Günaydın Dostlar,
Raylı sistemlerin her
türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece
sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir
yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur
olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı
yıpratıyor.
Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.
Metro hatlarının
hayata geçirilebilmesinin çok uzun sürdüğü yönünde çok fazla yorum ve soru
alıyorum. Bu süreç gerçekten de çok uzun. Metro yatırımlarının çok yüksek maliyetli
yatırımlar olduğunu da hatırlatarak anladığım kadarıyla bu işteki basamakları
sizlere özetlemeye çalışayım.
1) Projelendirme süreci. (Projelendirme ihalesi dahil minimum
2-3 yıl sürüyor)
2) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı onay süreci (Süresi hiç belli
olmuyor)
3) Cumhurbaşkanlığı Strateji Bütçe Dairesi tarafından yatırım
programına alınması. (Yıllarca yatırım programına alınmayabilir)
4) Kredi Bulma Süreci (Finansal kuruluşlarla görüşmeler)
5) Hazine Bakanlığının bulunan krediyi onaylaması (Belirsiz)
6) Yapım ihalesine çıkılması
7) İnşaat Süreci (3-4 yıl süren de var, 13-14 yılda bitmeyen de
var)
Bu yazımızda “TBM”
kısaltması çok fazla kullanıldığı için onun da açıklamasını buraya bırakalım.
TBM: İngilizce “Tunnel
Boring Machine” isminden gelen bir kısaltma. Bizim buralarda Tünel Açma
Makinesi.
Fırsat buldukça ve
bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.
İstanbul
İstanbul Büyükşehir
Belediyesi 2025 yılında raylı sistemler için 39 milyar TL bütçelendiğini
açıkladı. Bu büyük bir rakam olmakla beraber konu metro yapımı olduğu zaman çok
da büyük değil.
M1B Kirazlı-Halkalı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 2017
Kirazlı-Kalkalı
Metrosu M1B Yenikapı-Kirazlı hattının uzatması olarak inşa edilmektedir.
Bu hat ile ilgili
olarak bugüne kadar nasıl geldiğimizi geçen aylardaki yazılarımda özetlemeye
çalışmıştım. 2017-2020 arasında hiçbir ilerleme kaydedemeyen proje daha sonraki
yıllarda da bir türlü rayına oturamadı.
Birinci etap
Kirazlı-Halkalı Meydan olarak açıklandı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı (birinci etap): 7,0 km & 5
İstasyon. (Barbaros, Malazgirt, Mimar Sinan, Fatih Caddesi, Üniversite)
İkinci etap da Halkalı
Meydan-Halkalı Gar olarak açıklandı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı (ikinci etap): 4,0 km &
4 İstasyon. (Toplu Konut, Bezirganbahçe, Yarımburgaz, Halkalı Gar)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
17.840.994.000 TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 7.842.000.000 TL (6.535.000.000 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (272 Adet). Toplam Bütçe: 8.423.994.000 TL
(8.423.994.000 TL Dış Kredi)
Yenikapı Havalimanı
& Kirazlı Halkalı Hatları Sinyalizasyon İşleri: Toplam Bütçe: 1.575.000.000
TL (1.312.500.000 TL Dış Kredi)
Açıklamalar: Bu hat için 2024 yılı sonunda yeni bir ihale yapıldığını
ve sözleşmede işin süresinin 4 yıl olarak belirlendiğini bilsek de son aylarda
ilerlemeye yönelik somut bir bilgi alamadık.
Açılış Tarihi: İBB tarafından yapılan en son açıklamaya göre inşaat
işlerinin 2028 sonunda bitirilmesi, test ve entegrasyon çalışmalarından sonra
hattın 2029 sonunda tamamen devreye alınması planlanmaktadır.
M4 Tavşantepe-Tuzla Hattı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 28.04.2017
M4 Kadıköy-Tavşantepe
hattının devamı olarak inşa edilmektedir. M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Hattı 2022 yılında hizmete açılmıştı. Bu hattın bir
diğer uzantısı da Tavşantepe’den ayrılarak Tuzla’ya giden hat. İnşaat ihalesi
M10 Pendik-SGH hattının Pendik-Hastane etabı ile birlikte yapılmıştır, sayısal
değerler her iki hattın verilerini kapsamaktadır.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 12,0 km (Hattın
tamamı yer altında) & 8 İstasyon. (Kaynarca Merkez, Çamçeşme, Kavakpınar,
Esenyalı, Aydıntepe, İçmeler, Değirmenaltı, Tuzla)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 70 bin. Yolculuk
Süresi: 11 dakika.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.910.281.959
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 1.910.280.959 TL (1.591.900.799 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (52 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış
Kredi)
İlerleme Oranı: Bu projenin birinci etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca
Merkez arasındaki kısımda çalışmalar devam etmekte olup %75 ilerleme sağlandığı
açıklanmıştır.
Bu hattın bazı işleri
için 80 milyon Euro ek finansman gerektiği ve borçlanma talebinin İBB meclisi
tarafından onaylandığı açıklandı.
Açılış Tarihi: Yapılan en son açıklamada birinci etabın 2026 sonunda hizmete gireceği belirtildi.
M3 Bakırköy-Kirazlı Hattı’nın Başakşehir – Kayaşehir uzantısı 28
Nisan 2023’te hizmete girmiş ve hattın istasyon sayısı 13’e
ulaşmıştı. 10 Mart 2024’te işletime alınan Bakırköy Kirazlı uzantısı ile toplam istasyon
sayısı 19 oldu. Geriye kalan son istasyon olan Yıldıztepe İstasyonu’nun
platform katı tünel, diğer katları da top-down yöntemi ile inşa edilmektedir.
Açılış Tarihi: Şu an için istasyonun ne zaman hizmete gireceğine yönelik
kesin bir bilgiye ulaşamadık. Birçok diğer proje gibi son aylarda bu çalışma da
durgunluğa girmiş gibi görünüyor.
M5
Çekmeköy-Sultanbeyli Uzatması
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,4 km (2 hat) &
4 İstasyon. (Samandıra Merkez, Veysel Karani, Hasanpaşa, Sultanbeyli)
İlerleme Oranı: Samandıra Merkez – Sultanbeyli etabının ilerleme
oranının %90 seviyesinde olduğu yönünde bir açıklama yapılmış olsa da daha
sonra hiçbir yeni bilgi alamadık.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 906.369.755
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 906.368.755 TL (755.307.296 TL Dış
Kredi)
Hafif Raylı Sistem
Aracı (150 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış Kredi)
Açılış Tarihi: Bu hat, 2025 yılında hizmete girme ihtimalini en yüksek
gördüğümüz iki hattan bir tanesiydi. Temmuz ayının sonuna geldiğimiz bu
günlerde maalesef bu ihtimal artık kalmadı. Yeni bilgiler açılışın 2026 yılı ortalarına kaydığı yönünde.
Açıklamalar: M5 hattı toplamda 28 istasyondan oluşan bir hattır. Bu
istasyonların 20 tanesi şu anda işletmede, 4 tanesi inşa halinde, 4 tanesi de
proje aşamasında.
Açılış Tarihleri:
Üsküdar – Yamanevler :
15 Aralık 2017 (9 istasyon).
Yamanevler – Çekmeköy:
21 Ekim 2018
(7 istasyon).
Çekmeköy – Samandıra
Merkez: 16 Mart 2024 (4 istasyon)
Samandıra –
Sultanbeyli: 2025 sonu (4 istasyon).
Sultanbeyli – Kurtköy:
Plan aşamasında.
M7 Esenyurt Uzatması
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 21 Ağustos 2017. (
Mahmutbey – Hastane arasında kalan kısmı (birinci etap) 2 Ağustos 2021'de
başlamıştır).
Mecidiyeköy-Mahmutbey
Hattı’nın Esenyurt’a kadar uzatılması projesidir. 21 Ağustos 2017'de yaklaşık 3
milyar TL'ye ihale edilmiş, ancak proje eksikliği nedeniyle yapımı
başlamamıştır. 2020'de projelendirmesi yapılan hattın Mahmutbey – Hastane
arasında kalan kısmı (birinci etap) 2 Ağustos 2021'de başlamıştır
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 18,5 km & 11
İstasyon (Bölge Parkı, Atatürk Mahallesi, Toplu Konut, Tema Park, Hastane,
Tahtakale, Ispartakule, Bahçeşehir, Esenkent, Ardıçlı, Esenyurt)
İlerleme Oranı: Mahmutbey-Hastane %50, Hastane-Esenyurt Meydanı: %40.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
10.273.547.205 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 10.273.546.205 TL (8.561.288.504 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (220 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL
Dış Kredi)
Açılış Tarihi: Mahmytbey – Hastane arasındaki kısmın 2027 yılı sonunda hizmete girmesi planlanmaktadır.
Hastane-Esenyurt arası
ise en iyi ihtimalle 2029 gibi duruyor. Daha
sonrası için planlanan Esenyurt Meydanı – Saadetdere etabının ise etüt ve
fizibilite çalışmaları devam etmekte olup açılış için 2032
veya daha sonrası konuşulmaktadır.
Mahmutbey-Esenyurt
Meydanı arasının toplam yatırım maliyeti 220 adet araç alımı dahil 28,7 milyar
TL'dir.
M7 Kabataş Uzatması
M7
Mahmutbey-Mecidiyeköy Hattı’nın Kabataş yönünde 4 istasyon uzatılması
projesidir. Bu proje kapsamındaki 4 istasyondan 2’si (Mecidiyeköy – Yıldız arası) 2023 yılı başında açılmıştı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km & 4
İstasyon. (Fulya, Yıldız, Beşiktaş, Kabataş),
Öngörülen Yolcu Sayısı: 70 bin yolcu/saat. Yolculuk Süresi: 32 dakika (tüm hat).
İlerleme Oranı: Fiziki İlerleme (Kabataş İstasyonu): %60.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2.467.954.426
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.795.362.078 TL (1.496.135.065 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (300 Adet). Toplam Bütçe: 656.951.400 TL
(656.951.400 Dış Kredi) Raylı Sistem. Toplam Bütçe: 15.640.948 TL (13.034.123
TL Dış Kredi)
Açılış Tarihi: İBB Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı en son yaptığı
açıklamada Kabataş ve Beşiktaş istasyonların aynı anda 2027
yılında hizmete açılacağını belirtti.
Açıklamalar: Beşiktaş ve Kabataş istasyonlarının inşaatı sırasında
ortaya çıkan arkeolojik eserler nedeniyle bu iki istasyon açılamamıştı.
Beşiktaş İstasyonu alanında 2016’dan 2025’e kadar süren arkeolojik kazılar
bitti
M10 Pendik-Sabiha
Gökçen Uzatma Hattı
Pendik-Kaynarca-Fevzi
Çakmak Hattı 2017 yılında ihale edildi. Ancak finansman yetersizliği nedeniyle
2018 yılı başında yapımına neredeyse hiç başlamadan durduruldu. Kredi
sağlanarak Şubat 2020’de yapım çakışmaları yeniden başladı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 9,64 km & 6
İstasyon. (Pendik Merkez, Kaynarca Merkez, Fevzi Çakmak, Yayalar, Kurtköy,
Sabiha Gökçen Havalimanı).
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme %86 (Haziran 2025 itibarıyla)
Sefer sıklığı: 36 metro aracı ile 5 dakikada bir, sefer süresinin ise 14
dakika olması planlanmaktadır.
Açılış Tarihi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2025-2029 stratejik
planında bu hattın açılışının 2026 yılı sonuna kaydığı görülmektedir.
Açıklamalar: Bu uzatma hattı tamamlandığında Pendik Merkez
İstasyonu’nda Marmaray ve Yüksek Hızlı Tren hatları ile, Kaynarca Merkez
İstasyonu’nda ise M4 Kadıköy-Tuzla Metro Hattı ile entegre olacak. Bu sayede
Pendik’ten Sabiha Gökçen’e kesintisiz ulaşım sağlanacak.
M11 İstanbul
Havalimanı-Halkalı Hattı
Arnavutköy’e
kadar olan ilk etabı 19 Mart 2024’te hizmete açılmıştı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 32 km & 7
İstasyon
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.836.059.000
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.836.059.000 TL.
İlerleme Oranı: Bakanlık tarafından yapılan en son açıklamaya göre hat
tünellerindeki ray imalatlarının %99’u tamamlandı. İstasyonların ince inşaat
işlerinde %85, elektromekanik işlerde de %80 ilerleme sağlandı.
Açılış Tarihi: Hattın 2026 yılının ilk çeyreğinde
hizmete girmesinin planlandığı belirtildi. Böylece 69 kilometre
uzunluğundaki Halkalı-İstanbul Havalimanı-Gayrettepe Metro projesinin tamamı
hizmete alınmış olacak.
Açıklamalar: Metro
hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek.
M12 Göztepe-Ümraniye Metrosu
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 01.08.2017
2017’de başlayan fakat
finansman eksikliği yüzünden yol alamayan proje bulunan kredi neticesinde Ekim
2019’da yeniden başladı. Projenin tamamlanması için gerekli olan son 110
milyonluk kredi izni ise Mart 2025’te alındı.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 13,0 km (2 hat)
& 11 İstasyon. (60. Yıl Parkı, Tütüncü Mehmet Efendi, Sahrayıcedit,
Yenisahra, Ataşehir, Finans Merkezi, Site, Atakent, Çarşı, SBÜ Hastanesi, Kazım
Karabekir)
M12 Hattı açıldığında
Marmaray (Tütüncü Mehmet Efendi İstasyonu), Üsküdar-Çekmeköy (Çarşı İstasyonu)
ve Kadıköy-Sabiha Gökçen (Yenisahra İstasyonu) hatlarından yolcu alıp
verebilecek.
Öngörülen Yolcu Sayısı: 400 bin yolcu/gün. Yolculuk Süresi: 21 dakika.
Sefer Sıklığı: Her 5
dakikada bir.
Hattın İlerleme Oranı: %88,2 (Bu açıklama Temmuz 2025’de yapıldı.)
Proje Maliyeti: 52
adet araç alımı dahil 41,381 milyar TL.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 4.972.932.203
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 4.972.931.203 TL (4.144.109.336 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (52 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL (1.000 TL Dış
Kredi)
Açılış Tarihi: Bu hat, 2025 yılında hizmete girme ihtimalini en yüksek
gördüğümüz hatlardan bir tanesi de Göztepe-Ümraniye hattıydı.. Hattın 2025 yılı
sonunda tamamlanacağı yönünde açıklamalar yapılmış olsa da temmuzun sonuna
geldiğimiz bu günlerde yıl sonuna yetişme ihtimalinin çok az olduğunu da
görebiliyorduk. Nitekim hattın açılışının 2026 yılına kaldığı
açıklandı. Bu hat için gerekli olan araçların 2025 yılı sonuna dek teslim
edilmesi hedefleniyor.
Açıklamalar: Anadolu Yakası’nın ikinci kuzey-güney uzantılı metrosudur.
Bu hattı bitirebilmek için 110 milyon Euro ek finansman gerektiği ve borçlanma
talebinin İBB meclisi tarafından onaylandığı açıklandı. Hat için gerekli olan
araçların üretimi devam ediyor.
M13
Söğütlüçeşme-Yenidoğan Hattı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 10.03.2024
Eski Yenidoğan-Emek
hattının uzatılmış ve revize edilmiş hali olarak projelendirilmiştir.
Durdurulduğunda ilk projenin fiziksel ilerleme oranı %2 seviyesindeydi.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 24,9 km uzunluğunda
15 istasyonlu bir projedir. (Söğütlüçeşme, Şehir Hastanesi, Göztepe, Libadiye,
Gençlik Parkı, Finanskent, Ataşehir, Şerifali, İMES, Esenkent, Emek, Sarıgazi,
Aydınlar, Cumhuriyet, Soğukpınar, Yenidoğan)
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %8
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açılış Tarihi: Üç aşamada tamamlanacak olan hattın ilk etabının
Yenidoğan-Emek (5 istasyon) olarak düşünüldüğü ve 2028
yılı sonunda açılmasının planlandığı açıklanmıştır.
Emek-Söğütlüçeşme etapları
planlama aşamasında ve açılış tarihi belirsiz.
M14 Altunizade-Çamlıca
Metrosu
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km (Tek hat)
& 4 İstasyon. (Altunizade, Ferah Mahallesi, Büyük Çamlıca Camii, Bosna
Bulvarı)
Öngörülen Yolcu Sayısı: 8 bin 100 yolcu/saat. Yolculuk Süresi: 8 dakika, 40
saniye.
İlerleme Oranı: Fiziki İlerleme: %69,5, İstasyonlar: %47, Tüneller:
%77
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.080.000.000
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.000.000.000 TL
Müşavirlik. Toplam Bütçe: 80.000 TL
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan bütçe
sunumuna göre hattın 2026 yılının ilk yarısında hizmete
girmesi planlanmaktadır.
Açıklamalar: Bu hattın daha sonra Bahçelievler ve Kazım Karabekir’e
uzatılacağı ve Göztepe-Ümraniye Metrosu ile Kazım Karabekir İstasyonu’nda
entegre olacağı açıklandı.
M20 Sefaköy-Tüyap
(Beylikdüzü) Metrosu
Her ne kadar
Sefaköy-Beylikdüzü Metrosu desek de aslında bu hat Yenikapı’dan başlıyor.
1.Bölüm: Yenikapı-Sefaköy (14 km), 2.Bölüm: Sefaköy Beylikdüzü. Birinci bölüm
Ulaştırma Bakanlığı’nın, ikinci bölümde İstanbul Büyükşehir Belediyesinin
sorumluluğunda.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 19,5 km (2 hat)
& 10 İstasyon (Sefaköy, Cennet, Küçükçekmece, Reşitpaşa, Avcılar Merkez,
Cihangir, Saadetdere, Beyikdüzü, Yıldırım Beyazıt, Tüyap)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Maalesef
(toplamda altıncı defa) bir kez daha proje yatırım programında yer almadı.
Açılış Tarihi: Her ne kadar hattın 2025 yılı yatırım planına alınması bir
kere daha onaylanmamış olsa da onay alındıktan sonra
altı yıl içerisinde bitirilmesi arzu ediliyor.
Açıklamalar: M20 Hattı bir türlü onay alamayan projelerden bir tanesi. Bu
projenin geçeceği semtlerin bazılarından Marmaray’ın da geçiyor olması, her ne
kadar çok yoğun bir nüfus olsa da projenin öncelikli görülmemesi (metrobüsün
günde 1 milyondan fazla yolcu taşıdığı açıklandı), İBB ve Ulaştırma
Bakanlığının farklı partilerden olması, projenin yüksek maliyeti gibi sorunlar
onay alamamasına neden oluyor.
T7 Feshane-Bayrampaşa
Tramvay Hattı
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 10.03.2024
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 3,2 km & 5
İstasyon (Feshane, Eyüpsultan, Demirkapı, Bayrampaşa, Bayrampaşa Meydan).
Hattın 1,5 km’si hemzemin, 1,7 km’si ise yeraltında inşa ediliyor.
Yolculuk Süresi: 7,45 Dakika. Hatta 15 adet 2’li tren seti kullanılacaktır.
İlerleme Oranı: Fiziksel İlerleme: %14 (Temmuz 2025’de yapılan açıklama)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi. Belediye kendi kaynaklarıyla yapmaya çalışıyor.
Açılış Tarihi: Hattın 2027 yılı sonunda hizmete
alınmasının planlandığı belirtildi.
Açıklamalar: T7 Hattı; Feshane istasyonunda T5 Eminönü-Alibeyköy
tramvay hattı ile, Demirkapı istasyonunda T4 Topkapı-Mescid-i Selam tramvay
hattı ile, Bayrampaşa Maltepe istasyonunda M1A Yenikapı-Atatürk Havalimanı ve
M1B Yenikapı-Kirazlı metro hatları ile entegrasyonu planlanmaktadır.
T10 Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi
Proje şu anda planlama
ve onay süreçlerini tamamlamış durumda ve inşaat öncesi aşamada yer alıyor.
Proje tanıtım dosyalarında inşaat çalışmalarının 2025 yılı içinde başlayacağı
belirtilmiş olsa da henüz bu yönde bir açıklama yok.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 21,3 km & 32
İstasyon
Proje bedeli: 8 milyar 45 milyon 647 bin TL.
Yolculuk Süresi: 3,5 Dakika sefer aralığı planlanıyor.
Öngörülen Yolcu Sayısı: 500 bin yolcu/gün (285 yolcu kapasiteli araçlar)
Açılış Tarihi: Hattın 2029 yılı başında tamamlanması
bekleniyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açıklamalar: Yeni
tramvay hattı için 55 aracın satın alınması gerektiği ve araçların siparişten
18 ay sonra geleceği belirtildi. 285 yolcu kapasiteli yeni nesil tramvay
araçları ile günlük 500 bin yolcu taşınması planlanıyor.
Üsküdar-Harem Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 1,83 km & 7
İstasyon
Üsküdar Metro
İstasyonu’ndan başlıyor, Harem Otogarına gelmeden bitiyor. Nostaljik bir hat
olarak düşünülen proje henüz planlama aşamasında ve hedef açılış tarihi
belirsiz.
Kocaeli
M1 Gebze-Darıca
Metrosu
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 12 Haziran 2018
(Proje süresi 4 yıl 3 ay)
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 15,4 km (Hattın
tamamı yer altında) & 11 İstasyon. (Darıca Sahil, Cumhuriyet Meydanı,
Farabi Devlet Hastanesi, TCDD Gar, Fatih Devlet Hastanesi, Gebze Kent Meydanı,
Gebze Stadyum, Akse Sapağı, Adliye, Mutlukent, Gebze OSB)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 330 bin. Yolculuk
Süresi: 19 dakika.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 4.120.000.000
TL.
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 4.000.000.000 TL.
Hafif
Raylı Sistem Aracı (28 Adet). Toplam Bütçe: 20.000 TL.
Müşavirlik. Toplam
Bütçe: 100.000.000 TL.
İlerleme Oranı: Şu ana kadar hattın %87’sinin tamamlanmış olduğu
belirtildi.
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılan en son açıklamada
hattın 2026 yılının
sonunda hizmete açılabilmesi için yoğun bir çaba harcandığı belirtildi.
Açıklamalar: Bu hatta kullanılacak araçlar %63 oranında yerli olup
sinyalizasyonu da Aselsan tarafından yapılmaktadır.
Kocaeli Kuzey Hafif
Raylı Sistemi
Kocaeli’nin ikinci
metro projesi olan hat; Körfez, Derince, İzmit ve Kartepe
ilçelerinden geçecektir. Hat Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından
yapılmaktadır ve yapım işleri tamamlandıktan sonra Kocaeli Belediyesine devri
yapılacaktır.
Uzunluk & İstasyon Sayısı: 35,3 km & 24 İstasyon. (2 Etabın
toplamı)
Etaplar
1.
Etap: Tüpraş Petkim-İzmit Doğu, 18 istasyon, 26,8 km
2.
Etap: Tüpraş Petkim- Atalar, 3 istasyon, 4,5 km
3.
Etap: İzmit Doğu-Cengiz Topel Havalimanı 3 istasyon 4,0
km
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 5.933.903.000
TL. (1. Etap)
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 5.801.402.000 TL.
Müşavirlik.
Toplam Bütçe: 132.500.000 TL
Hafif Raylı Sistem Aracı (80 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL.
Toplam Yatırım Bütçesi: 2,2 milyar dolar.
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 300 bin. Yolculuk Süresi: 19 dakika.
Açılış Tarihi: Birinci etabın 2028 yılının
sonunda hizmete girmesinin hedeflendiği açıklandı. İkinci etap için
konuşulan tarih ise 2033 yılı sonu.
Ankara
A2 Dikimevi-Natoyolu Hattı
Uzunluk & İstasyon Sayısı: 7,43 km & 8 İstasyon (Dikimevi, Abidin
Paşa, Aşık Veysel, Tuzluçayır, General Zeki Doğan, Fahri Korutürk, Cengizhan,
Akşemsettin, Natoyolu)
Yolculuk Süresi: Tek yönde 13 dakika 20 saniye.
Açıklamalar: Yaygın adıyla “Mamak Metrosu” olarak adlandırılan projenin
13 Haziran tarihinde temel atma töreni yapıldı. Proje tamamlandığında günlük
300 bin yolcunun A2 hattını kullanması bekleniyor.
2025 Yılı Yatırım Bütçesinde
Ayrılan Miktar: 4.160.646.000 TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.209.468.000 TL (2.668.569.000 TL Dış
Kredi)
Hafif Raylı Sistem
Aracı (66 Adet). Toplam Bütçe: 951.178.000 TL (951.178.000 Dış Kredi)
Açılış Tarihi: 2028 yılının sonunda hizmete girmesinin hedeflendiği açıklandı.
Başkentray Yenikent
Uzantısı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Yaklaşık 16
kilometrelik düz bir hat. Sincan OSB, Yenikent 1, Yenikent 2 ve Kazan Soda
Fabrikası duraklarının ilave edilmesiyle Başkentray’ın durak sayısı 24’ten 28’e
yükselecek.
Kayaş ile Sincan
arasında faaliyet gösteren Başkentray’ın Yenikent’e kadar uzatılması ve
Yenikent’ten Kazan Soda Tesisleri’ne 4 bin 17 metrelik iltisak hattı yapılması planlanıyor.
Başta Kazan Soda ve
organize sanayi olmak üzere yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak
düşünülen hat.
İlerleme Oranı. Fiziksel İlerleme: %90.0 (Bakanlık tarafından açıklanan)
Altyapı ve üstyapı çalışmalarının bu yıl içerisinde bitirilmesi ve
sinyalizasyon ihalesine çıkılması hedefleniyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.974.217.000
TL
İnşaat + Altyapı İşleri: Toplam Bütçe: 1.974.217.000 TL
Açılış Tarihi: Bakanlık tarafından son yapılan açıklamada projenin 2027 yılında tamamlanacağı belirtildi.
M2 Bağlıca ve
Yaşamkent Uzantıları Projesi
M2 Kızılay-Çayyolu
Hattı’na yapılacak iki ayrı uzantıyı kapsıyor. Konutkent’ten hemen sonra bir
makas ile ayrılacak olan hattın bir tanesi Bağlıca’da, diğeri de Yaşamkent
Merkez’de son bulacak.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 9,36 km & 5
İstasyon.
Koru İstasyonu’ndan
sonra 1 ortak istasyon (Konutkent) ve devamında Yaşamkent güzergâhında 2
(Yaşamkent Giriş, Yaşamkent Merkez), Bağlıca güzergâhında 2 (Başkent
Üniversitesi, Bağlıca) olmak üzere toplam 5 istasyondan oluşacak
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yatırım
planında ayrılmış bir bütçe bulamadım.
Açıklamalar: Projelerin 22.02.2024 tarihinde tamamlandığı ve aynı gün onayı
için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne
gönderildiği bilgisi dışında güncel bir bilgiye ulaşamadım. ABB bu projenin
maliyetinin 327 milyon dolar olacağını açıkladı.
Keçiören Şehitler – Forum
Uzatma Hattı
M4 Kızılay-Keçiören
Hattı’nın devamı niteliğindeki proje.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 7,69 km uzunluğunda
ve 4 istasyonu (Sanatoryum, Ufuktepe, Ovacık, Forum) bulunuyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yatırım
planında ayrılmış bir bütçe göremedim.
Açılış Tarihi: Projenin tamamlanması için henüz net bir tarih
verilmemekle beraber yapım ihalesinin ardından dört yıl
içerisinde tamamlanması bekleniyor.
Açıklamalar: Ankara Büyükşehir Belediyesi projelerin Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı tarafından onaylandığını ve proje bedelinin 659 milyon dolar
olduğunu açıkladı.
M5 Kızılay Dikmen Metro Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 15,25 km & 12
İstasyon (Kızılay, Esat, Kuğulu, Dikmen Vadisi, Çetin Emeç, Öveçler, Dikmen,
Malazgirt, Keklik Pınarı, Akpınar, Atatürk Sitesi, Oran)
Kızılay’da mevcut M4 Kızılay İstasyonu’ndan başlayıp Or-An’da son
bulacak olan hattın proje ihalesi yapılmış olup TPF Getinsa-Tümaş ortaklığı
kazanmıştır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açılış Tarihi: Henüz hedeflenen açılış tarihi ile ilgili bir açıklama
yoktur.
Açıklamalar: Her ne kadar bu yılki yatırım programına girememiş olsa da ABB
Strateji Daire Başkanlığına yeniden başvuru yaptı ve bu yılki programa
eklenmesi için çalışıyor. Onay alındığı takdirde ihale sürecine geçilecek.
Proje bedeli 977 milyon dolar olarak açıklandı.
M6 Çayyolu-Sincan Birleştirme Hattı
Uzunluk & İstasyon Sayısı: Proje çalışmaları devam eden hat 12,5 km
olacak ve 5 istasyondan (Bağlıca, MTA, OSB, Eryaman 1-2, Devlet Mahallesi)
oluşacak.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 107.432.000
TL
Etüt Proje:
107.432.000 TL.
Açıklamalar: M2 & M3 hatlarını birleştirecek bu hat ile
beraber Çayyolu-Sincan arasındaki geçiş süresi (25 dakika) kısalacağı gibi
Başkentray ve YHT hatlarıyla da entegrasyon sağlanacak.
Açılış Tarihi: M6 Hattı için etüt proje çalışmaları devam ediyor. Etüt
proje çalışmaları ihale edilmiş ve sözleşme 15 Ocak 2025’te imzalanmıştı. Bu
çalışmaların tamamlanmasının ardından hattın inşaatına başlanacaktır.
Bağlıca-Sincan-Törekent Hattı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen bir hat olup
2025 yatırım programında ayrılmış bir bütçe göremedim..
Esenboğa Havalimanı Metrosu
Uzunluk & İstasyon Sayısı: 54 km & 18 İstasyon. (Gar,
Hastaneler, Demirlibahçe, Siteler, Güneşevler, Kuyubaşı, Kuzey Ankara,
Pursaklar, Saray, Fuar Alan, Esenboğa Havalimanı, Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi, DHMİ, Güldarpı, Sünlü, Sanayi, Hastane, Çubuk)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 3.000 TL
Açıklamalar: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından en son açıklamaya
göre bu hattın 2019 yılı yatırım programına dahil edilerek yapım işi ihalesi
çalışmalarının başlatıldığı, daha sonra değişen şartlar ve ihtiyaçlar nedeniyle
projenin güncellenmesi gerektiği belirtilmiştir.
“Esenboğa Havalimanı Metro Hattı revize etüt-proje hizmetleri işi
ihalesi hazırlık çalışmaları devam etmekte olup, tamamlanmasının ardından
projenin nihai güzergahı, istasyon sayısı ve proje maliyeti gibi bilgiler elde
edilmiş olacaktır." şeklinde yapıla açıklama daha çok uzun yıllar bu hattı
göremeyeceğimiz anlamına gelmektedir.
İzmir
İzmir Büyükşehir
Belediyesi 2025 yılında raylı sistemler için 12 milyar TL bütçelendiğini
açıkladı. Bu da büyük çoğunlukla Üçyol – Buca Metrosu için kullanılacak gibi
duruyor.
M2 Üçyol – Buca Metrosu
İnşaat Başlangıç
Tarihi: 14.02.2022
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 11,0 km (Sürücüsüz
Hat) & 11 İstasyon. (Üçyol, Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz,
Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar Meydanı, Hasanağa Bahçesi, Doku Eylül
Üniversitesi, Buca Koop, Çamkule)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 400 bin. Yolculuk
Süresi: 20 dakika.
İlerleme Oranı. Tüneller: Tünel kazılarının yaklaşık %50’si
tamamlandı. Buca Koop ile Dokuz Eylül Üniversitesi arasındaki tünel çalışmaları
bitti. Hasanağa Bahçesi İstasyonu’nda tünel açma makineleri ışığı gördü.
Toplam Yatırım Bedeli: Yaklaşık 450 milyon Euro.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
21.301.487.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 12.681.035.000 TL (7.495.660.000 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (108 Adet). Toplam Bütçe: 8.620.452.000 TL
(8.620.452.000 Dış Kredi)
Açılış Tarihi: İzmir Büyük Şehir Belediyesi tarafından yapılan en son
açıklamaya göre hattın 2027 yılı sonuna yetiştirilmesi
planlanmaktadır.
Açıklamalar: Şu anda İzmir’de yürüyen en büyük proje. Hattın gelecekte
güneyde İnkılap'a kadar toplamda 2,1 km daha uzatılması ve üç yeni
istasyona sahip olması planlanmaktadır.
Proje kapsamında 108 araçtan
oluşan 16 sürücüsüz tren seti hizmet verecektir. Bu araçların bakımı için 80
bin metrekare kapalı alana sahip bir atölye ve depo alanı inşa edilecektir. Daha
önce tren setlerinin alımı için 2025 yılında ihaleye çıkılacağı yönünde
açıklamalar yapılmış olsa da henüz bu yönde bir açıklama görmedik.
M3 Karabağlar-Gaziemir
Metrosu
İzmir'in en uzun metro
hattı olacaktır. İZBAN ve Buca Metrosu ile entegre olacak şekilde ilerleyecek
proje, İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından inşa edilecektir.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Başlangıçta 32,6 km
uzunluğunda ve 24 istasyonlu olması planlan hattın General Asım
Gündüz-Halkapınar kesimi projeden çıkarıldı. Revize edilmiş haliyle 22,3 km
uzunluğunda olacak, 18 (Menderes, Görece, Menderes Sanayi, Havalimanı, Gaziemir
Güvenpark, Gaziemir Stadyum, Abdullah Arda, Gaziemir Kaymakamlık, Esbaş, Fuar,
Altan Aydın, Atatürk Anadolu Teknik Meslek Lisesi, Dostluk Bulvarı, Seniha
Mayda, Eski İzmir, Çalıkuşu, General Asım Gündüz, Konak) yer altı istasyonundan
oluşacak ve sürücüsüz hizmet verecek.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 2025 yılı
yatırım planına giremedi.
Açıklamalar: İnşaat kısmen aç kapa, kısmen de derin tünel olarak
yapılacak. 2,1 milyar euroya mal olacak olan hattın proje ve onay süreçleri tamamlanmış
durumdadır, ancak fiziki inşaata başlama yönünde henüz bir adım atılmamıştır.
Benim şahsi görüşüm kaynakları bu aşamada Buca Metrosu’nu bitirmeye yönelik
kullanacakları yönünde.
Halkapınar – Otogar Metro’su
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 4,5 km uzunluğunda 5
istasyonlu (Halkapınar, Vakıflar, Çamdibi, Altındağ, Otogar) bir hattır ve
halen proje aşamasında görünmektedir.
Toplam Yatırım Tutarı:
17 milyar 635 milyon 119 bin TL.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 3.000 TL
Açıklamalar: Her yıl ertelenen hat için 2025 yılında da iz bedel olarak
3.000 TL yatırım bedeli ayrılmıştır. Polatlı-İzmir projesinin bir parçası
olarak düşünülen hattı daha uzun yıllar göremeyeceğiz gibi duruyor.
T4 Bostanlı-Örnekköy
Tramvayı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 5 km & 11
İstasyon. (Bostanlı İskele, Yunuslar, Aksoy, Nergiz, Girne, Ordu Caddesi,
Soğukkuyu, Yeni Girne Pazaryeri, Deniz Baykal Kültür Merkezi, Saha , Örnekköy)
Açılış Tarihi: Ne yazık ki bu proje ile ilgili hiçbir gelişme veya
açıklama yok. Hattın Troleybüs hattına dönüştürüleceğine dair dedikodular olsa
da ben resmi bir açıklama görmedim.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Ben bu proje
için planlanmış bir bütçe göremedim.
Açıklamalar: Bu proje için hazırlanan uygulamaya esas kesin
projeleri Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Genel Müdürlüğü tarafından
onaylandı. Projenin yatırım bedeli 49 milyon dolar olarak belirtilmiştir.
İleriki yıllarda
hattın uzatılıp Zübeyde Hanım Mahallesine gitmesi de uzun vadeli planlar
arasında.
Bursa
Bursaray’ın Şehir
Hastanesine Uzatılması Projesi
İnşaat Başlangıç
Tarihi: Yapımını Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı’nın üstlendiği BursaRay’ın Emek-Şehir Hastanesi’ne
uzatılması projesinin temeli 2 Nisan 2021 tarihinde atıldı. Hattın inşaatının
2023’te bitirileceği açıklanmıştı ancak inşaat hala bitirilemedi.
İlerleme Oranı: Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü Tarafından yapılan
açıklamaya göre ilerleme oranı %70’e ulaştı.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 5.618.624.000
TL
İnşaat
+ Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.000.000.000 TL
Hafif Raylı Sistem Aracı (57 Adet). Toplam Bütçe: 2.618.624.000 TL (2.618.624.000 Dış Kredi)
Açılış Tarihi: Araç teslimatları ve hat uzatması
2027 yılında tamamlanacaktır.
Açıklamalar: Şehir Hastanesi etabında 28
Mart 2024'te Geçit/Balat istasyonu hizmete girmiştir. Proje kapsamında Ahmey Yesevi, Bursa YHT Gar ve Şehir
Hastanesi istasyonları inşa edilecektir.
Adana
2. Etap Hafif Raylı
Sistem Projesi (Akıncılar-Stadyum)
Bu hattın ilk etabı
olan Hastane – Akıncılar kısmı Mayıs 2010’da (inşaata başladıktan 14 yıl sonra)
hizmete girmişti. İkinci etap, Akıncılar – Stadyum arasında hattı 10 istasyon
daha uzatma projesidir.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 10,5 km & 10
İstasyon (Akıncılar, Kozan Caddesi, Ege Bağatur Caddesi, manolya Caddesi,
Üniversiteliler Bulvarı, TOKİ Konutları, Şehir Hastanesi, Fevzi Çakmak Öğrenci
Yurdu, Çukurova Üniversitesi, Stadyum)
Öngörülen Günlük Yolcu
Sayısı: 660 bin. (M1 & M2 Toplam)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.268.618.670
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 1.268.617.670 TL (951.463.823 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (42 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL
Açılış Tarihi: 2027 yılının sonunda hizmete
girmesi bekleniyor.
Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı,
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 10 km & 14
istasyon.
Medline Hastanesi’nden
başlayıp doğu-batı aksında Turgut Özal Bulvarı boyunca ilerleyecek ve
sırasıyla; Hastane, Süleyman Demirel/Türkmenbaşı, Anadolu Lisesi, Cumhuriyet
Parkı, Doğal Park, Şehitler Bulvarı, Uğur Mumcu Bulvarı, Gökkuşağı, Polis Evi,
Aksagaz, İller Bankası ve Adnan Menderes’ten geçerek Şehir Hastanesi’nde sona
erecek.
Yolcu Kapasitesi: Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı, günlük olarak yaklaşık
280.128 yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.
Yatırım Maliyeti: İlk yatırım maliyeti 65.760.600 USD olarak belirlendi. Bu
tutara inşaat ve elektromekanik işlerin maliyeti ve proje kullanılacak
araçların maliyeti de dahil edildi.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Ben bu proje
için planlanmış bir bütçe bulamadım.
Açılış Tarihi: Çeşitli
açıklamalar yapılsa da bu aşamada bu hattın açılış tarihinin belirsiz olduğunu
düşünüyorum.
Öğretmenler Bulvarı
Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 8,3 km & 11
istasyon.
Planlama aşamasında
olan hat, güzergâh gelişme konut bölgesinden geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı
Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay
Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Ben bu proje
için planlanmış bir bütçe bulamadım.
Açılış Tarihi: Bu hat 2030-2035 yılları için düşünülen hatlardan bir
tanesidir.
Turhan Cemal Beriker
Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 36,5 km & 37
istasyon.
Adana kent merkezini,
Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da
planlama aşamasındadır.
Açılış Tarihi: Bu hat ilk gündeme geldiğinde 2027 yılı gibi bir hedef
konuşuluyor olsa da günümüzde o tarihin artık bir geçerliliği kalmadı. Bu hat
ile ilgili hiçbir yeni bilgiye ulaşamadım.
Bülent Angın
Bulvarı-Baraj Caddesi Tramvay Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 5,2 km & 12
istasyon
Açılış Tarihi: Hattın 2030-2035 yılları arasında hizmete açılması
beklenmektedir.
Açıklamalar: Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na entegre edilerek
raylı sistem hatlarının verimliliğini arttırmak amacıyla kentin kuzey güney
aksını birleştirecek şekilde orta vade olarak planlanmıştır.
Nostaljik Tramvay
Hattı Projesi
Açıklanan projede
metronun şehir merkezine (çarşı) yapılacak olması, yapılacak tramvayın 5 Ocak
Meydanı, Çakmak Caddesi, İnönü Caddesi, Seyhan Caddesi ve Abidinpaşa Caddesi
ayrıca Debboy Caddesi ve Ali Münif Yegane Caddelerinden geçmesi
planlanmaktadır.
Böyle bir projenin
birkaç yıl önce sözü geçmiş olsa da daha sonraki yıllarda hiçbir gelişme
duymadık. Bu çalışma halen geçerli mi onu bile bilmiyoruz.
Mersin
Mersin Metrosu
İnşaata Başlama
Tarihi: 3 Ocak 2022
Sistemin projesi
2018'de duyuruldu. Üç etaplı raylı sistemin ilk etap projesine göre 20 km
uzunluğundaki hatta on beş istasyon yer alacaktı. Sistem, Cumhurbaşkanlığı
tarafından 2019 yatırım programına alındı. Kasım 2019'da projenin güzergâhının
değiştiği duyuruldu.
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 13,4 km & 11
İstasyon (Üç Ocak Kent Meydanı, Gar, Özgür Çocuk Parkı, Tulumba, Türk Telekom,
Forum, Barbaros, Marina, Üniversite, Mezitli Kent Meydanı, Viranşehir)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.489.109.000
TL
İnşaat
İşleri: Toplam Bütçe: 8.489.108.000 TL (5.305.693.000 TL Dış Kredi)
Açılış
Tarihi: 2028 yılı içerisinde açılması hedefleniyor.
Gaziantep
Gar-Düztepe-Hastane
Hafif Raylı Sistem (Metro) Hattı
Uzunluk ve İstasyon
Sayısı: Yaklaşık 10 km (tamamı
yeraltında) ve 9 istasyona sahip olması planlanmaktadır.
Gar-Düztepe-Hastane
Hattı, Gaziantep Gar alanından başlayıp, 15 Temmuz Demokrasi Meydanı, Dr. Ersin
Arslan Devlet Hastanesi, Düztepe, Kahvelipınar, Yeşilvadi, Akkent Parkı ve
Akkent istasyonlarından geçerek Şehir Hastanesi’ne ulaşmaktadır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 6.472.853.000
TL
İnşaat
İşleri: Toplam Bütçe: 3.762.681.000 TL (1.800.000.000 TL Dış Kredi)
Elektromekanik
İşleri: Toplam Bütçe: 1.641.666.000 TL (Dış kredi yok).
Hafif Raylı Sistem
Aracı. Toplam Bütçe: 1.068.506.000 TL.
İlerleme Oranı: Bu aşamada projenin ne durumda olduğu veya ne kadar
ilerlediği konusunda hiçbir güncel bilgiye ulaşamadım.
Açılış Tarihi: 2028 yılı sonunda açılması hedeflense
de bu tarih çok iddialı gibi duruyor. Umarım hedeflenen tarihte açılış
gerçekleşir.
Trabzon
Hafif Raylı Sistem
Projesi
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: Etaplar halinde
yapılacak olan hat 31,9 kilometre uzunluğunda ve 56 istasyonlu olacak şekilde
planlandı.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 77.500.000 TL
Etüt Proje: 77.500.000
TL
Güzergâh etüdü ve
uygulama projeleri büyük ölçüde tamamlanmıştır. Projenin 2026 yatırım planına
alınarak yapım aşamasına geçilmesi hedeflenmektedir.
Açılış Tarihi: Kesin açılış tarihi için henüz bir takvim
belirlenmemiştir.
Açıklamalar: Bu proje için yapılan toplantıda üniversiteler ve
sivil toplum kuruluşları ile güzergâh alternatifleri değerlendirildi. Maraş
Caddesi’nin yoğun trafik ve mevcut altyapı durumu nedeniyle güzergâh olarak
belirlenmemesi kararlaştırıldı. Yapılan açıklamada proje için en uygun
güzergâhın Tanjant Yolu olduğu belirtildi. Proje Akyazı’da başlayacak ve
Tanjant Yolu boyunca ilerleyecek.
Diyarbakır
T1 Dağkapı – Gazi
Yaşargil Tramway Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 14 km uzunluğunda ve
20 istasyondan oluşacak.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 3.572.871.000
TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri: Toplam Bütçe: 3.572.870.000 TL (2.977.392.000 TL Dış
Kredi) Hafif Raylı Sistem Aracı (36 Adet). Toplam Bütçe: 1.000 TL
Açılış Tarihi: Proje 2025 bitmeden başlarsa hattın 2027 yılı sonunda
hizmete açılması hedefleniyor.
Açıklamalar: Dağkapı hattı şu an için projelendirme, revizyonlar ve
finansman arayışları aşamasındadır.
Sakarya
Adapazarı-Serdivan
Raylı Sistem Projesi
Proje; Yeni Sakarya
Atatürk Stadyumu İstasyonundan başlayarak, Yeni Cami’ye oradan 15 Temmuz
Demokrasi Meydanı’na, sonrasında Kudüs Caddesi’ni takip ederek Orta Garaj’a
ulaşmış olacak. Sonrasında ise Çark Caddesi istikametine dönüp Çark Caddesi
boyunca Sapak Camii’ne, 2. Cadde üzerinden Tunatan Kavşağına, oradan Medeniyet
Bulvarı ve bulvar sonundan üniversite yerleşkesine ulaşacak.
Uzunluk: 12 km & 15 istasyon.
Projenin ilk etabı
olan Kampüs-Atatürk Stadyumu Hattı’nın 2025 yılı içinde başlaması planlanıyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 19.000.000 TL
Etüt Proje: 19.000.000
TL
Açıklamalar: Hafif raylı sistemde fiziki çalışmaların önümüzdeki yıl
başlayacağı, etüt-proje çalışmalarının ise bu yıl tamamlanacağı belirtildi.
Konya
Stadyum – Şehir
Hastanesi Tramvay Hattı
Uzunluk: 21,1 km.
Proje iki etap halinde
tamamlanacak
Birinci Etap: Şehir Hastanesi-Yeni
Sanayi (11,1 km)
İkinci Etap: Yeni
Sanayi–Stadyum (10,0 km)
İlerleme Oranı:
Birinci etap çalışmalarının %30’u tamamlandı. İkinci etabın da Altyapı
Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 30 Mayıs’ta ihalesi yapıldı.
Açılış Tarihi: 2027 yılı sonunda tamamlanması hedefleniyor.
Yüksek Hızlı Tren
Ankara-İstanbul Yüksek
Hızlı Tren Hattı
T26 Tüneli, Doğançay
Ripajı ve ikinci kesimlerdeki işlerin tamamlanmasından sonra seyahat süresinin
35 dakika kısalacağı açıklandı. Bu hatla ilgili eksik olan tüm etaplar
tamamlansa bile sefer süresinin 3 saat 50 dakika olacağı belirtildi. İlk
başlarda 3 saat süreceği açıklanan yolculuk süresine hiç ulaşamayacağız gibi
duruyor.
Doğançay Ripajı,
Geyve’de Alifuatpaşa mevkiinden başlayıp, Doğançay’da Sakarya Nehrini ve D-650
Karayolu’nu köprüyle geçip Sapanca’da mevcut YHT hattına bağlanacak olan bir
projedir. Tamamı hizmete girdiğinde Arifiye İstasyonu YHT kullanımına
kapatılacak ve trenler Pamukova ve Sapanca'da duracaktır. Bu
kapsamda Pamukova Yüksek Hızlı Tren Garı’nın inşaat çalışmaları sürmekte
olup hem YHT'ler hem de Ada Ekspresi tarafından kullanılacak ve hem YHT hem de
konvansiyonel hat için ayrı peronlar bulunduracaktır.
T26 tüneli bu
iyileştirme projesinin en öneli kısmı. Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattı
üzerindeki en uzun tünel olan Tünel-26'da yapılan kazılar esnasında yaşanan
göçme ve toprak kaymaları sebebiyle proje güzergâhında mecburi değişiklik
yapılmıştı. Bu süre zarfında trenler HT hattının Tünel-28 ile Tünel-27
arasındaki kısmında konvansiyonel demiryoluna geçiş yapmakta ve yaklaşık
8 km sonrasında Tünel-26'nın bittiği noktada tekrar HT hattına dönerek
yoluna devam etmektedir.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.216.881.000
TL
Depo
Sahası + Hat İlavesi: 8.216.881.000 TL
Kayaş
– Ankara – Sincan Hat İlavesi: 60.000.00 TL
İnönü
– Vezirhan Hızlı Tren Hattı: 1.780.862.000 TL
Vezirhan
– Köseköy (Doğançay Ripajı dahil) YHT Hattı: 4.100.000.000 TL
Köseköy
– Gebze Hat İlavesi: 1.995.681.000 TL
Hızlı Tren Depo Yapımı (Ankara – İstanbul): 280.338.000 TL
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan en son yapılan
açıklamada T26 tünelinin süreyi 15 dakika kısaltacağı ve 2026 yılının ikinci yarısına yetiştirilmeye
çalışıldığı belirtildi. Yine bakanlık tarafından yapılan açıklamada Doğançay
Ripajı’nın da 2026 yılı sonunda hizmete gireceği
belirtildi.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı
Tren Hattı
Başlangıç Tarihi: 2012
yılında projesi tamamlanmış, 2013 yılında temeli atılmıştır.
Proje Süresi: 1.080
gün olarak belirtilmiş olsa da 4.700 günü geçtik.
Her ne kadar
Ankara-İzmir hattı desek de bu çalışma aslında Polatlı-İzmir arasında. Bu hat
Polatlı-Konya hattının Kocahacılı Kavşağı’na kadar olan ilk 27 kilometrelik
kısmı kullanacaktır.
Uzunluk % İstasyon
Sayısı: 508 km & 10
istasyon (Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye,
Ayvacık, Emiralem, Menemen)
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 8.937.035.600
TL
Altyapı Çalışmaları:
8.937.035.600 TL
İlerleme Oranı: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan açıklamada ilerleme
oranı %53,0 olarak belirtildi.
Açılış Tarihi: Bakanlık tarafından en son açıklamada Polatlı-Afyon kesiminin 2027 yılı içinde, Afyon-İzmir
etabının ise 2028 yılı sonunda hizmete açılabilmesi için çalışmaların
çok yoğun bir şekilde sürdüğü belirtilmiş olsa da projenin yarısının 13 yılda
tamamlanmış olması bu tarihlerin ulaşılabilirliği hakkında tereddüt yaratıyor.
Açıklamalar: Projenin tamamlanmasıyla birlikte Ankara-İzmir arası
yolculuk süresinin 3,5 saate düşeceği belirtiliyor. Güzergâh boyunca 1269 sanat
yapısı, 49 tünel, 67 viyadük, 385 alt ve üst geçit, 779 köprü ve menfez yer
alacak.
Balıkesir-Bursa-Yenişehir-Osmaneli
Yüksek Hızlı Tren Hattı
Osmaneli-Bursa–Balıkesir
Hızlı Tren Hattı bir türlü bitmeyen hatlardan bir tanesi. Temeli 23 Aralık 2012’de
atılan ve 2016 yılında biteceği açıklanan hat çeşitli nedenlerle bugüne kadar
bitirilemedi.
Uzunluk: 201 km üstyapı & 145 km altyapı.
Tamamlanma Oranı: Toprak İşleri: %88, Zemin İyileştirme: %91, Sanat
Yapıları: %96.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
18.498.572.434 TL
Altyapı Çalışmaları+
Elektrifikasyon + Sinyalizasyon: 18.270.614.434 TL (Dış Kredi: 15.225.592.234
TL)
Kontrollük +
Müşavirlik: 227.958.000 TL
Viyadük, altgeçit ve
menfezlerde çalışmalar sürüyor.
Açılış Tarihi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan son açıklamada
inşaat ve imalat işlerinin 2025 yılı sonunda biteceği, sinyalizasyon
testlerinin ardından hattın 105 kilometrelik Osmaneli-Bursa kesiminin 2026 yılının sonunda hizmete açılacağı belirtilmiştir.
Kalan kısmın açılış tarihi de 2028 yılı sonu olarak açıklanmıştır.
Açıklamalar: Proje tamamlandığında Bandırma’dan hızlı trenle 2 saat 45 dakikada
Ankara’ya, 1 saat 45 dakikada da İstanbul’a ulaşmak mümkün olacaktır.
Halkalı-Kapıkule Projesi Türkiye’nin Avrupa ülkeleriyle yüksek standartlı demiryolu
bağlantısını sağlayacak bir proje olup üç etaptan oluşmaktadır.
İ) Kapıkule- Çerkezköy
153 kilometre
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
16.000.000.000 TL
İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 16.000.000.000 TL
Açılış Tarihi (1. Etap): Çerkezköy-Kapıkule kesiminde ilerleme oranının %90’a
yaklaştığı ve 2025 yılının sonunda veya 2026 yılı
başında hizmete açılacağı belirtildi.
ii)
Çerkezköy-Ispartakule 67 kilometre
Bu etapta inşaat
çalışmaları devam ediyor ve projenin en geç tamamlanacak etabı olacak.
iii)
Ispartakule-Halkalı 8,4 kilometre.
Açılış Tarihi (3. Etap) Halkalı-Ispartakule etabında ise ilerlemenin %79’a
yaklaştığı ve 2026 yılı sonunda hizmete alınması planlandığı
açıklandı.
Kayseri-Yerköy Hattı
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 142 km & 5
İstasyon (Yerköy, Şefaatli, Yeni Fakılı, Himmetdede, Kayseri)
250 km/saat hıza
kadar, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli yüksek standartlı demiryolu karma
(Yük-Yolcu) işletmecilik yapılması planlanan projedir.
Hattın başlangıç
noktası olan Yerköy Yüksek Hızlı Tren Garı 23 Ağustos 2024 tarihinde açılmıştı.
Bu proje Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı’nı Yerköy’den bir bağlantı ile
Kayseri’ye bağlayacak.
Açıklamalar: 142 km uzunluğunda, Hattın devreye girmesiyle
Yerköy-Kayseri mevcut konvansiyonel demiryolu ile 3 buçuk saatte sağlanan
ulaşım 1 saatin altına, Ankara-Kayseri arası mevcut konvansiyonel demiryolu ile
7 saatte sağlanan ulaşım süresinin 2 saate ve İstanbul-Kayseri arasının ise 5
saat 15 dakikaya düşmesi planlanmaktadır.
İlerleme Oranı: En son açıklamaya göre projede %22,5 fiziki ilerleme
sağlandı.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar:
15.837.170.200 TL
Yüksek
Standartlı Demiryolu: 15.680.537.170 TL (Dış Kredi: 13.585.855.000 TL)
Kontrollük + Müşavirlik: 156.633.000 TL
Açılış Tarihi: Çalışmaların devam ettiği hattın, Bakanlığın
açıklamasına göre 2028 yılında açılması planlanmaktadır.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı
Mersin
Adana-Osmaniye-Gaziantep arasında 160-200 km/saat hıza uygun, çift hatlı,
elektrikli ve sinyalli hızlı demiryolu hattı projesidir.
Toplam proje uzunluğu
303 km olan Mersin-Adana-Gaziantep Hızlı Tren Projesinde 50 adet tünel, 63
adet köprü ve viyadük, 130 adet alt/üst geçit bulunmaktadır.
İlerleme Oranı: Bakanlık tarafından yapılan açıklamaya göre %71,0 fiziksel
ilerleme sağlanmıştır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 20.801.560.000
TL
Altyapı
+ İnşaat + Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 20.506.656.000 TL
Müşavirlik: 294.904.000 TL
Açılış Tarihi: Hattın açılış tarihi bakanlık tarafından 2027 yılı sonu olarak açıklandı.
Proje Bölümleri: Mersin – Gaziantep Hattı 5 bölüm halinde inşa edilecektir.
Mersin- Adana (Uzunluk:
78 km. Tahmini Açılış: 2027 sonu.)
Adana – Toprakkale –
Bahçe (Uzunluk: 137 km. Tahmini Açılış: 2027 sonu.)
Bahçe – Nurdağı (Uzunluk:
17 km. Tahmini açılış: 2026.)
Nurdağı – Başpınar (Uzunluk:
56 km. Tahmini Açılış: 2027 Sonu.)
Başpınar – Gaziantep (Uzunluk:
26 km. 5 Kasım 2022’de Gaziray projesi
kapsamında hizmete girdi.)
Karaman-Ulukışla
Yüksek Hızlı Tren Projesi
Uzunluk &
İstasyonlar: Konya-Karaman hızlı
tren hattına bağlantılı olarak planlanmış 135 km uzunluğunda ve 200 km/saat
hıza uygun çift hatlı bir çalışmadır. Proje kapsamında Karaman Garı’nın
devamında; Sudurağı, Ayrancı, Ereğli, Çakmak ve Ulukışla İstasyonları olmak
üzere 5 istasyon bulunuyor.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 5.800.000.000
TL
Altyapı + İnşaat +
Demiryolu. Toplam Bütçe: 5.800.000.000 TL
Açılış Tarihi: Bu hat için hedefin 2027 yılı ortası
olduğu açıklandı.
İlerleme Oranı: Bakanlık tarafından yapılan en son açıklamada; altyapı,
üstyapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon işlerinde %90 fiziki ilerleme sağlandığını
açıkladı.
Açıklamalar: Projede 2 adet tünel, 44 adet alt ve üst geçit, 153 adet
köprü ve menfez bulunmaktadır. Bakanlık tarafından yapıla açıklamada
Karaman-Ulukışla arasındaki seyahat süresi 145 dakikadan 50 dakikaya düşeceği
belirtildi.
Sivas-Erzincan Hattı
Ankara-Sivas hattının
devamı niteliğindedir. Sivas Erzincan’a bağlanarak mevcut hızlı tren ağı doğuya
doğru genişleyecektir.
Uzunluk &
İstasyonlar: 250 km & 5 istasyonlu hattın daha sonra
uzatılarak Erzurum ve Kars’a bağlanması planlanmaktadır.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: 1.000 TL
Altyapı + İnşaat +
Elektromekanik İşleri. Toplam Bütçe: 1.000 TL
Açılış Tarihi: Çok resmi olmasa da şu an için planlanan açılış tarihi 2028 yılı sonu olarak görülmektedir.
Kırıkkale-Samsun
Yüksek Standartlı Demiryolu
Proje Başlangıç Tarihi: 15 Nisan 2025
Uzunluk: Çorum Samsun 185 km % Kırıkkale Çorum 120 km.
İlk Etap: Çorum, Sungurlu ve Havza gibi bölgelerin mevcut Kırıkkale
hızlı tren hattına bağlanması çalışmasıdır. Bu aşamada Sungurlu, Çorum Sanayi
Bölgesi ve Çorum olarak üç adet istasyon yapılacak.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar (Kırıkkale – Çorum):
4.050.000.000 TL
Altyapı
+ İnşaat + Demiryolu. Toplam Bütçe: 4.000.000.000 TL
Müşavirlik. Toplam
Bütçe: 50.000.000
Açılış Tarihi: Bu proje için ilk aşamada hedeflenen açılış tarihi 2030 yılı olarak belirlenmiş durumda.
Samsun-Sarp
Uzunluk & İstasyon
Sayısı: 510 km & Samsun,
Ordu, Giresun, Trabzon, Rize ve Artvin'in tamamını kapsayacak.
2025 Yılı Yatırım
Bütçesinde Ayrılan Miktar: Etüt
çalışmaları için bir bütçe ayrılması beklense de 2025 yılı yatırım programında
yer almadı.
Açılış Tarihi: Her şey yolunda gittiği takdirde hat proje çalışmaları
başladıktan sonra 10 yıl içinde tamamlanacak.
Bölgesel Trenler
Van – Tahran Treni
Van – Tahran treni 5
yıllık bir aranın ardından yeniden hizmete girdi. İlk sefer 9 Mart 2025
tarihinde saat 12.35’te Tahran’dan hareket etti ve 10 Mart 20025’te saat
11.00’de Van Garı’na ulaştı.
Tren pazar ve çarşamba
günleri Tahran’dan 12.35’te, Van’dan ise pazartesi ve perşembe günleri saat
20.00’da hareket edecek. Seyahat süresi 22 saat olacak ve tren 40 kişi
kapasiteli 7 kuşetli vagondan oluşacak.
Kurtalan – Siirt Hattı
Proje,
Siirt ile Kurtalan İstasyonu arasında yeni bir demiryolu hattını kapsıyor.
Diyarbakır-Kurtalan hattının devamı olacak şekilde planlanan proje kapsamında
61 bin metre ray serimi gerçekleştirilecek.
Uzunluk:
34 km.
Açıklamalar: Proje çalışmaları tamamlanan ve onaylanan hat için yapım
ihalesinin gerçekleştirilmesi bekleniyor. Hat, saatte 160 km hıza uygun şekilde
tasarlanıyor.
Yerli Lokomotif
Türkiye’nin ilk yerli
ana hat lokomotifi ve E5000 serisinin üçüncü lokomotifi olan E5003,
Eskişehir Hasanbey-Sazılar arasında ilk ticari seferini gerçekleştirdi.
TÜRASAŞ tarafından
üretilen lokomotif, 125 km’lik mesafeyi kat ederek 26 vagon ve 617 ton yük
taşıdı.
Birçok şehirde raylı
sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye
çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.
Sağlıklı kalın, mutlu
kalın…
Günaydın Dostlar,
YanıtlaSilYazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya veya Emin Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
Sağlıklı kalın, mutlu kalın...