17 Aralık 2023 Pazar

Raylı Sistemler Aralık 2023

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça ve bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı hattında Gayrettepe İstasyonu’nda test çalışmaları devam ediyor. Seçimlerden önce projenin ikinci etabının devreye alınması ve Gayrettepe İstasyonu’nun yolcu kabul etmeye başlaması bekleniyor. Böylece tam otomatik hattın toplam uzunluğu 37,5 kilometre olacak.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat tünellerinin tamamı bitirildi. Kayaşehir’e kadar olan ilk etabın Mart 2024’te hizmete açılması planlanıyor. Halkalı bağlantısının da 2024 sonunda tamamlanacağı belirtiliyor.

M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 2024 Mart ayında açılması planlanıyor. Projede fiziksel ilerleme oranı %92 seviyesine ulaştı. Ray montajı tamamlandı ve test sürüşleri başladı. Proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %88’e ulaştı. 17 km’lik TBM kazısı tamamlandı ve ray montajı da bitirilerek test sürüşleri başladı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 Şubat ayında hizmete geçmesi planlanıyor. Her ne kadar proje şubat ayında yolcu alımına başlayacak olsa da ilk aşamada araç sıkıntısı olabileceği yönünde bilgiler paylaşılıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %90’a yaklaştı. Projede tüm tünel inşaatı tamamlandı. Çekmeköy - Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL.

M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %70’i geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve ray döşeme işleri devam ediyor. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.  Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu için onay bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa da ne yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında ocak ayında TBM kazıları başlamıştı İlk aşamanın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %30 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7 milyar TL harcama öngörülüyor.

M7 Kabataş Uzatmasında da çalışmalar devam ediyor. Kabataş İstasyonu’nun gelecek sene hizmete açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.

M10 Pendik Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve fiziksel ilerleme oranı %56’yı geçti. Bu yıl 1,3 milyar lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılması bekleniyor. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdiği tahvil ihracı ile ihale öncesinde finansal olarak elini oldukça güçlendirdi. Yurtdışında yapılan beş yıl vadeli tahvil ihracı ile 715 milyon dolar borçlanmaya gidildi.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar%35-%40 civarında fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik 4 istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.

T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinde geçtiğimiz günlerde katener hattına enerji verildi. Projenin 2023 yılı sonunda açılması için yoğun çaba harcanıyor. Test sürüşleri devam eden proje kapsamında 7,3 km uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 1,5 milyar TL. Bu projede nostaljik görünümlü ve modern yolcu taşıma araçlarının kullanılacağı açıklanmış olsa da son zamanlarda Marmaray setlerinin kullanılacağı dedikoduları yayılmaya başladı.

İzmir

M1 F. Altay – Narlıdere metrosunda fiziksel ilerleme oranı %96’ya ulaştı. Üçyol-Fahrettin Altay hattına eklenecek olan yaklaşık 7,2 km uzunluğundaki Fahrettin Altay-Narlıdere Kaymakamlık arasında yer alacak olan hatta 7 adet istasyon bulunmaktadır. Hattın 7 Şubat 2024 günü hizmete alınacağı açıklanmıştır.

T3 Çiğli tramvayının temeli 2020 aralık ayında atılmıştı. Çiğli tramvayı, 414 milyon 182 bin 814 TL bedelle sözleşmesi imzalanan ve yaklaşık 11 km'lik çift hatlı ve 14 istasyondan oluşan bir hattır. Güzergâh, Karşıyaka Çevreyolu istasyonundan başlayarak Ataşehir, Çiğli İZBAN Durağına, Çiğli Bölge Eğitim Hastanesine, Ata Sanayi Bölgesine, Kâtip Çelebi Üniversitesi'ne ve Atatürk Organize Sanayi Bölgesi'ne hizmet edecek şekilde planlanmıştır. Açılış tarihi ise 14 Şubat 2024 olarak kesinleşmiştir.

M2 Üçyol – Buca metrosunda TBM (Tünel Açma Makinesi) kurulumu için hazırlıklar yapılıyor.

Halkapınar – Otogar metrosunun henüz ihalesi yapılmadı.

Adana

Hafif Raylı Sistem İkinci Etap, Mevcut hafif raylı sistem hattının uzatması niteliğinde olan bu hattın 2010-2013 yılları arasında projeleri hazırlandı, ÇED raporu alındı ve işler yatırım programına alınma aşamasına kadar getirildi. İkinci etap, Akıncılar İstasyonu'ndan başlayarak Kozan Yolu - Ege Bağatur Bulvarı - Yüreğir Devlet Hastanesi - PTT Evleri - Şehir Hastanesi - Öğrenci Yurtları - ÇÜ güzergahını takip ederek Yeni Adana Stadyumu'nda son bulacak. İkinci etap projesi tamamlandığında birinci etabın verimliliği büyük ölçüde artacak olsa da on yıldır bu proje yatırım programına alınmıyor. Yatırım programına alındığı zaman belediye inşaat ihalesini yapıp finansmanı da sağladıktan sonra inşaat başlayacaktır.

Medline Hastanesi - Şehir Hastanesi Tramvay Hattı, projelendirme aşamasındadır. Bu hat Medline Hastanesinden başlayarak Turgut Özal Bulvarını boydan boya geçiyor ve İller Bankası kavşağından doğuya, Adnan Kahveci Bulvarı'na döndükten sonra 15 Temmuz Şehitleri Köprüsü vasıtasıyla Şehir Hastanesi'ne ulaşıyor. Tramvay hattı bittiğinde Ruh Sağlığı ve Anadolu Lisesi istasyonlarında mevcut hafif raylı sistemle, Şehir Hastanesi'nde hafif raylı sistemin ikinci etabı ile aktarma imkânı da sağlayacak.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028 yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu güne kadar çalışmaların %58’i tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Hattın maliyetinin 10 yılda 15 kat arttığı konuşuluyor. Proje maliyeti 56 milyar TL olarak güncellenmiş durumda.

Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026 yılında hizmete alınması planlanıyor. Bu projedeki en önemli konu hattın isminin hızlı tren hattı olarak güncellenmesi. Maalesef “yüksek” kısmını kaybettik. Proje maliyeti 24 milyar TL olarak açıklandı.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…


1 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya17 Aralık 2023 08:02

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil