Reklamlardaki kamyon
şoförü, “Allah bu köprüyü yapanlardan razı olsun, artık karşıya geçmek için
saatlerce beklememe gerek kalmayacak.” diyordu. Ona nazire yaparcasına otobüs
şoförü de, “Artık çok kısa bir süre içinde İstanbul’u başından sonuna kadar
geçebileceğim.” diye karşılık veriyordu.
Daha dün durum
böyleydi ama ne yazık ki balayı kısa sürdü. Dün methiyeler düzenlerin hepsi,
bugün beddua okuyorlar. Görülüyor ki, yarım yamalak açılan köprü bu aşamada
faydadan çok zarar getirdi. Büyüklerimiz daha iyi bilirler ama sadece köprü
yapmakla iş bitmiyor, bağlantı yolları filan da gerekiyor.Mantalite hep aynı şekilde işliyor. Köprüyü yap, stadı aç, yolu filan daha sonra arkadan gelir. Olimpiyat Stadı açıldığında yaşanan rezillikleri de gayet iyi hatırlıyorum. Doğru dürüst ulaşımı olmayan stada, insanların çamurlara bata çıka gidişlerini unutmadık.
Bencil bir insan değilim ama 3. Köprü’nün açılacağını duyduğumda, “Bu köprünün bana tam olarak nasıl bir yararı olabilir?” diye düşündüm. Fatih Köprüsü’ndeki kamyon trafiğini azaltmaktan başka bana çok da bir faydası olmayacağına karar verdim.
Kamyon yasağı
bittiğinde binlerce kamyonun hep bir anda yola çıkması da ayrı bir dertti. Bu
saldırının ortasında kalmak, birçok insanı çok korkutuyordu. Düşünsenize 500
kiloluk arabanızla yüzlerce 50 tonluk kamyonun ortasında kalmışsınız; bu kadar
fazla çekicinin ortasında kalmak, çok da çekici bir durum değil.
“Bana faydasını boş
verin, memlekete faydası olsun; biz zaten mutlu oluruz.” diyorduk ama görüyoruz
ki bu aşamada memlekete de bir faydası yok. Köprüyü geçtikten sonra sadece iki
bağlantı noktası olması sistemi kilitliyor. Sistem yine eski sistem. Tek
değişikliğimiz, şimdi ulaşması çok da kolay olmayan, trafiği sıkışık olan bir
de köprümüz olması.
Binali amca müjdeyi
verdi. 2018 sonuna doğru bağlantı yolları bitmiş olacakmış. Sevgili amca, 2018
sonuna daha 2 yıl var (o da zamanında biterse) 2 yıl boyunca bu trafik
kilitleme oyunu sürüp gidecek mi? 2 gün önce “Her şey süper.” diyen otobüs
şoförleri, şimdi “Ben Harem’e nasıl gideceğim?” demeye başladılar.Neymiş? Demek ki, bütün otobüsler, kamyonlar buradan geçecek demekle iş bitmiyormuş. Şehrin bir de genel işleyişi var. Ben şehir planlamacısı değilim ama bu işleri bilen amcaların sanki detayları biraz daha iyi düşünmesi gerekiyor gibi geliyor bana. Birileri bir toplantıda, “Arkadaşlar böyle yapıyoruz ama otobüsler Harem’e nasıl girip çıkacak?” diye sormalı. Ya da Harem Otogarı’nın oradan taşınması konusu gündeme gelmeli.
Harem Otogarı gibi
yüzlerce örnek sayabiliriz. Zamanında şehir dışı diye düşünülerek yapılmış ama
artık şehrin ortasında kalmış birçok işletme var. Listenin ilk sırasında olan
da, Erenköy Gümrüğü’dür.
Bu köprünün en büyük
özelliklerinden biri de üzerinden (aynı anda) raylı sistemin de geçecek olması.
Trenleri çok seven bir insan olarak ben de işin bu tarafını takip ediyorum ama
Binali amca verdiği bir haberle beni bitirdi. “2018 sonunda bağlantı yolları
bittikten sonra raylı sistem çalışmaları başlayacak.” dedi. Ekonomideki negatif
eğilimi de göz önüne aldığımızda en erken 2023’den önce bu sistemin
bitemeyeceği aşikâr.
Umutlanmak istiyorum
ama 2015’de bitmesi gereken Marmaray’ın halen bitmediğini görünce de
umutlanamıyorum. Bırakın bütün güzergâhı, Temmuz’da bitecek denilen Suadiye
Işıklar Köprüsü bile bitmedi. 2016 bitti sayılır. Ben artık Marmaray için
2017’den bile umudumu kestim. Bütün bu projelerin bitmesini bekliyoruz ama bir yandan da ömrümüz geçiyor. Geçen gün amcalardan biri 19 yıl sonra hizmete açılacak olan, 3 katlı Boğaz Tüneli’nden söz ediyordu. Artık bu tip zamanlamalarla ortaya atılan projeler kimseyi heyecanlandırmıyor.
3. Köprü’nün bağlantı
yolları açılamadı ama yangın sezonu hemen ilk günden açıldı. Köprüye en yakın,
en güzel manzaralı yerlerden başlayarak ağaçları yakmaya başladılar. “Ben beton
dökebileyim de isterse şehir nefes alamasın.” anlayışı süratle yola çıktı. Çok
yakında köprünün çevre yollarını çirkin binalarla doldurma yarışı başlar.
“Yaksalar da biz
yeniden ağaçlandıracağız.” senaryolarını çok gördük ama hiçbiri gerçek olmadı.
Sokağın gerçeği 100 yıllık ağaçların yerini, şekilsiz, uyumsuz, hiçbir estetik
değeri olmayan binaların almasıdır.
3. Köprü büyük bir
yatırım ve günün birinde çok faydalı olacaktır ama bu haliyle değil. Bugün,
bana bir faydası olmadığı gibi, İstanbul’dan gelip geçenlere de çok bir faydası
yok…
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder