Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Metro hatlarının
hayata geçirilebilmesinin çok uzun sürdüğü yönünde çok fazla yorum ve soru
alıyorum. Bu süreç gerçekten de çok uzun. Metro yatırımlarının çok yüksek maliyetli
yatırımlar olduğunu da hatırlatarak anladığım kadarıyla bu işteki basamakları
sizlere özetlemeye çalışayım.
1) Projelendirme süreci. (Projelendirme ihalesi dahil minimum
2-3 yıl sürüyor)
2) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı onay süreci (Süresi hiç belli
olmuyor)
3) Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Dairesi tarafından yatırım
programına alınması. (Yıllarca yatırım programına alınmayabilir)
4) Kredi Bulma Süreci (Finansal kuruluşlarla görüşmeler)
5) Hazine Bakanlığının bulunan krediyi onaylaması (Belirsiz)
6) Yapım ihalesine çıkılması
7) İnşaat Süreci (3-4 yıl süren de var, 13-14 yılda bitmeyen de
var)
Bu yazımızda “TBM”
kısaltması çok fazla kullanıldığı için onun da açıklamasını buraya bırakalım.
TBM: İngilizce “Tunnel
Boring Machine” isminden gelen bir kısaltma. Bizim buralarda Tünel Açma
Makinesi.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
İstanbul Büyükşehir
Belediyesi 2025 yılında raylı sistemler için 39 milyar TL bütçelendiğini
açıkladı. Bu büyük bir rakam olmakla beraber konu metro yapımı olduğu zaman çok
da büyük değil.
M1B Kirazlı-Halkalı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 2017
Kirazlı-Kalkalı Metrosu
M1B Yenikapı-Kirazlı hattının uzatması olarak inşa edilmektedir.
Bu hat ile ilgili
olarak bugüne kadar nasıl geldiğimizi geçen aylardaki yazılarımda özetlemeye
çalışmıştım. 2017-2020 arasında hiçbir ilerleme kaydedemeyen proje daha sonraki
yıllarda da bir türlü rayına oturamadı.
Birinci etap
Kirazlı-Halkalı Meydan olarak açıklandı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı (birinci etap): 7,0 km & 5
İstasyon. (Barbaros, Malazgirt, Mimar Sinan, Fatih Caddesi, Üniversite)
İkinci etap da Halkalı
Meydan-Halkalı Gar olarak açıklandı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı (ikinci etap): 4,0 km &
4 İstasyon. (Toplu Konut, Bezirganbahçe, Yarımburgaz, Halkalı Gar)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
17.840.994.000 TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 7.842.000.000 TL (6.535.000.000 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (272 Adet). Toplam Bütçe: 8.423.994.000 TL
(8.423.994.000 TL Dış Kredi)
Yenikapı Havalimanı & Kirazlı Halkalı Hatları Sinyalizasyon İşleri: Toplam Bütçe: 1.575.000.000 TL (1.312.500.000 TL Dış Kredi)
Açıklamalar: Sonunda yeni bir ihale daha yapıldı ve 27 Aralık 2024’te
yüklenici firma ile sözleşme imzalandı. Sözleşmede işin süresi 4 yıl olarak
belirlendi.
Açılış Tarihi: İBB tarafından yapılan en son açıklamaya göre inşaat
işlerinin 2028 sonunda bitirilmesi, test ve entegrasyon çalışmalarından sonra
hattın 2029’da tamamen devreye alınması planlanmaktadır.
M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 28.04.2017
M4 Kadıköy-Tavşantepe
hattının devamı olarak inşa edilmektedir. M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Hattı 2022 yılında hizmete açılmıştı. Bu hattın bir
diğer uzantısı da Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. İnşaat ihalesi
M10 Pendik-SGH hattının Pendik-Hastane etabı ile birlikte yapılmıştır, sayısal
değerler her iki hattın verilerini kapsamaktadır.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 12,0 km (Hattın
tamamı yer altında) & 8 İstasyon. (Kaynarca Merkez, Çamçeşme, Kavakpınar,
Esenyalı, Aydıntepe, İçmeler, Değirmenaltı, Tuzla)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 70 bin. Yolculuk
Süresi: 11 dakika.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.910.281.959
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 1.910.280.959 TL (1.591.900.799 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (52 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış
Kredi)
İlerleme Oranı: Bu projenin birinci etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca
Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup %75 ilerleme sağlandığı
açıklanmıştır.
Açılış Tarihi: Yapılan en son açıklamada birinci etabın 2026 sonunda hizmete gireceği belirtildi.
M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28
Nisan 2023’te hizmete girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e
ulaşmıştı. 10 Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon
sayısı 19 oldu. Geriye kalan son istasyon olan Yıldıztepe İstasyonu’nun
platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir.
Daha önceleri 2024 yılsonu konuşulsa da Yıldıztepe Durağı 2024’te açılmadı. Son
günlerde istasyonun ne zaman devreye gireceği konusunda bir belirsizlik
mevcuttur ve 2025 yılı ilk yarısı telaffuz
edilmektedir.
M5
Çekmeköy-Sultanbeyli Uzatması
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,4 km (2 hat) &
4 İstasyon. (Samandıra Merkez, Veysel Karani, Hasanpaşa, Sultanbeyli)
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %90, Betonarme İmalatlar: %94, Ana
Hat Tünelleri İmalatları: %90
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 906.369.755
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 906.368.755 TL (755.307.296 TL Dış
Kredi)
Hafif Raylı Sistem Aracı (150 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış Kredi)
Projenin
tamamlanabilmesi için gerekli olan finansman Hazine ve Maliye Bakanlığı onayına
gönderildi.
Açılış Tarihi: Bu hat, 2025 yılında hizmete girme ihtimalini en yüksek
gördüğümüz iki hattan bir tanesi. Test sürüşlerinin yakında başlamasını
bekliyoruz. Hattın 2025 yılı sonunda tamamlanması
hedefleniyor.
Açıklamalar: M5 hattı toplamda 28 istasyondan oluşan bir hattır. Bu
istasyonların 20 tanesi şu anda işletmede, 4 tanesi inşa halinde, 4 tanesi de
proje aşamasında. Çekmeköy – Samandıra Merkez arası 16
Mart 2024 tarihinde hizmete açılmıştı. Hattın son aşaması olan
Gölet, Akşemsettin, Fuar Alanı ve ViaPort kısmı da şu anda proje aşamasında.
M7 Esenyurt Uzatması
İnşaat Başlangıç Tarihi: 21 Ağustos 2017. ( Mahmutbey – Hastane arasında kalan
kısmı (birinci etap) 2 Ağustos 2021'de başlamıştır).
Mecidiyeköy-Mahmutbey
Hattı’nın Esenyurt’a kadar uzatılması projesidir. 21 Ağustos 2017'de yaklaşık 3
milyar TL'ye ihale edilmiş, ancak proje eksikliği nedeniyle yapımı
başlamamıştır. 2020'de projelendirmesi yapılan hattın Mahmutbey – Hastane
arasında kalan kısmı (birinci etap) 2 Ağustos 2021'de başlamıştır
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 18,5 km & 11
İstasyon (Bölge Parkı, Atatürk Mahallesi, Toplu Konut, Tema Park, Hastane,
Tahtakale, Ispartakule, Bahçeşehir, Esenkent, Ardıçlı, Esenyurt)
İlerleme Oranı: Mahmutbey-Hastane %50
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
10.273.547.205 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 10.273.546.205 TL (8.561.288.504 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (220 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL
Dış Kredi)
Açılış Tarihi: 2027 yılında hizmete girmesi planlanmaktadır
Hastane-Esenyurt arası
ise en iyi ihtimalle 2029 gibi duruyor. Mahmutbey-Esenyurt Meydanı arasının
toplam yatırım maliyeti 220 adet araç alımı dahil 28,7 milyar TL'dir.
M7 Kabataş Uzatması
M7
Mahmutbey-Mecidiyeköy Hattı’nın Kabataş yönünde 4 istasyon uzatılması
projesidir.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km & 4
İstasyon. (Fulya, Yıldız, Beşiktaş, Kabataş),
Öngörülen Yolcu Sayısı: 70 bin yolcu/saat. Yolculuk Süresi: 32 dakika (tüm hat).
İlerleme Oranı: Fiziki İlerleme (Kabataş İstasyonu): %64.
2025 Yılı Yatırım Bütçesinde
Ayrılan Miktar: 2.467.954.426 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.795.362.078 TL (1.496.135.065 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (300 Adet). Toplam Bütçe: 656.951.400 TL
(656.951.400 Dış Kredi) Raylı Sistem. Toplam Bütçe: 15.640.948 TL (13.034.123
TL Dış Kredi)
Açılış Tarihi: Avrupa Yakası Raylı Sistemler Müdürlüğü’nün yaptığı
açıklamaya bakılırsa Kabataş İstasyonu 2026 yılında
hizmete açılacak.
Beşiktaş İstasyonu
alanında ise arkeolojik kazının son aşamasına gelindi. Arkeolojik kazılar
tamamlanınca tasarım revizyonu yapılacak ve istasyon inşaatında çalışmalar
devam edecek. En son aldığımız bilgilere göre Beşiktaş İstasyonu’nun da
bitirileceği ve 2026’da Kabataş ile beraber açılacağı yönünde açıklamalar yapılmış.
Açıklamalar: Mecidiyeköy-Yıldız arası 2
Ocak 2023’te hizmete alınmıştır. Beşiktaş ve Kabataş istasyonlarının
inşaatı sırasında ortaya çıkan arkeolojik eserler nedeniyle bu iki istasyon
açılamamıştır.
M10 Pendik-Sabiha
Gökçen Uzatma Hattı
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %80
Açılış Tarihi: En son yapılan açıklamaya göre projenin 2026 yılı sonunda bitirilmesi planlanıyor.
Hattı bitirebilmek
için gerekli olan finansmanın onayı için Hazine ve Maliye Bakanlığına başvuru
yapıldı.
M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı Hattı
Arnavutköy’e
kadar olan ilk etabı 19 Mart’ta hizmete açılmıştı.
Uzunluk: 32 km’lik metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı
Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.836.059.000
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.836.059.000 TL.
Açılış Tarihi: Hattın 2026 yılının ilk yarısında
hizmete girmesinin planlandığı belirtildi.
M12 Göztepe-Ümraniye Metrosu
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 13,0 km (2 hat)
& 11 İstasyon. (60. Yıl Parkı, Tütüncü Mehmet Efendi, Sahrayıcedit,
Yenisahra, Ataşehir, Finans Merkezi, Site, Atakent, Çarşı, SBÜ Hastanesi, Kazım
Karabekir)
M12 Hattı açıldığında
Marmaray (Tütüncü Mehmet Efendi İstasyonu), Üsküdar-Çekmeköy (Çarşı İstasyonu)
ve Kadıköy-Sabiha Gökçen (Yenisahra İstasyonu) hatlarından yolcu alıp
verebilecek.
Öngörülen Yolcu Sayısı: 400 bin yolcu/gün. Yolculuk Süresi: 21 dakika.
İlerleme Oranı: Fiziki İlerleme: %90, İstasyonlar: %80, Ray Montaj: %60
Proje Maliyeti: 52
adet araç alımı dahil 41,381 milyar TL.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 4.972.932.203
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 4.972.931.203 TL (4.144.109.336 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (52 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış
Kredi)
Açılış Tarihi: Bu hat, 2025 yılında hizmete girme ihtimalini en yüksek
gördüğümüz hatlardan bir tanesi. Hattın 2025 yılı
sonunda tamamlanması hedeflense de geçmişte de deneme sürüşlerinin
uzadığını gördüğümüz için “Acaba 2026’ya kalır mı?” soruları da gündeme
geliyor.
Açıklamalar: Anadolu Yakası’nın ikinci kuzey-güney uzantılı metrosudur.
Bu hattı bitirebilmek için 110 milyon Euro ek finansman gerektiği ve borçlanma
talebinin İBB meclisi tarafından onaylandığı açıklandı. Hat için gerekli olan
araçların üretimi devam ediyor.
M13
Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 24,6 km uzunluğunda
15 istasyonlu bir projedir.
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %8
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açılış Tarihi: Üç aşamada tamamlanacak olan hattın ilk etabının
Yenidoğan-Emek (5 istasyon) olarak düşünüldüğü ve 2028
yılı sonunda açılmasının planlandığı açıklanmıştır.
Emek-Söğütlüçeşme etapları
planlama aşamasında ve açılış tarihi belirsiz.
M14 Altunizade-Çamlıca
Metrosu
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km (Tek hat)
& 4 İstasyon. (Altunizade, Ferah Mahallesi, Büyük Çamlıca Camii, Bosna
Bulvarı)
Öngörülen Yolcu Sayısı: 8 bin 100 yolcu/saat. Yolculuk Süresi: 8 dakika, 40
saniye.
İlerleme Oranı: Fiziki İlerleme: %45, İstasyonlar: %36, Tüneller: %71
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.080.000.000
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.000.000.000 TL
Müşavirlik. Toplam Bütçe: 80.000 TL
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan en son
açıklamada hattı 2026 yılında açmak istedikleri belirtildi.
Açıklamalar: Bu hattın daha sonra hattın Bahçelievler ve Kazım
Karabekir’e uzatılacağını ve Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir
İstasyonu’nda entegre olacağı açıklandı.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) Metrosu
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 19,5 km (2 hat)
& 10 İstasyon (Sefaköy, Cennet, Küçükçekmece, Reşitpaşa, Avcılar Merkez,
Cihangir, Saadetdere, Beyikdüzü, Yıldırım Beyazıt, Tüyap)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Maalesef
(toplamda altıncı defa) bir kez daha proje yatırım programında yer almadı.
Açılış Tarihi: Her ne kadar hattın 2025 yılı yatırım planına alınması bir
kere daha onaylanmamış olsa da onay alındıktan sonra
altı yıl içerisinde bitirilmesi arzu ediliyor.
Açıklamalar: M20 Hattı bir türlü onay alamayan projelerden bir tanesi. En
son yapılan açıklama projenin sonunda Altyapı ve Yatırılar Genel Müdürlüğü’nden
onay aldığı ve finansmanın Hazine Bakanlığı tarafından onaylanması beklendiği
yönündeydi.
T7 Feshane-Bayrampaşa
Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 3,2 km & 5
İstasyon (Feshane, Eyüpsultan, Demirkapı, Bayrampaşa, Bayrampaşa Meydan).
Yolculuk Süresi: 7,45 Dakika
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %7
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açılış Tarihi: Hattın 2027 yılı sonunda hizmete
alınmasının planlandığı belirtildi.
Açıklamalar: T7 Hattı; Feshane istasyonunda T5 Eminönü-Alibeyköy
tramvay hattı ile, Demirkapı istasyonunda T4 Topkapı-Mescid-i Selam tramvay
hattı ile, Bayrampaşa Maltepe istasyonunda M1A Yenikapı-Atatürk Havalimanı ve
M1B Yenikapı-Kirazlı metro hatları ile entegrasyonu planlanmaktadır.
T10 Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi
Geçen haziran ayında İBB
Meclisi tarafından onaylanmıştı. İBB, Üsküdar-Kadıköy ve Maltepe’yi birbirine
bağlayacak proje için valiliğin “ÇED gerekli değildir” kararı verdiğini
açıkladı.
Proje bedeli: 8 milyar 45 milyon 647 bin TL.
Açılış Tarihi: Hattın onaylandıktan sonra üç
yıl içinde tamamlanması bekleniyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Yeni tramvay hattı
için 55 aracın satın alınması gerektiği ve araçların siparişten 18 ay sonra
geleceği belirtildi.
Üsküdar-Harem Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 1,83 km & 7
İstasyon
Üsküdar Metro
İstasyonu’ndan başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat
olarak düşünülen projenin hazırlık çalışmaları devam ediyor.
Kocaeli
Gebze-Darıca Metrosu
(M1)
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 2018
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 14,5 km (Hattın
tamamı yer altında) & 11 İstasyon. (Darıca Sahil, Cumhuriyet Meydanı,
Farabi Devlet Hastanesi, TCDD Gar, Fatih Devlet Hastanesi, Gebze Kent Meydanı,
Gebze Stadyum, Akse Sapağı, Adliye, Mutlukent, Gebze OSB)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 330 bin. Yolculuk
Süresi: 19 dakika.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 4.120.000.000
TL.
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 4.000.000.000 TL.
Hafif
Raylı Sistem Aracı (28 Adet). Toplam Bütçe: 20.000 TL.
Müşavirlik. Toplam Bütçe: 100.000.000 TL.
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan en son açıklamada
çok net bir tarih verilerek hattın 30 Haziran 2026’da
tamamen sürücüsüz olarak tam kapasite hizmete gireceği belirtildi.
Açıklamalar: Bu hatta kullanılacak hatlar tamamen yerli olup
sinyalizasyonu da Aselsan tarafından yapılmaktadır.
Körfez-Kartepe Metrosu
İnşaat Başlangıç
Tarihi: Proje Aşamasında
(Proje ihalesi yapıldı).
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 35,0 km & 24
İstasyon. (Atalar – Cengiz Topel Havalimanı)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 400 bin. Yolculuk Süresi: 19 dakika.
Açılış Tarihi: 2028 yılının sonunda hizmete
girmesinin hedeflendiği açıklandı.
Ankara
A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı
Uzunluk & İstasyon Sayısı: 7,43 km & 8 İstasyon (Dikimevi, Abidin
Paşa, Aşık Veysel, Tuzluçayır, General Zeki Doğan, Fahri Korutürk, Cengizhan,
Akşemsettin, Natoyolu)
Yolculuk Süresi: Tek yönde 13 dakika 20 saniye.
Açıklamalar: Yaygın adıyla “Mamak Metrosu” olarak adlandırılan projede projelendirme
süreci tamamlanmış, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından onayları alınmış, Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Dairesi tarafından yatırım
programına alınmış, kredi bulma işlemleri de tamamlanarak yapım ihalesi
aşamasına gelinmiş ve inşaat ihalesi 22 Kasım 2024’de yapılmıştır. Ocak 2025’te
yapım aşamasına geçilmesi planlanmaktadır.
2025 Yılı Yatırım Bütçesinde
Ayrılan Miktar: 4.160.646.000 TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.209.468.000 TL (2.668.569.000 TL Dış
Kredi)
Hafif Raylı Sistem Aracı (66 Adet). Toplam Bütçe: 951.178.000 TL (951.178.000 Dış Kredi)
Açılış Tarihi: 2028 yılının sonunda hizmete girmesinin hedeflendiği açıklandı.
Başkentray Yenikent
Uzantısı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Yaklaşık 18
kilometrelik düz bir hat. Sincan OSB, Yenikent 1, Yenikent 2 ve Kazan Soda
Fabrikası duraklarının ilave edilmesiyle Başkentray’ın durak sayısı 24’ten 28’e
yükselecek.
Kayaş ile Sincan
arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın Yenikent’e kadar uzatılması
planlanıyor.
Başta Kazan Soda ve
organize sanayi olmak üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak
düşünülen hat.
İlerleme Oranı. Fiziksel İlerleme: %55
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.974.217.000
TL
İnşaat + Altyapı İşleri: Toplam Bütçe: 1.974.217.000 TL
Açılış Tarihi: Bakanlık tarafından son yapılan açıklamada projenin 2027 yılında tamamlanacağı belirtildi.
M2 Bağlıca ve
Yaşamkent Uzantıları Projesi
M2 Kızılay-Çayyolu
Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Konutkent’ten hemen sonra bir
makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri de Yaşamkent
Merkez’de son bulacak.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 9,36 km & 5
İstasyon.
Koru İstasyonu’ndan
sonra 1 ortak istasyon (Konutkent) ve devamında Yaşamkent güzergâhında 2
(Yaşamkent Giriş, Yaşamkent Merkez), Bağlıca güzergâhında 2 (Başkent
Üniversitesi, Bağlıca) olmak üzere toplam 5 istasyondan oluşacak
Projelerin 22.02.2024
tarihinde tamamlandığı ve aynı gün onayı için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne gönderildiği bilgisi dışında güncel bir
bilgiye ulaşamadım.
Keçiören Şehitler – Forum
Uzatma Hattı
M4 Kızılay-Keçiören
Hattı’nın devamı niteliğindeki proje.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 7,69 km uzunluğunda
ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe, Ovacık, Forum) bulunuyor.
Açılış Tarihi: Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih
verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından dört yıl
içerisinde tamamlanması bekleniyor.
M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 15,25 km & 12
İstasyon (Kızılay, Esat, Kuğulu, Dikmen Vadisi, Çetin Emeç, Öveçler, Dikmen,
Malazgirt, Keklik Pınarı, Akpınar, Atatürk Sitesi, Oran)
Kızılay’da mevcut M4 Kızılay İstasyonu’ndan başlayıp Or-An’da son
bulacak olan hattın proje ihalesi yapılmış olup TPF Getinsa-Tümaş ortaklığı
kazanmıştır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açılış Tarihi: Henüz hedeflenen açılış tarihi ile ilgili bir açıklama
yoktur.
Açıklamalar: İkinci etap olarak hattın daha sonra İlkbahar Mahallesi’ne
kadar uzatılması planlanmaktadır.
M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı
Uzunluk & İstasyon Sayısı: Proje çalışmaları devam eden hat 10 km
olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi)
oluşacak.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 107.432.000
TL
Etüt Proje:
107.432.000 TL
Açıklamalar: Bu hat ile beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş
süresi (25 dakika) kısalacağı gibi Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon
sağlanacak.
Açılış Tarihi: Projelendirme süreci tamamlandığında Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığına onaya gönderilecek olan hattın önünde (yukarıda da izah
ettiğimiz gibi) uzun bir süreç var.
Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen bir hat olup
2025 yatırım programında ayrılmış bir bütçe göremedim..
Esenboğa Havalimanı Metrosu
Uzunluk & İstasyon Sayısı: 54 km & 18 İstasyon. (Gar,
Hastaneler, Demirlibahçe, Siteler, Güneşevler, Kuyubaşı, Kuzey Ankara,
Pursaklar, Saray, Fuar Alan, Esenboğa Havalimanı, Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi, DHMİ, Güldarpı, Sünlü, Sanayi, Hastane, Çubuk)
En son yapılan açıklamaya göre Ankara Gar’ından başlayıp Yıldırım
Beyazıt Üniversitesine kadar metro hattı, sonrasında da Çubuk’a kadar tramvay
hattı olarak düşünülen proje.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 3.000 TL
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından inşa edilecek olan hattın
projelendirme çalışmaları devam etmektedir.
İzmir
İzmir Büyükşehir
Belediyesi 2025 yılında raylı sistemler için 12 milyar TL bütçelendiğini
açıkladı. Bu DA büyük çoğunlukla Üçyol – Buca Metrosu için kullanılacak gibi
duruyor.
M2 Üçyol – Buca Metrosu
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 2022
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 11,0 km (Sürücüsüz
Hat) & 11 İstasyon. (Üçyol, Zafertepe, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca
Belediyesi, Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Doku Eylül Üniversitesi, Buca
Koop, Çamkule)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 400 bin. Yolculuk
Süresi: .
İlerleme Oranı: Tüneller: %38. Kalan 12 bin metrelik tünel
çalışmasının da 2025 yılı sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
21.301.487.000 TL
İnşaat + Elektromekanik
İşleri. Toplam Bütçe: 12.681.035.000 TL (7.495.660.000 TL Dış Kredi) Hafif
Raylı Sistem Aracı (108 Adet). Toplam Bütçe: 8.620.452.000 TL (8.620.452.000
Dış Kredi)
Açılış Tarihi: İzmir Büyük Şehir Belediyesi tarafından yapılan en son
açıklamaya göre hattın 2027 yılı sonuna yetiştirilmesi
planlanmaktadır.
Açıklamalar: Şu anda İzmir’de yürüyen en büyük proje. Hattın gelecekte
güneyde İnkılap'a kadar toplamda 2,1 km daha uzatılması ve üç yeni
istasyona sahip olması planlanmaktadır.
M2 hattında 108
vagondan oluşan 16 sürücüsüz tren seti hizmet verecektir. Bu araçların maliyeti
yaklaşık 305 milyon eurodur.
M3 Karabağlar-Gaziemir
Metrosu
İzmir'in en uzun metro
hattı olacaktır. İZBAN ve Buca Metrosu ile entegre olacak şekilde ilerleyecek
proje, İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından inşa edilecektir.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Başlangıçta 32,6 km
uzunluğunda ve 24 istasyonlu olması planlan hattın General Asım
Gündüz-Halkapınar kesimi projeden çıkarıldı. Revize edilmiş haliyle 22,3 km
uzunluğunda olacak, 18 (Menderes, Görece, Menderes Sanayi, Havalimanı, Gaziemir
Güvenpark, Gaziemir Stadyum, Abdullah Arda, Gaziemir Kaymakamlık, Esbaş, Fuar,
Altan Aydın, Atatürk Anadolu Teknik Meslek Lisesi, Dostluk Bulvarı, Seniha
Mayda, Eski İzmir, Çalıkuşu, General Asım Gündüz, Konak) yer altı istasyonundan
oluşacak ve sürücüsüz hizmet verecek.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açıklamalar: İnşaat kısmen aç kapa, kısmen de derin tünel olarak
yapılacak. 2,1 milyar euroya mal olacak olan hattın onay süreçleri devam ediyor
ve yapım ihalesinin gerçekleşmesi bekleniyor.
Halkapınar – Otogar Metro’su
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km uzunluğunda 5
istasyonlu (Halkapınar, Vakıflar, Çamdibi, Altındağ, Otogar)bir hattır ve halen
proje aşamasında görünmektedir.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 3.000 TL
Açıklamalar: Her yıl ertelenen hat için 2025 yılında da iz bedel olarak
3.000 TL yatırım bedeli ayrılmıştır. Polatlı-İzmir projesinin bir parçası
olarak düşünülen hattı daha uzun yıllar göremeyeceğiz gibi duruyor.
T4 Bostanlı-Örnekköy
Tramvayı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 5 km & 11
İstasyon
Açılış Tarihi: 2030 yılında hizmete açılması
planlanmaktadır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Ben bu proje
için planlanmış bir bütçe göremedim.
Açıklamalar: Bu proje için hazırlanan uygulamaya esas kesin
projeleri Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Genel Müdürlüğü tarafından
onaylandı. Projenin yatırım bedeli 49 milyon dolar olarak belirtilmiştir.
İleriki yıllarda
hattın uzatılıp Zübeyde Hanım Mahallesine gitmesi de uzun vadeli planlar
arasında.
Bursa
Bursaray’ın Şehir
Hastanesine Uzatılması Projesi
İnşaat Başlangıç
Tarihi: Yapımını Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı’nın üstlendiği BursaRay’ın Emek-Şehir Hastanesi’ne
uzatılması projesinin temeli 2 Nisan 2021 tarihinde atıldı. Hattın inşaatının
2023’te bitirileceği açıklanmıştı ancak inşaat hala bitirilemedi.
İlerleme Oranı: %52
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 5.618.624.000
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.000.000.000 TL
Hafif Raylı Sistem Aracı (57 Adet). Toplam Bütçe: 2.618.624.000 TL (2.618.624.000 Dış Kredi)
Açılış Tarihi: Araç teslimatları ve hat uzatması
2027 yılında tamamlanacaktır.
Açıklamalar: Proje kapsamında Balat, Ahmey Yesevi, Bursa YHT gar ve
Şehir Hastanesi istasyonları inşa edilecektir.
Adana
2. Etap Hafif Raylı
Sistem Projesi (Akıncılar-Stadyum)
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 10,5 km & 10
İstasyon (Akıncılar, Kozan Caddesi, Ege Bağatur Caddesi, manolya Caddesi,
Üniversiteliler Bulvarı, TOKİ Konutları, Şehir Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci
Yurdu, Çukurova Üniversitesi, Stadyum)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 660 bin. (M1 & M2 Toplam)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.268.618.670
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 1.268.617.670 TL (951.463.823 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (42 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL
Açılış Tarihi: 2027 yılının sonunda hizmete
girmesi bekleniyor.
Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı,
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 10 km & 14
istasyon.
Medline Hastanesi’nden
başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca ilerleyecek ve
sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu Lisesi, Cumhuriyet
Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı, Gökkuşağı, Polis Evi,
Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek Şehir Hastanesi’nde sona
erecek.
Yolcu Kapasitesi: Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık
280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.
Yatırım Maliyeti: İlk yatırım maliyeti 65.760.600 USD olarak belirlendi. Bu
tutara inşaat ve elektromekanik işlerin maliyeti ve proje kullanılacak
araçların maliyeti de dahil edildi.
Açılış Tarihi: Önceleri 2025 yılı sonunda hizmete açılması planlansa da bu tarih artık çok da mümkün gözükmüyor.
Öğretmenler Bulvarı
Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 8,3 km & 11
istasyon.
Planlama aşamasında
olan hat, güzergâh gelişme konut bölgesinden geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay
Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.
Turhan Cemal Beriker
Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 36,5 km & 37
istasyon.
Adana kent merkezini,
Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da
planlama aşamasındadır.
Bülent Angın
Bulvarı-Baraj Caddesi Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 5,2 km & 12
istasyon
Açılış Tarihi: Hattın 2030-2035 yılları arasında hizmete açılması
beklenmektedir.
Açıklamalar: Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na entegre edilerek
raylı sistem hatlarının verimliliğini arttırmak amacıyla kentin kuzey güney
aksını birleştirecek şekilde orta vade olarak planlanmıştır.
Nostaljik Tramvay
Hattı Projesi
Açıklanan projede
metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak
Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi
ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi
planlanmaktadır.
Mersin
Mersin Metrosu
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 20 km & 15
İstasyon (Serbest Bölge, Mersin Büyükşehir Belediyesi, Üç Ocak, Gar, Özgür
Çocuk Parkı, Tulumba, Türk Telekom, Forum, Liseler, Marina, Fuar, Babil,
Mezitli, Soli, Cumhuriyet)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.489.109.000
TL
İnşaat
İşleri: Toplam Bütçe: 8.489.108.000 TL (5.305.693.000 TL Dış Kredi)
Açılış
Tarihi: 2028 yılı içerisinde açılması hedefleniyor.
Gaziantep
Gar-Düztepe-Hastane
Hafif Raylı Sistem (Metro) Hattı
Uzunluk ve İstasyon
Sayısı: Gar-Düztepe-Hastane
Hafif Raylı Sistem (Metro) Hattı, Gaziantep Gar alanından başlayıp, 15 Temmuz
Demokrasi Meydanı, Dr. Ersin Arslan Devlet Hastanesi, Düztepe, Kahvelipınar,
Yeşilvadi, Akkent Parkı ve Akkent istasyonlarından geçerek Şehir Hastanesi’ne ulaşmaktadır.
Yaklaşık 10 km ve 9 istasyona sahip olması planlanmaktadır
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 6.472.853.000
TL
İnşaat
İşleri: Toplam Bütçe: 3.762.681.000 TL (1.800.000.000 TL Dış Kredi)
Elektromekanik
İşleri: Toplam Bütçe: 1.641.666.000 TL (Dış kredi yok).
Hafif Raylı Sistem Aracı. Toplam Bütçe: 1.068.506.000 TL.
Açılış Tarihi: 2028 yılı içerisinde açılması
hedefleniyor.
Gaziray Banliyö Hattı
5 Kasım 2022'de
hizmete girdiğinde geçici olarak Başkentray’da kullanılan üç vagonlu dört
set ile yolcu taşımacılığı başladı. Hatta Türasaş tarafından
üretilen ve her biri dört vagondan oluşan sekiz tren seti ile hizmet
verilecektir. Toplam maliyeti 47 milyon
euro olan trenler, 1.000 yolcu kapasiteli olup 120 km/saat işletme hızına
sahiptir. Şu anda tren setlerinin
üretimi Türsaş’ın Adapazarı tesislerinde devam etmektedir.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.654.110.000
TL
Hafif
Raylı Sistem Aracı. Toplam Bütçe: 1.654.110.000 TL (1.654.110.000 Dış Kredi)
Trabzon
Hafif Raylı Sistem
Projesi
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Etaplar halinde
yapılacak olan hat 31,9 kilometre uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde
planlandı.
Trabzon Büyükşehir
Belediye Başkanlığı tarafından yapılan açıklamada projenin güzergâh etüdünün ve
uygulama projeleri yapım işlerinin Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı
tarafından onaylandığı ve kısa bir süre içinde yapım ihalesinin yapılacağı
belirtildi.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 77.500.000 TL
Etüt Proje: 77.500.000
TL
Açıklamalar: Bu proje için yapılan toplantıda üniversiteler ve
sivil toplum kuruluşları ile güzergâh alternatifleri değerlendirildi. Maraş
Caddesi’nin yoğun trafik ve mevcut altyapı durumu nedeniyle güzergâh olarak
belirlenmemesi kararlaştırıldı. Yapılan açıklamada proje için en uygun
güzergâhın Tanjant Yolu olduğu belirtildi. Proje Akyazı’da başlayacak ve
Tanjant Yolu boyunca ilerleyecek.
Sakarya
Adapazarı-Serdivan
Raylı Sistem Projesi
Uzunluk: 12 km.
Etüt, proje ve
mühendislik işi ihalesinin ön yeterlilik başvuruları 16 Ekim’de toplanmıştı.
İhale için 7 firma ön yeterlilik başvurusunda bulundu. 12 kilometrelik raylı
sistem hattının etüt, proje ve mühendislik hizmetlerini kapsayan ihale 18
Aralık’ta yapıldı.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 19.000.000 TL
Etüt Proje: 19.000.000
TL
Adapazarı- Arifiye hattında hizmet verecek olan Adaray, sekiz yıl aradan
sonra 29 Ekim’de seferlerine tekrar başladı. 750 kişilik yolcu kapasitesine
sahip olan Adaray, Adapazarı Arifiye arasını 15 dakikada tamamlayacak ve günde
42 sefer (21 gidiş, 21 geliş) yapacak.
Adaray ile ulaşımda
tam kart ücreti 15 TL olacak ve engelliler, şehit ve gazi yakınları ile 65 yaş
üstü vatandaşlar ücretsiz seyahat edebilecek. Hizmet saatleri 06.35-22.55
olarak belirlendi.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İstanbul Yüksek
Hızlı Tren Hattı
T26 Tüneli, Doğançay
Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat süresinin
35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm etaplar
tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi. İlk
başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız gibi
duruyor.
T26 tüneli bu
iyileştirme projesinin en öneli kısmı. Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattı
üzerindeki en uzun tünel olan Tünel-26'da yapılan kazılar esnasında yaşanan
göçme ve toprak kaymaları sebebiyle proje güzergâhında mecburi değişiklik
yapılmıştı. Bu süre zarfında trenler HT hattının Tünel-28 ile Tünel-27
arasındaki kısmında konvansiyonel demiryoluna geçiş yapmakta ve yaklaşık
8 km sonrasında Tünel-26'nın bittiği noktada tekrar HT hattına dönerek
yoluna devam etmektedir.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.216.881.000
TL
Depo
Sahası + Hat İlavesi: 8.216.881.000 TL
Vezirhan – Köseköy (Doğançay Ripajı dahil) YHT Hattı: 4.100.000.000 TL
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan en son yapılan
açıklamada T26 tünelinin 2025 yılı sonuna yetiştirilmeye
çalışıldığı belirtildi. Yine bakanlık tarafından yapılan açıklamada Doğançay
Ripajı’nın da 2026 yılı sonunda hizmete gireceği
belirtildi.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı
Tren Hattı
Uzunluk % İstasyon
Sayısı: 508 km & 10
istasyon (Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye,
Ayvacık, Emiralem, Menemen)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.937.035.600
TL
Altyapı Çalışmaları:
8.937.035.600 TL
İlerleme Oranı: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada
tasarruf tedbirlerinin bu aşamada projeyi etkilemediği açıklanmıştı
Açılış Tarihi: En son yapılan açıklamada Polatlı-Afyon
kesiminin 2027 yılı sonunda hizmete açılabilmesi için çalışmaların
sürdüğü belirtildi.
Balıkesir-Bursa-Yenişehir-Osmaneli
Yüksek Hızlı Tren Hattı
Bursa – Balıkesir
Hızlı Tren Hattı bir türlü bitmeyen hatlardan bir tanesi. Temeli 2012’de atılan
ve 2016 yılında biteceği açıklanan hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar
bitirilemedi.
Uzunluk: 201 km üstyapı & 145 km altyapı.
Tamamlanma Oranı:
Toprak İşleri: %88, Zemin İyileştirme: %91, Sanat Yapıları: %96.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
18.498.572.434 TL
Altyapı Çalışmaları+
Elektrifikasyon + Sinyalizasyon: 18.270.614.434 TL (Dış Kredi: 15.225.592.234
TL)
Kontrollük +
Müşavirlik: 227.958.000 TL
Viyadük, altgeçit ve
menfezlerde çalışmalar sürüyor.
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan son açıklamada
inşaat ve imalat işlerinin 2025 yılı sonunda biteceği, sinyalizasyon
testlerinin ardından hattın Osmaneli-Bursa kesiminin 2026
yılının sonunda hizmete açılacağı belirtilmiştir.
Halkalı-Kapıkule Projesi Türkiye’nin Avrupa ülkeleriyle yüksek standartlı demiryolu
bağlantısını sağlayacak bir proje olup üç etaptan oluşmaktadır.
İ) Kapıkule- Çerkezköy
153 kilometre
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
16.000.000.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 16.000.000.000 TL
ii)
Çerkezköy-Ispartakule 67 kilometre
iii)
Ispartakule-Halkalı 8,4 kilometre.
Açılış Tarihi (1.
Etap): Çerkezköy-Kapıkule kesiminde ilerleme oranının %80’e yaklaştığı ve 2025 yılının sonunda hizmete açılacağı belirtildi.
Açılış Tarihi (3.
Etap) Halkalı-Ispartakule etabında ise ilerlemenin %74’e yaklaştığı ve 2026 yılı sonunda hizmete alınması planlandığı
açıklandı.
Kayseri-Yerköy Hattı
Uzunluk: 142 km
250 km/saat hıza
kadar, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma
(Yük-Yolcu) işletmecilik yapılması planlanan projedir.
Açıklamalar: 142 km uzunluğunda, Hattın devreye girmesiyle
Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte sağlanan
ulaşım 1 saatin altına, Ankara-Kayseri arası mevcut konvansiyonel demiryolu ile
7 saatte sağlanan ulaşım süresinin 2 saate ve İstanbul-Kayseri arasının ise 5
saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.
Açılış Tarihi: Çalışmaların devam ettiği hattın, Bakanlığın
açıklamasına göre 2028 yılında açılması planlanmaktadır.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %50
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 20.801.560.000
TL
Altyapı
+ İnşaat + Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 20.506.656.000 TL
Müşavirlik: 294.904.000 TL
Açılış Tarihi: Hattın açılış tarihi bakanlık tarafından 2027 yılı sonu olarak açıklandı.
Açıklamalar: Proje tamamlandığında Mersin-Gaziantep arası yolculuk
süresi 6 saat 23 dakikadan 2 saat 15 dakikaya düşecek. Hat, yılda 6 milyon
yolcu ve 100 milyon ton yük taşımayı hedefliyor.
Karaman-Ulukışla
Yüksek Hızlı Tren Projesi
Uzunluk: Konya-Karaman hızlı tren hattına bağlantılı olarak
planlanmış 135 km uzunluğunda ve 200 km/saat hıza uygun çift hatlı bir
çalışmadır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 5.800.000.000
TL
Altyapı + İnşaat +
Demiryolu. Toplam Bütçe: 5.800.000.000 TL
Açılış Tarihi: Bu hat için hedefin 2027 yılı sonu
olduğu açıklandı.
İlerleme Oranı: Proje genelinde %66 fiziki ilerleme sağlanmıştır.
Açıklamalar: Projede 2 adet tünel, 44 adet alt ve üst geçit, 153 adet
köprü ve menfez bulunmaktadır.
Sivas-Erzincan Hattı
İstasyon Sayısı: 5 istasyonlu
hattın daha sonra uzatılarak Erzurum ve Kars’a bağlanması planlanmaktadır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.000 TL
Altyapı + İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.000 TL
Açılış Tarihi: Çok resmi olmasa da şu an için planlanan açılış tarihi 2028 yılı sonu olarak görülmektedir.
Kırıkkale-Samsun
Yüksek Standartlı Demiryolu
Uzunluk: Çorum Samsun 185 km % Kırıkkale Çorum 120 km.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar (Kırıkkale – Çorum):
4.050.000.000 TL
Altyapı
+ İnşaat + Demiryolu. Toplam Bütçe: 4.000.000.000 TL
Müşavirlik. Toplam Bütçe: 50.000.000
Samsun-Sarp
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 510 km & Samsun,
Ordu, Giresun, Trabzon, Rize ve Artvin'in tamamını kapsayacak.
Açılış Tarihi: Her şey yolunda gittiği takdirde hat proje çalışmaları
başladıktan sonra 10 yıl içinde tamamlanacak.
Bölgesel Trenler
Turistik Doğu Ekspresi
seferlerine 23 Aralık’ta başladı.
2 Mart 2025 tarihine kadar Ankara-Kars ve Kars-Ankara olmak üzere seferler
düzenlenecek. Ankara’dan pazartesi, çarşamba ve cuma günleri, Kars’tan ise
çarşamba, cuma ve pazar günleri seferler düzenleniyor.
Turistik Doğu
Ekspresi’nde iki kişilik odalar şeklinde satışa çıkan biletlerin fiyatı 5 bin
250 TL Olarak açıklandı.
Adapazarı-Gebze Treni
Adapazarı-Gebze
hattında çalışan Ada Ekspresi’nin Köseköy ve 42 Evler istasyonları 27 Eylül’de
hizmete girdi. 10 yılı aşkın süredir kullanılmayan ve 2019’dan bu yana
vatandaşların açılmasını beklediği Köseköy Tren İstasyonu’nun ve 2020’de
yapımına başlanan 42 Evler İstasyonu’nun hizmete girmesi bölgede memnuniyetle
karşılandı.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı X'te (Twitter) AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
Mukemmel calisma, kutlarim. Unutmamaniz gereken, kabile topluluklarinda pek anlayan olmaz (uzulerek)…Gelisme meselesi…olmayan gorgu ve sonradan gorme kompleksleri ….
YanıtlaSilTeşekkür Ederim.
SilTeşekkür ederim.
YanıtlaSilBen teşekkür ederim.
Sil