Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça yapımı
devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattı 22 Ocak 2023’te hizmete açılmıştı. Önümüzde
günlerde projenin ikinci etabının devreye alınması ve Gayrettepe İstasyonu’nun
yolcu kabul etmeye başlaması bekleniyor. Böylece tam otomatik hattın toplam
uzunluğu 37,5 kilometre olacak.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat
tünellerinin tamamı bitirildi. 32 km’lik hat tamamlandığında İstanbul
Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9
hatlarına yolcu alıp verebilecek. Projenin toplam yatırım tutarı 31,5 milyar TL
ve bu ana kadar 29 milyardan fazla harcama yapıldı.
M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 2024 yılının ilk aylarında açılması planlanıyor. Proje;
Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden
geçiyor. Bu proje için bu yıl 1 milyar 750 milyon TL harcama yapılması
planlanıyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %80’e ulaştı. 17 km’lik
TBM kazısı tamamlandı. Ray montajı çift yönlü olarak devam ediyor. 8,4
kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 yılının
ilk yarısında hizmete geçmesi planlanıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin
yolcu taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7
milyar TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %85’i aştı. 6,5 kilometrelik hattın
tünel inşaatı tamamlandı. Çekmeköy-Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk
kesimin Mart 2024’te hizmete açılması
bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği
belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın
sağlanması mümkün olacaktır. Proje için bu yıl 2 milyar 65 milyon lira
bütçelendi. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL.
M12 Göztepe Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %65’i geçti. Projede
TBM kazıları tamamlandı ve döşenecek raylar sahaya getirildi.13 kilometre
uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1
milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan
metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylanmış olsa da ne
yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında ocak TBMM kazıları
başlamıştı İlk aşamanın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı.
Şu anda fiziksel ilerleme oranı %25 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık
7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının devamı niteliğinde olan projede, ilk
aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet
araç dahil) 28,7 milyar TL.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar
başladı ve fiziksel ilerleme oranı %50’yi geçti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe
ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından
oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor.
Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve
sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılması
planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Şu
ana kadar%35-%40 civarında fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro
hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.
T5 Alibeyköy-Cibali Tramvay
Hattı’nın Eminönü’ne kadar
uzanan ikinci etabı 30 Ağustos’ta hizmete açıldı. Bu açılışla beraber
İstanbul’da işletilmekte olan raylı sistemlerin uzunluğu 322,3 kilometreye
ulaştı. Projenin toplam yatırım büyüklüğü 4,6 milyar TL civarında.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin 2023 sonunda
açılması için yoğun çaba harcanıyor. Projede test sürüşleri devam
ediyor. Bu proje kapsamında 7,3 km uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet
parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 1,5 milyar TL.
Kadıköy-Maltepe
Tramway Hattı, henüz proje
aşamasında. Heyecan yapmaya gerek yok, projenin yıl sonuna kadar hazır olması
ve bu hattın minibüs yolunda inşa edilmesi düşünülüyor. Raylı sistemleri çok
sevsem de zaten yol almanın çok zor olduğu minibüs yoluna nasıl bir katkı
yapacağı konusunda çok emin olamadım.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattında çalışmalar devam ediyor. Mevcut
demiryolu bağlantısı ile 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye inecek. 14
Saat olan seyahat süresi de 3,5 saate düşecek. Darısı Ankara-İstanbul hattının
başına. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin
de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Hattın 2028’de tamamlanması
bekleniyordu ama Ulaştırma Bakanlığından yapılan açıklamaya göre çalışmalar bir
yıl erken bitecek ve 2027 yılında hizmete girecek.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
Güzel bir yazı olmuş.
YanıtlaSilGünaydın raylı sistemi çok kullanan biri olarak verilen bilgiler ibeni de çok ilgilendiriyor. Teşekkür ederim. Kadıköy Maltepe Minibüs yolunda raylı sistem biraz zor görünüyor. Yol hem düz değil hem de yer yer bir gidiş bir geliş .Bakalım göreceğiz
YanıtlaSil