Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça yapımı
devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattı 22 Ocak 2023’te hizmete açıldı. Gayrettepe’ye
kadar olan bölümün ise bahar aylarında açılması hedefleniyor.
37,5 kilometre uzunluğundaki ve dokuz istasyonlu hat yerli yazılım kullanan ilk
hat olma özelliğini de taşıyor. Projede ilk aşamada on tren seti görev yapacak.
M3 Başakşehir
Kayaşehir hattının en geç mart ayı içinde tamamlanması hedefleniyor. Hatırlarsanız
daha önce bu tarih 2022 sonu olarak açıklanmıştı. 2017 yılında yapımına
başlanan ve 6,7 km uzunluğundaki hatta test sürüşleri devam ediyor. Dört
istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı 8,2 milyar TL.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %87’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat
tünellerinin tamamı bitirildi. 32 km’lik hat tamamlandığında İstanbul
Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9
hatlarına yolcu alıp verebilecek. Projenin toplam yatırım tutarı 31,5 milyar
TL.
M9 Ataköy-İkitelli hattında fiziki ilerleme %77’yi geçti. Betonarme imalatı
%90 seviyesini geçen projede ince işler ve elektromekanik çalışmalar devam
ediyor. Proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir
ilçelerinden geçiyor. Hattın 2023 yılında tamamlanması hedefleniyordu ama
görülüyor ki açılış 2024’e kaldı. Bu yıl 1 milyar 750 milyon TL harcama
yapılması planlanıyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %78’e ulaştı. 17 km’lik
TBM kazısı tamamlandı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin bu yılın ikinci yarısında hizmete geçmesi planlanıyor.
Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hatta halen ray montajı
devam ediyor. Proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %50’yi aştı. Ekim ayında projede
ilk ray kaynağı yapılarak önemli bir aşamaya geçilmişti. Çekmeköy-Şehir
Hastanesi olarak belirlenen ilk kesimin 2023 yılının
ikinci yarısında hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de
2024 yılında hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den
Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Proje için bu
yıl 2 milyar 65 milyon lira bütçelendi. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç
dahil) 14,4 milyar TL.
M12 Göztepe Ümraniye metro hattında işlerin yarısı bitirildi ve fiziksel
ilerleme oran %55’i geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve döşenecek raylar
sahaya getirildi.13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2023 yılı
sonunda hizmete alınması hedefleniyordu. Geçen ay “İnşallah yetişir ama ben bu
projenin 2024’e sarkabileceğini düşünüyorum.” diye yazmıştım ama görülüyor ki
ben de yanılmışım. Şu anda hedef 2025 olarak değiştirilmiş durumda. Toplam
bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan
metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylanmış olsa da ne
yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında TBMM kazıları
başladı. İlk aşamanın 2025 yılında bitirileceği açıklandı.
Şu anda fiziksel ilerleme oranı %11 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık
7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının devamı niteliğinde olan projede, ilk
aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet
araç dahil) 28,7 milyar TL.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar
başladı ve firmaya yer teslimi yapıldı. İlk sözleşmede %30 civarı fiziksel
ilerleme kaydedilmişti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe ayrılan hat, 13
kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım
bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve
sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hattın 2024 yılında hizmete alınması
planlansa da artık bu mümkün olmayacak. IBB yatırım programına göre yeni hedef 2025 olarak gözüküyor. Toplam yatırım bedeli (272 adet
araç dahil) 31,5 milyar TL.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor.
Bu proje için bugüne kadar 33 milyon TL ödeme yapıldı. Şu ana kadar%36’lık
fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro hattının toplam yatırım
tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin bahar
aylarında açılması için yoğun çaba harcanıyor. Ray kaynak süreci de
başlayan projede bir yandan da restorasyon çalışmaları devam ediyor. Bu proje
kapsamında yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım
tutarı 1,5 milyar TL.
T5 Alibeyköy-Cibali Tramvay
Hattı’nın Eminönü’ne kadar
uzanan ikinci etabında da işin zor kısmı bitirilmiş görünüyor. Eminönü Cibali
arası kazık imalatları tamamlandı. Fiziksel ilerleme oranı %95’e ulaşan hatta
ilk ray kaynağı geçtiğimiz günlerde atıldı. 2023
yılında hizmete alınması planlanan projenin toplam yatırım tutarı 4,6
milyar TL.
İzmir
Çiğli Tramvay projesinde fiziksel ilerleme oranı %86’ya ulaştı. 14
istasyondan oluşan 11 km’lik hattın mayıs ayında tamamlanması hedefleniyordu
ama açılış daha erken bir tarihte mart ayında olacak
gibi duruyor. 26 adet elektrikli tramvayın görev yapacağı hatta test sürüşleri
devam ediyor.
Fahrettin
Altay-Narlıdere Metro hattında
istasyonların kazı ve destekleme işlerinin %100’ü tamamlandı. Tek yönde 7,2 km
uzunlukta olan projede tünel kazıları da bitirildi. Projede trenlerin mart
sonunda raylara indirilmesi ve test sürüşlerinin başlaması hedefleniyor.
Hizmete alma tarihi sonbahar olarak açıklandı.
Üçyol-Buca Metro hattı 11 istasyondan oluşuyor ve günde 400 bin yolcuya
hizmet verecek şekilde tasarlandı. Geçen yıl temeli atılan projede tünel açma
makinelerinin toprak altına indirilmesi bekleniyor. Dört
yılda tamamlanması planlanan 13,5 km’lik hat sürücüsüz trenler
kullanılarak işletilecek.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-Sivas hattında çalışmalar 2009 Şubat ayında başlamıştı. Bir türlü
bitirilemeyen 293 kilometre uzunluğundaki hattın 2023
yılı içerisinde hizmete girmesi hedefleniyor. Bu proje ile Kırıkkale,
Yozgat ve Sivas illeri de hızlı tren ile tanışmış olacak. Proje tamamlandığında
Ankara-Sivas arasının iki saate düşeceği açıklandı.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
Teşekkür ederiz.
YanıtlaSilSağ olun, teşekkür ederim.
SilTeşekkür ederim
YanıtlaSilBen teşekkür ederim.
Sil