5 Eylül 2023 Salı

Raylı Sistemler Eylül 2023

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı hattı 22 Ocak 2023’te hizmete açılmıştı. Önümüzde günlerde projenin ikinci etabının devreye alınması ve Gayrettepe İstasyonu’nun yolcu kabul etmeye başlaması bekleniyor. Böylece tam otomatik hattın toplam uzunluğu 37,5 kilometre olacak.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat tünellerinin tamamı bitirildi. 32 km’lik hat tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9 hatlarına yolcu alıp verebilecek. Projenin toplam yatırım tutarı 31,5 milyar TL ve bu ana kadar 29 milyardan fazla harcama yapıldı.

M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 2024 yılının ilk aylarında açılması planlanıyor. Proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Bu proje için bu yıl 1 milyar 750 milyon TL harcama yapılması planlanıyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %80’e ulaştı. 17 km’lik TBM kazısı tamamlandı. Ray montajı çift yönlü olarak devam ediyor. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 yılının ilk yarısında hizmete geçmesi planlanıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %85’i aştı. 6,5 kilometrelik hattın tünel inşaatı tamamlandı. Çekmeköy-Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Proje için bu yıl 2 milyar 65 milyon lira bütçelendi. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL.

M12 Göztepe Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %65’i geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve döşenecek raylar sahaya getirildi.13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.  Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylanmış olsa da ne yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında ocak TBMM kazıları başlamıştı İlk aşamanın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %25 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL.

M10 Pendik Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve fiziksel ilerleme oranı %50’yi geçti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılması planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar%35-%40 civarında fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.

T5 Alibeyköy-Cibali Tramvay Hattı’nın Eminönü’ne kadar uzanan ikinci etabı 30 Ağustos’ta hizmete açıldı. Bu açılışla beraber İstanbul’da işletilmekte olan raylı sistemlerin uzunluğu 322,3 kilometreye ulaştı. Projenin toplam yatırım büyüklüğü 4,6 milyar TL civarında.

T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin 2023 sonunda açılması için yoğun çaba harcanıyor. Projede test sürüşleri devam ediyor. Bu proje kapsamında 7,3 km uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 1,5 milyar TL.

Kadıköy-Maltepe Tramway Hattı, henüz proje aşamasında. Heyecan yapmaya gerek yok, projenin yıl sonuna kadar hazır olması ve bu hattın minibüs yolunda inşa edilmesi düşünülüyor. Raylı sistemleri çok sevsem de zaten yol almanın çok zor olduğu minibüs yoluna nasıl bir katkı yapacağı konusunda çok emin olamadım.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattında çalışmalar devam ediyor. Mevcut demiryolu bağlantısı ile 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye inecek. 14 Saat olan seyahat süresi de 3,5 saate düşecek. Darısı Ankara-İstanbul hattının başına. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Hattın 2028’de tamamlanması bekleniyordu ama Ulaştırma Bakanlığından yapılan açıklamaya göre çalışmalar bir yıl erken bitecek ve 2027 yılında hizmete girecek.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

3 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya5 Eylül 2023 08:44

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil
  2. Güzel bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  3. F.Leyla Tarhan5 Eylül 2023 10:48

    Günaydın raylı sistemi çok kullanan biri olarak verilen bilgiler ibeni de çok ilgilendiriyor. Teşekkür ederim. Kadıköy Maltepe Minibüs yolunda raylı sistem biraz zor görünüyor. Yol hem düz değil hem de yer yer bir gidiş bir geliş .Bakalım göreceğiz

    YanıtlaSil