Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkanı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok
kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam
edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Bu sabah düşündüm de
bu bilgilerin bende kalmasının çok da bir anlamı yok, belki başka ilgilenen
dostlarımız da vardır. Fırsat buldukça yapımı devam eden hatların durumunu
sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
M11 Gayrettepe
İstanbul Havalimanı en fazla beklenen
metrolardan bir tanesi. 2016 sonunda yapımına başlanan ve yapım işlemleri
tamamlanan hattın, sertifikasyon sürecinin bitirilip bu yıl içinde hizmete
alınması bekleniyor. M11 hattı yıl bitmeden hizmete açıldığı takdirde
İstanbul’un iki havalimanı da aynı yıl içerisinde raylı sisteme kavuşmuş
olacak. 37,5 kilometre uzunluğundaki ve 9 istasyonlu hat yerli yazılım kullanan
ilk hat olma özelliğini de taşıyor. Projenin maliyeti yaklaşık 1,3 milyar Euro.
M8 Bostancı Dudullu hattı bitmesi yılan hikayesine dönen hatlardan bir tanesi.
2019 öncesi iki yıldan fazla bir süre için çalışmaların durduğu inşaat, daha
sonra yavaş da olsa ilerlemeye başladı. 2016 yılında yapımına başlanan ve halen
test sürüşleri devam eden hattın 31 Aralık 2022’de hizmete açılması planlanıyor.
Sürücüsüz metro hattı 13 istasyondan ve 14,3 kilometrelik bir güzergahtan
oluşuyor. Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçelerinden geçen hat üç raylı sistem
hattıyla entegre olabilecek şekilde tasarlandı. Çift yönde saatte 90 bin yolcu
taşıyabilecek olan hat, M4, M5 ve Marmaray hatlarından yolcu alıp verebilecek.
Projenin maliyeti yaklaşık 7,2 milyar TL.
M3 Başakşehir
Kayaşehir hattının da 2022 yılı
bitmeden tamamlanması hedefleniyor. 2017 yılında yapımına başlanan hatta test
sürüşleri devam ediyor. Dört istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı 2,8
milyar TL.
M7 Kabataş Mahmutbey metrosunun Mecidiyeköy’e kadar olan kısmı iki yıl önce
işletime alınmıştı. Bu hattın Yıldız’a kadar uzatılan kısmının da bu yıl
içerisinde tamamlanması hedefleniyor. Hattın Yıldız Kabataş arasındaki bölümü
arkeolojik kazılar nedeniyle hız kaybetti ve 2024 yılında tamamlanması
hedefleniyor. Projenin toplam yatırım büyüklüğü 5,7 milyar TL.
M11 İstanbul
Havalimanı Halkalı projesinin
fiziksel ilerleme oranı %80’e yaklaştı. Yaklaşık 32 kilometre tünel kazılan
metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya
düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9 hatlarına yolcu alıp verebilecek. Örnek
olarak ben buradan Marmaray’a bineceğim ve Halkalı İstasyonu’nda aktarma yapıp
İstanbul Havalimanı’na ulaşabileceğim. Bence çok kullanışlı olacak. Projenin
toplam yatırım tutarı 10 milyar TL.
M9 Ataköy İkitelli hattında fiziksel ilerleme %75,i geçti. İstasyon
imalatlarının devam ettiğini gözlemlediğimiz proje; Bakırköy, Bahçelievler,
Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Projenin 2023
yılında tamamlanması hedefleniyor ve toplam yatırım tutarı 10,5 milyar TL.
M3 Bakırköy Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %70’e ulaştı. 8,4
kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin bu yıla yetiştirilmesi planlansa
da açılış 2023 yılına kaldı. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek
olan hatta halen ray montajı devam ediyor.
M5 Çekmeköy
Sultanbeyli etabında ilerleme
oranı %50’yi aştı. Ekim ayında projede ilk ray kaynağı yapılarak önemli bir
aşamaya geçilmişti. Çekmeköy Şehir Hastanesi olarak belirlenen ilk kesimin 2023
yılında hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılında
hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar
kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır.
M12 Göztepe Ümraniye metro hattında işlerin yarısı bitirildi ve fiziksel
ilerleme oran %55’e ulaştı. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın
gelecek sene sonunda hizmete alınması hedefleniyor. İnşallah yetişir ama ben
2024’e sarkabileceğini düşünüyorum.
M20 Sefaköy Tüyap
(Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan
metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylandı. 19,5 kilometre
uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada
entegrasyonu olan bu güzergah on istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo
ve bakım merkezinde son buluyor. Projeye 2023 yılında başlanması hedefleniyor.
M7 Esenyurt
Uzatmasında TBMM kazıları
başladı. İlk aşamanın 2025 yılında bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel
ilerleme oranı %10 civarında.
M10 ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi
yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve firmaya yer teslimi yapıldı. İlk
sözleşmede %30 civarı fiziksel ilerleme kaydedilmişti. 13 kilometrelik 8
istasyonlu raylı sistem iki bağımsız metro hattından oluşuyor.
M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve
sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hattın 2024 yılında hizmete alınması
planlansa da artık bu mümkün olmayacak.
M14 Altunizade Çamlıca
metrosunun da 2024 yılının ilk
yarısında tamamlanması hedefleniyor. Bu proje için bugüne kadar 33 milyon TL
ödeme yapıldı.
Sirkeci Kazlıçeşme raylı sistem projesinde de çalışmalar hızla devam ediyor.
Geçen sene eylül ayında tanıtımı yapılan proje %45 oranında ilerleme kaydetti.
Ray kaynak süreci de başlayan projede bir yandan da restorasyon çalışmaları
devam ediyor. Bu proje kapsamında yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da
yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 639 milyon TL olan projenin 2023 yılının ilk
yarısında işletime alınması planlanıyor.
İstanbul’da ve diğer
birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını
sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler
göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...