Günaydın Dostlar,
Her ne kadar başlıkta
“Bir Kilo” yazsa da bir kilo olan ürünlerin sayısı her geçen gün azalıyor. Fiat
değiştirmemek için gramaj değiştirme tekniği bütün hızıyla devam ediyor.
Geçmişte bunun yapılmasının yasak olduğu yönünde bir kanun çıkmamış mıydı?
Nedense aklımda öyle bir şey kalmış.
Yıllarca bir kilo
olarak satılan birçok ürün 500 gram olarak satılmaya başlandı. Bunun en büyük
nedeni de insanların artık bazı ürünleri bir kilo olarak alamaması. Paketler
yarıya inince derdimiz bitti mi? Bitmedi tabii. Bu sefer de 485 gram paketler
ortaya çıkmaya başladı.
Örnek olarak geçen sene bu tarihte belli bir fiyata satılan 150 ml diş macununun bugün 75 ml’si aynı fiyata satılıyor. Bir başka örneğe baktığımızda geçen sene bu tarihte 600 ml’si 31,90 TL’ye satılan bir şampuanın bugün 485 ml’sinin 69,50 TL’ye satıldığını görüyoruz. Fiyat artışı %117,87, ambalajdaki küçülme %23,71.
Bu ürünler gibi çok
fazla örnek verebiliriz. Gramaj küçültme ve zam yapma tekniği kişisel bakım ve
kozmetik ürünlerinin birçoğunda çok yaygın. Baktığınız zaman her türlü garip
gramaj var.
Bir işletmeye bir tane
üretim hattı alacağınız zaman “Ben 490 gramlık ürünler üretmek istiyorum.”
demezsiniz. Daha sonraki günlerde sokağın şartları bu tip satış kurnazlıklarına
zorlar.
Tabii bir ürünü bir
birim yerine yarım birim ürütmenin firma için de birçok masraf arttırıcı
parametresi var. Örnek olarak sıvı yağ üretiyorlarsa en azından iki kapak ve
iki etiket kullanmak zorundalar. Küçük ambalajlar her zaman daha pahalıya
üretilir. Firmalar da çok ister kilolarca satmayı ama alan olursa.
Geçen sene 20 Kasım’da
1950 ml’si 47,90 TL olan bir deterjanın bugün 1690 ml’si 99,90 TL. Yüzeysel
baktığınız zaman fiyat %108,56 artmış görünse de ambalajın da %15,38 oranında
küçüldüğünü gözden kaçırmamak lazım. Ambalajı küçülme stratejisin en yaygın
kullandığı kategorilerden biri de deterjan ve temizlik malzemeleri grubu.
Temel gıdada da bu
stratejiden nasibini alan birçok ürün var. Geçen sene bu tarihte 10,70 TL’ye
satılan 480 gram yoğurdun bugün 400 gramı 25,45 TL. Fiyat artışı %136,82 ama
burada bitmedi, ambalajdaki küçülme de %20,00.
Herkes sıkıntılı bir
dünyada bir şekilde bütçesini denkleştirmeye çalışıyor. Firmalar bu konuda her
türlü tekniği kullanırken bizim de daha iyi mukayeseler yapabiliyor olmamız
gerekiyor.
Unutmayın, hiçbir şey
göründüğü gibi değildir; daha ekonomik ürün belki de sizin daha pahalı
zannettiğinizdir. Ambalajlara kapılmayın, aritmetikten şaşmayın.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...
shrinkflation deniyor buna malum amerikalılar hemen isim takar
YanıtlaSilEkmeğin kilosu 25 TL, sebzeler marketlerde yarım kilo epeydir.
YanıtlaSil