Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı hattının son istasyonu olan
Gayrettepe, 29 Ocak Pazartesi günü hizmete açıldı.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Proje sertifikasyon sürecinde. En son
yapılan açıklamada Arnavutköy’e kadar olan ilk etabın Mart
2024’te, Kayaşehir İstasyonu’nun da Nisan 2024’te hizmete gireceği belirtildi. Halkalı
bağlantısının da 2025 yılında tamamlanacağı belirtiliyor. Bu hatta %60 yerlilik
şartıyla Ankara’da üretilen setler kullanılacak.
M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 18 Mart 2024 tarihinde açılması planlanıyor. Projede
fiziksel ilerleme oranı %94 seviyesine ulaştı. Metro, Basın Ekspres’e paralel
bir koridor izliyor ve hat hizmete alındığında Ataköy – İkitelli arasındaki
seyahat süresi 19 dakikaya düşüyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6
milyar TL.
M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %90’a ulaştı ve test
sürüşleri devam ediyor. 8,4 kilometre uzunluğundaki 7 istasyonlu projenin 2024 Şubat
ayında hizmete geçmesi planlansa da bu açılış gerçekleşmedi ve yeni açılış
tarihi 2024 Mart olarak açıklandı. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu
taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar
TL.
M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde test sürüşleri devam ediyor. Çekmeköy - Samandıra
Merkez olarak belirlenen ilk etapta ilerleme oranı %94’ü geçti. İlk kesimin 19 Mart 2024’te hizmete
açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete
geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz
ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç
dahil) 14,4 milyar TL olan hattın daha sonra Sabiha Gökçen’e uzatılması
planlanıyor.
M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %72’yi geçti. Projede
TBM kazıları tamamlandı ve rijit kataner (metroya elektrik sağlayan sistem)
döşeme işlemleri devam ediyor. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1
milyar TL.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu için onay
bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa
da ne yazık ki 2024 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında TBM kazıları devam
ediyor. Birinci etabın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda
fiziksel ilerleme oranı %35’i geçti. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km.
Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört
yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil)
28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7 milyar TL harcama öngörülüyor.
M7 Kabataş Uzatmasında
da çalışmalar devam
ediyor. Kabataş İstasyonu’nun 2024 yılında hizmete
açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik
kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu
hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.
M10 Pendik Sabiha
Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma
hattında fiziksel ilerleme oranı %65’i geçti. 5,8 milyar lira bütçe ayrılan hat,
13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin Mayıs 2025’de bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım
bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu için 19 Mart’ta yeni bir ihale yapılacağı
açıklanmış. Bu ihalede işin süresi 960 takvim günü olarak belirtilmiş. Toplam
yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.
M14 Altunizade-Çamlıca
metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar %37
civarında fiziki ilerleme kaydeden projede tünel kazıları devam ediyor. 3,5
kilometrelik 4 istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç
dahil) 3,8 milyar TL. 2024 yılı için 1,5 milyar TL bütçe ayrılmış.
T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem hattı 26 Şubat’ta hizmete açıldı.
Proje kapsamında; 7,3
kilometre yaya ve bisiklet yolu, 122 bin 550 metrekare meydan ve rekreasyon
alanları, 6 bin metrekare kapalı sosyal kültürel alan, 74 bin metrekare yeni
yeşil alan, 22 adet karayolu ve yaya alt geçidi inşa edildiği belirtildi.
Üsküdar-Kadıköy-Maltepe
Tramvay Projesi’nde fizibilite ve
projelendirme çalışmaları tamamlandı. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3
kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.
Ankara
Başkentray Yenikent
Uzantısı yaklaşık
18.kilometrelik düz bir hat. Yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak
düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı.
Projenin 2024 yılı sonunda açılması hedefleniyor.
A2 Dikimevi-Natoyolu hattında ihaleye gelen tekliflerin çok yüksek
olduğu ve en kısa zamanda ihalenin iptal edileceği ve yeni bir ihale yapılacağı
belirtilmiş. Değerlendirme raporunda en düşük teklif olan 575 milyon avronun
hesaplanan 370 milyon avroluk yaklaşık maliyetin %55 üzerinde olduğu
belirtilmiş. 2028 hedefli proje için bu yıl 2 milyar TL bütçe ayrılmış.
M5 Kızılay Dikmen Metrosu’nda etüt ve sondaj çalışmaları devam ediyor. M4 (Keçiören) hattının Kızılay kuyruk
tünelinden devam edip Atatürk Sitesi (Mevlana Bulvarı Çaldağ Kavşağı) yönünde
10 istasyon olarak planlanıp proje çalışmaları başlatılan hattın Oran yönünde
bir istasyon daha uzatılarak 11 istasyon olarak projelendirilmekte olduğu
açıklandı.
Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok
fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek olmasa da
31 Mart’tan sonra ihalesine başlanacağı açıklandı.
İzmir
M1 F. Altay –
Narlıdere metrosu 24 Şubat’ta hizmete açıldı.
Yedi istasyondan
oluşan hat, Narlıdere’den Evka-3 (Bornova) durağına kadar kesintisiz ulaşım
sağlıyor.
T3 Çiğli tramvayı 27 Ocak’ta hizmete açıldı.
M2 Üçyol – Buca metrosunda bir TBM (Tünel Açma Makinesi) çalışmaya başladı,
bu ay içinde üç TBM’nin daha devreye gireceği belirtildi. Plana göre bu hafta
bir TBM daha, 15 Mart’ta ikincisi, ay sonunda ise bir tane daha TBM devreye
girecek. Günde 400 bin vatandaşımızın bu hattı kullanması bekleniyor.
Halkapınar – Otogar metro hattı için 2024 yatırım planında on birinci kez 3 bin
TL’lik sembolik ödenek belirlendi. On yılı aşkın bir süredir kent gündemini
meşgul eden 4,5 km uzunluğundaki Otogar hattı bir süre daha yol alamayacak gibi
görünüyor.
Adana
Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı planlama
aşamasındadır. Hat 10 km 14 istasyon olup güzergâh Turgut Özal Bulvarı’nı takip
ederek sonrasında yapımı tamamlanan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve buradan Şehir
Hastanesine ulaşacak şekilde planlanmıştır.
Öğretmenler Bulvarı
Tramvay Hattı da planlama
aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden
geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker
Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.
Turhan Cemal Beriker
Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı
36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne
bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.
Yukarıda adı geçen üç
hattın 2025-2027 yılları arasında tamamlanması hedeflenmektedir.
Gaziantep
Gaziantep Büyükşehir
Belediyesi tarafından projelendirilen Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz
Metro Hattı Cumhurbaşkanlığı 2024 yatırım programına alındı. 15 milyar
TL’lik projenin yaklaşık 10.5 kilometre uzunluğunda olması ve iki yıl
içerisinde tamamlanması planlanıyor.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028 yılında hizmete alınması
planlanıyordu Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan son açıklamada açılış tarihinin 2027 yılı başına çekildiği belirtildi.
Bugüne kadar çalışmaların %63’ü tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar,
Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını
sağlayacak. Bu hattın altyapı çalışmaları için 2024 yatırım programında 6
milyar TL bütçe ayrıldığı belirtiliyor.
Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026
yılında hizmete alınması beklenmekle birlikte son günlerde 2027 yılının
da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını görmekteyiz. Bu projede ilerleme
oranı %80’e ulaştı. Proje maliyeti 26 milyar TL olarak açıklandı.2024 yılında
bu hattın altyapı projeleri için 50 milyon TL planlanmış.
Bölgesel Trenler
Güller Ekspresi 20 Aralık’ta hizmete girdi. Isparta, Burdur ve İzmir
arasında gündüz seferleri yapacak olan tren, Burdur’un 15 yıllık tren hasretini
de bitirmiş oldu. Yolcu trenlerinin 2008 yılında kaldırılmasıyla birlikte 15
yılı aşkın bir süredir yolcu taşımacılığı yapılmayan Burdur Tren Garı’nı sadece
yük vagonları kullanıyordu.
İzmir – Bandırma arasında hizmet verecek olan 6 Eylül Ekspresi ve 17 Eylül
Ekspresi trenleri, 12 Ocak’tan itibaren karşılıklı olarak seferlere
başlamıştır. Tren yolculuk güzergahında İzmir, Manisa ve Balıkesir illerinden
geçmektedir.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
Merhaba Etimesgut a yeni yapılacak olan metro ile ilgili bilginiz var mı ? Durakları vs
YanıtlaSilMerhaba. Konuyu araştırıp güncel bilgilere ulaşabilirsem onümüzdeki ay paylaşacağım.
SilBen de Etimesgut-Bağlica hattı ile ilgili bir gelişme var mı diye okudum yazınızı, proje ulaştırma bakanlığına gönderilmişti, olumlu bir gelişme var mıdır? Bilgi edinirseniz, bizi de bilgilendirin lütfen.
YanıtlaSilEtimesgut ve/veya Bağlıca konusunda güncel bir bilgiye ulaşırsam gelecek ayki raporuma dahil edeceğim.
Sil