çekmeköy (Çarşı İstasyonu)
ve Kadıköy-Sabiha Gökçen (Yenisahra İstasyonu) hatlarından yolcu alıp
verebilecek.
M13
Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı
24,6 km uzunluğunda 15 istasyonlu bir projedir. En son gördüğümüz açıklamada
projenin güzergahının yenilendiği ve inşaata başlanmasının beklenildiği
belirtilmiş. İki aşamada tamamlanacak olan hattın ilk etabının Yenidoğan-Emek
olarak düşünüldüğü ve 2028 yılı sonunda açılmasının
planlandığı açıklanmıştır. Emek-Söğütlüçeşme etabı ile ilgili olarak
henüz net bir bilgi yoktur.
M14 Altunizade-Çamlıca
Metrosu’nda şu ana kadar
tünellerde %58, istasyonlarda %30 ilerleme sağlandı. Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı hattı 2025 yılı sonunda açmak istediklerini ve
daha sonra hattın Bahçelievler ve Kazım Karabekir’e uzatılacağını ve
Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir İstasyonu’nda entegre olacağını
açıkladı.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) Metrosu bir türlü onay
alamayan bir proje. İBB, Sefaköy-Beylikdüzü metro hattı için 2022’den beri kamu
yatırım programına dört kez başvuru yapmış olsa da hiçbirine olumlu bir yanıt
alamadı. Beşinci kez başvuru yapılacağı belirtildi.
Metronun dış borçlanma
talebi belediye meclisinde onaylanmış ve uzun vadeli ilk iki yıl ödemesiz kredisi
bulunmuş olsa da ne yazık ki yatırım programında yer almadı.
19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
T7 Feshane-Bayrampaşa
Tramvay Hattı’nın yapım çalışması
22 Ağustos’ta başladı. Bayrampaşa’da yapılan törende yolculuk süresini
tek yönde 7,45 dakikaya indirecek 3,2 km uzunluğundaki hattın 2027 yılının ilk yarısında hizmete alınmasının planlandığı
belirtildi.
T7 Hattı Yenikapı-Atatürk
Havalimanı Metro Hattı, Yenikapı-Kirazlı Metro Hattı ve Haliç Tramvay Hattı ile
entegre olacak.
T10
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’ne İBB
Meclisi’nden onay çıktı. Yatırım programında yer alabilmesi için proje
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’na onaya gönderildi. Yatırım
onayı alınamazsa bile 2025 yılında projenin İBB öz kaynakları ile
başlayabileceği konuşuluyor. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3
kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.
Üsküdar-Harem Tramvay Hattı
Üsküdar Metro İstasyonu’ndan
başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat olarak düşünülen
projenin hazırlık çalışmaları devam ediyor.
Kocaeli
Gebze-Darıca Metrosu; inşaatı 2018’de başlayan, Darıca Sahili’nden başlayarak
Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ne kadar ulaşan, 15,40 km’lik iki hattan oluşan
11 istasyonlu bir metro projesidir. İlerleme oranının %82’ye vardığı belirtilse
de proje kısa bir süre içinde bitecekmiş gibi durmuyor.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’na devredilen projenin, bu yılın başında 2024 sonunda hizmette
olacağı açıklanıyordu. Daha sonra 2025 yılının başında tamamıyla hizmete
girmiş olacağı açıklanmaya başlandı. Genel görüş 2025 yılında test sürüşlerinin
tamamlanacağı, hattın da 2026 yılının ilk çeyreği
içinde açılacağı yönünde.
Ankara
A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı için ihale süreci devam etmektedir. Ankara
Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan açıklamada yapım ihalesi sürecinin
aralık ayı içerisinde sonuçlanmasının hedeflendiği belirtilmiştir. Temmuz’da
çıkılan ihalede talep toplanması için son günün 24 Eylül olduğu ve
değerlendirmelerin aralık ayı içinde netleşeceği açıklanmıştı.
Başkentray Yenikent
Uzantısı yaklaşık 18 kilometrelik
düz bir hat. Kayaş ile Sincan arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın
Yenikent’e kadar uzatılması planlanıyor. Başta Kazan Soda ve organize sanayi olmak
üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme
oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Daha önce projenin 2024 yılı sonunda açılması hedeflendiği paylaşılmış
olsa da son aylarda bu yönde bir duyuru göremedik.
M2 Bağlıca ve
Yaşamkent Uzantıları Projesi M2
Kızılay-Çayyolu Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Korukent’ten
hemen sonra bir makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri
de Yaşamkent Merkez’de son bulacak. 9,36 km’lik ve 5 istasyonluk hattın projesi
tamamlanmış olsa da yapılan etütlerde, seçilen güzergahın değişmesi nedeniyle
hat boyu 1,91 km uzayarak 9,36 km olmuştur.
Projeler 22.02.2024
tarihinde tamamlanmış olup Projelerin Onayı için 22.02.2024 tarihinde Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne gönderilmiştir.
Keçiören Şehitler – Forum
Uzatma Hattı için de sondaj
çalışmaları ve proje aşaması tamamlandı ve proje onaylandı. Yapım ihalesi
önümüzdeki dönemde yapılacak. M4 Kızılay-Keçiören Hattı’nın devamı
niteliğindeki proje 7,69 km uzunluğunda ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe,
Ovacık, Forum) bulunuyor. Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih
verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından üç dört
yıl içerisinde tamamlanması bekleniyor.
M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı’nın proje çizimi için verilen süre mayıs sonunda
dolmuştu. İlk başta Atatürk Sitesi’ne kadar olan hat, füniküler hattının
fizıbıl çıkmaması nedeniyle Oran yönüne doğru 1,3 km uzatıldı. Projenin
tamamlanmasını takiben onay için Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilmesi
bekleniyor. Hattın mevcut durumu içinse EGO tarafından yapılacak açıklama
bekleniyor.
M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı M2 Çayyolu ile M3 Sincan Hattı’nı
birleştirmek için planlanmış bir projedir. Proje çalışmaları devam eden hat 10
km olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi)
oluşacak. Bu hat ile beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş süresi (25 dakika)
kısalacağı gibi Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon sağlanacak. Bu hat
ile ilgili olarak etüt proje ve mühendislik hizmetleri İhalesinin 6 Kasım’da
yapılacağı açıklanmıştır.
Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından
projelendirilen bir hat olup 2024 yatırım programında 11,9 milyon TL bütçe
ayrılmış.
Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok
fazla yol alamadı. Mart 2024’te Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından bu
projenin yatırım planına alınacağı açıklanmış olsa da daha sonra hiçbir gelişme
olmadı. 28 km’lik proje daha uzun yıllar hayata geçecek gibi durmuyor.
İzmir
M1 F. Altay –
Narlıdere Metro’su 24 Şubat’ta hizmete açılmıştı.
Narlıdere Metrosunda
Seferler Sıklaşıyor. Narlıdere - F. Altay - Evka 3 yönüne gerçekleşen sefer
sıklığı 7 dakika olacak şekilde test ediliyor. İlerleyen süreçte F. Altay’da
makas düzenlenmesi olacağı belirtilen projede testler devam ediyor ve
sinyalizasyon çalışmaları yapılıyor.
M2 Üçyol – Buca Metrosu’nda çalışmalar hızla ilerliyor. İlki 22
Ocak’ta devreye giren 4 TBM bugüne kadar 5,1 km tünel açtı. Böylece bugüne
kadar tünellerin yüzde 26’sı açılmış oldu.
Çalışmalar General
Asım Gündüz, Buca Koop, Dokuz Eylül, Çamlıkule, Hasanağa Bahçesi İstasyonları
ve İzmirspor bölgesindeki hat başı şaftı olmak üzere 6 bölgede sürüyor.
Üçyol, Zafertepe,
Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar Meydanı,
Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop ve Çamlıkule
istasyonlarının bulunduğu Buca Metrosu, Fahrettin Altay-Bornova arasında
çalışan mevcut metro hattı ile Üçyol İstasyonu'nda, İZBAN hattı ile Şirinyer'de
entegre olacak. Bu hat üzerinde tren setleri sürücüsüz olarak hizmet verecek.
Buca’nın en uzak mahallesi Çamlıkule ile İzmir Körfezi arasındaki ulaşım süresi
15 dakikaya inecek. Yapımı süren Buca Metrosu’nun araçlarla birlikte 765 milyon
Euro’ya tamamlanması öngörülüyor. Hat işletmeye açıldığında günlük yolcu
sayısının 400 bin olması bekleniyor.
M3 Karabağlar-Gaziemir
Metrosu, için hazırlanan
fizibilite raporuna göre; 1,8 milyar Euro yapım maliyeti ve sürücüsüz, modern
araçlar ile 2030 yılında günlük yaklaşık 350 bin
yolcu sayısı öngörülmektedir. Karabağlar - Gaziemir Metrosu, İzmir'in en uzun
metro hattı olacaktır. İZBAN ve Buca Metrosu ile entegre olacak şekilde
ilerleyecek proje, bütün hat üzerinde Halkapınar - Menderes arasını yaklaşık 43
dakikaya düşürecektir.
Hat toplam 32,5 km
uzunluğunda, 24 adet istasyon ve 1 adet depolama tesisiyle planlandı.
İstasyon yapıları arazi durumuna göre aç-kapa ve tünel şeklinde geçmesi
planlanmaktadır.
Halkapınar – Otogar Metro’su 4,5 km uzunluğunda 5 istasyonlu bir hattır. Son
yapılan açıklamaya göre hat yatırım programında yer almakta olup metro
karakterinde projelendirilen hattın İzban ile entegre olacak şekilde banliyö
karakterine uygun proje revizyon çalışmaları devam etmektedir. Tamamlanması
akabinde yapım işi ihalesi gerçekleştirilecektir. Hattın adı da
“Halkapınar-Otogar-Kemalpaşa İzban Hattı” olarak değiştirilmiştir.
UAB hedef kartında
2024’te sadece %6’lık bir çalışma yapılacağı ve en iyi ihtimalle projenin 2028
yılında açılacağı belirtilmiştir. 2024’ün son aylarına geldiğimiz bu günlerde
bu hedefin de zorlayıcı bir hedef olduğunu düşünüyorum.
T4 Bostanlı-Örnekköy
Tramvayı 17.04.2023 tarihinde
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne sunum yapılmıştır. 26.04.2023 tarihinde
ise uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne onay için gönderilmiştir, 08.02.2024 tarihli
yazı ile uygulamaya esas kesin projeler ve raporlar AYGM tarafından
onaylanmıştır. Yatırım Programına alınması için T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji
ve Bütçe Başkanlığı’na başvuru yapılacaktır. Projenin yatırım bedeli 49 milyon
dolar olarak belirtilmiştir.
5 km uzunluğundaki 11
istasyonlu hattın 2030 yılında hizmete açılması
planlanmaktadır.
Bursa
Bursaray’ın Şehir Hastanesine uzatma projesi ile ilgili yapılan
açıklamada bu çalışma ile ilgili iki konu olduğu belirtildi.
İlk olarak Emek
çıkışına makas yapılmadığı ve şimdi bunu yapmak için rayların sökülüp betonun
kırıldığı ve bu çalışmanın önümüzdeki haftalarda tamamlanacağı, ikinci olarak
da zemini sorunlu olan Ahmet Yesevi ve ve Gar İstasyonlarının 2025 ortalarında
biteceği belirtildi.
Adana
2. Etap Hafif Raylı
Sistem Projesi Cumhurbaşkanlığı
onayıyla 2024 yatırım programına alınmış bir projedir. 1. Etabın devamı
niteliğinde olacak proje; Akıncılar İstasyonu, Kozan Caddesi, Ege Bağatur
Bulvarı, Manolya Caddesi, İlim Yolu Bulvarı, DSİ TOKİ Konutları, Şehir
Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci Yurdu, Çukurova Hastanesi Balcalı Hastanesi ve
Stadyuma gidecek. İkinci etabın en geç 2029 yılına
kadar tamamlanacağı belirtildi.
Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı, Medline
Hastanesi’nden başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca
ilerleyecek ve sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu
Lisesi, Cumhuriyet Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı,
Gökkuşağı, Polis Evi, Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek
Şehir Hastanesi’nde sona erecek. Toplamda 14 istasyon ve 10 kilometrelik bir
mesafe planlanan bu hattın Adana trafiğini büyük ölçüde rahatlatması
bekleniyor. 2025 yılı sonunda hizmete açılması
planlanan Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık
280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.
Öğretmenler Bulvarı
Tramvay Hattı da planlama
aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden
geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker
Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.
Turhan Cemal Beriker
Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı
36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne
bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.
Bülent Angın
Bulvarı-Baraj Caddesi Tramvay Hattı
5,2 km ve 12 istasyon olup, Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na entegre
edilerek raylı sistem hatlarının verimliliğini arttırmak amacıyla kentin kuzey
güney aksını birleştirecek şekilde orta vade olarak planlanmıştır. Hattın 2030-2035 yılları arasında hizmete açılması
beklenmektedir.
Nostaljik Tramvay
Hattı Projesi
Yayınlanan projede
metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak
Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi
ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi
planlanmaktadır.
Gaziantep
Gar-Düztepe-Hastane
Hafif Raylı Sistem (Metro) Hattı,
Gaziantep Gar alanından başlayıp, 15 Temmuz Demokrasi Meydanı, Dr. Ersin Arslan
Devlet Hastanesi, Düztepe, Kahvelipınar, Yeşilvadi, Akkent Parkı ve Akkent
istasyonlarından geçerek Şehir Hastanesi’ne ulaşmaktadır. Yaklaşık 10 km ve 9
istasyona sahip olması planlanmaktadır.
Gaziantep Büyükşehir
Belediyesi tarafından projelendirilen ve Gazi şehirde toplu taşımada yeni bir
dönem başlatacak Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz Metro Hattı Projesi,
Cumhurbaşkanlığı tarafından onaylandı ve yatırım programına dahil edildi.
Gaziray Banliyö Hattı’nda kullanılacak olan milli tren setlerinin imalatı devam
ediyor. Türasaş tarafından üretilen trenlerin yıl sonunda teslim edilmesi
planlanıyor. 8 elektrikli tren seti 32 vagondan oluşuyor.
Gaziray Projesi
kapsamında, 25,5 km'lik güzergâh dahilinde 2 banliyö hattı ve 2 hızlı tren
hattı olmak üzere toplamda 112 km yeni demiryolu inşa edildi. Günlük 10 bin
yolcuyu taşıyan 25.5 kilometre uzunluğundaki Gaziray’ın, yeni tren setleriyle
ilk hedef olarak günlük 60 bin yolcu taşıması öngörülüyor.
Trabzon
Hafif Raylı Sistem
Projesi 31,9 kilometre
uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde planlandı. Trabzon Büyükşehir
Belediye Başkanlığı tarafından yapılan açıklamada projenin güzergâh etüdünün ve
uygulama projeleri yapım işlerinin Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı
tarafından onaylandığı ve kısa bir süre içinde yapım ihalesinin yapılacağı
belirtildi.
İlk etabın yeni
stadyum, şehir hastanesinin olduğu alan, Atatürk Alanı ve Meydan bölgesi
arasındaki trafiğin en yoğun olduğu 8,7 kilometrelik kısmı kapsayacağı belirtildi.
Sakarya
Adapazarı-Serdivan
Raylı Sistem Projesi’nin güzergâh ve
uygulama projelerinin yapımının Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı tarafından
onaylandığı ve 16 Ekim’de ihaleye çıkılacağı açıklandı.
Adapazarı-Serdivan
güzergâhı Sakaryaspor Stadyumu, Demokrasi Meydanı, Kudüs Caddesi, Çark Caddesi,
Medeniyet Bulvarı ve Üniversite Caddesi'nde 15 istasyon ve 12 kilometrelik
hatta sahip olacak.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İstanbul Yüksek
Hızlı Tren Hattı’nda T26 Tüneli,
Doğançay Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat
süresinin 35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm
etaplar tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi.
İlk başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız
gibi duruyor.
T26 tüneli bu
iyileştirme projesinin en öneli kısmı. Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattı
üzerindeki en uzun tünel olan Tünel-26'da yapılan kazılar esnasında yaşanan
göçme ve toprak kaymaları sebebiyle proje güzergâhında mecburi değişiklik
yapılmıştı. Bu süre zarfında trenler HT hattının Tünel-28 ile Tünel-27
arasındaki kısmında konvansiyonel demiryoluna geçiş yapmakta ve yaklaşık
8 km sonrasında Tünel-26'nın bittiği noktada tekrar HT hattına dönerek
yoluna devam etmektedir.
Net bir açıklama
olmamakla beraber, T26 tünelinin 2026 yılında hizmete
açılacağı tahmin edilmektedir.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı
Tren Hattı’nda çalışmalar
devam ediyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada projenin
%75 oranında tamamlandığı belirtildi. Tasarruf tedbirlerinin bu aşamada projeyi
etkilemediği açıklandı. 508 km uzunluğundaki hattın 2027
yılında tamamlanması için çalışmaların tüm hızıyla devam edeceği ve bir
aksilik yaşanmayacağı vurgulandı.
Ankara-Bursa Yüksek Hızlı
Tren Hattı da bir türlü bitmeyen
hatlardan bir tanesi. Temeli 2012’de atılan ve 2016 yılında biteceği açıklanan
hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar bitirilemedi.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığından yapılan açıklamada Bursa-Yenişehir-Osmaneli hattının
Bursa-Yenişehir etabının 2025 yılının sonunda, tamamının da 2026 yılının
sonunda bitirilmesi için çalışmaların devam ettiği belirtildi. Tamamı açılmadan
belli bir kısmın açılmasının çok da yararlı olmayacağı düşünülmektedir.
Halkalı-Kapıkule Projesi Türkiye’nin Avrupa ülkeleriyle yüksek standartlı demiryolu
bağlantısını sağlayacak bir projedir.
Bakanlık, çalışmaların
sürdüğü 153 kilometrelik Çerkezköy-Kapıkule kesiminde ilerleme oranının %80’e
yaklaştığını açıkladı.
Proje kapsamında
Kırklareli il sınırlarında; Babaeski, Lüleburgaz ve Büyükkarıştıran
istasyonlarının yapım çalışmaları devam ediyor.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı, yapımı süren Çerkezköy-Kapıkule kesiminin 2025
yılının ağustos ayında hizmete açılacağını açıkladı. Geri kalan
kısımların da 2026 yılının sonunda açılması
planlanıyor.
Kayseri-Yerköy Hattı 142 km uzunluğunda, 250 km/saat hıza kadar, çift
hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma (Yük-Yolcu)
işletmecilik yapılması planlanan projedir. Hattın devreye girmesiyle
Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte sağlanan
ulaşım 1 saatin altına, Ankara-Kayseri arası mevcut konvansiyonel demiryolu ile
7 saatte sağlanan ulaşım süresinin 2 saate ve İstanbul-Kayseri arasının ise 5
saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığından yapılan açıklamada proje kapsamında Yerköy ve Kayseri Düver
bölgelerindeki şantiyelerin kurulduğu belirtilerek, Yenifakılı bölgesindeki
şantiye kurulumunun da devam ettiği açıklandı.
Bakanlığın
açıklamasına göre hattın 2028 yılının ilk yarısında açılması planlanmaktadır.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı inşaatı kapsamında
bu güzergahtaki mevcut tren seferlerinin 22 Nisan’dan itibaren durdurulduğu
açıklandı. Tren seferlerine verilecek olan aranın iki yıl olması bekleniyor.
Ankara-Sivas hattı üzerinde bulunan Yerköy İstasyonu’nun yapım
çalışmaları tamamlandı ve 23 Ağustos’ta hizmete
açıldı. Yozgat ile Kırıkkale arasında bulunan 110 bin yolcu
kapasiteli Yerköy İstasyonu, 2 peronu ve 100 araçlık park yeri bulunan bir
istasyon.
Sivas-Erzincan Hattı Türkiye’yi batıdan doğuya geçip ardından Azerbaycan’a
ulaşacak yüksek hızlı tren hattının bir parçası. Tren hattının Sivas-Erzincan
bölümünde çalışmalar devam ediyor. Sivas Merkez İlçe’ye bağlı Kızılkavraz
Köyü’nde köprü ve viyadük inşaatları hızla tamamlanıyor. Hat tamamlandığında
Ankara-Erzincan arası yolculuğun 3 saate ineceği ifade ediliyor.
Kırıkkale-Samsun yüksek standartlı demir yolu projesinde yıl sonuna kadar
ihale yapılması planlanıyor. Projenin 120 km’lik Kırıkkale-Çorum kısmı Altyapı
Genel Müdürlüğü 2024 yılı yatırım planından çıkartılarak Türkiye Cumhuriyeti
Devlet Demiryolları yatırım programına alındı.
Samsun-Sarp
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Samsun-Sarp Sınır Kapısı arasına yüksek
hızlı tren hattı yapılacak. Hattın 510 km olacağı ve 300 km’sinin tünellerden
oluşacağı belirtildi. Her şey yolunda gittiği takdirde hat proje çalışmaları
başladıktan sonra 10 yıl içinde tamamlanacak.
Bölgesel Trenler
Adana-Konya arasında
hizmet veren Toros Ekspresi’nin güzergahında bulunan istasyonlarda yol
yapım çalışması gerçekleştirileceği için 24 Mayıs’tan itibaren 3 ay
süreyle seferlerinin durdurulacağı duyuruldu.
Halkalı-Edirne Treni
Trakya bölgesinden
gelen yoğun talepler sonrası Halkalı-Edirne-Halkalı bölgesel tren seferlerine
karşılıklı ikişer sefer ilave edildiği ve vagon sayıları da yükseltilerek
kapasite artırımı yapıldığı açıklandı.
Adapazarı-Gebze Treni
Adapazarı-Gebze
hattında çalışan Ada Ekspresi’nin Köseköy ve 42 Evler istasyonları 27 Eylül’de
hizmete girdi. 10 yılı aşkın süredir kullanılmayan ve 2019’dan bu yana
vatandaşların açılmasını beklediği Köseköy Tren İstasyonu’nun ve 2020’de
yapımına başlanan 42 Evler İstasyonu’nun hizmete girmesi bölgede memnuniyetle
karşılandı.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı X'te (Twitter) AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...