28 Şubat 2023 Salı

Raylı Sistemler Şubat 2023

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı hattı 22 Ocak 2023’te hizmete açıldı. Gayrettepe’ye kadar olan bölümün ise bahar aylarında açılması hedefleniyor. 37,5 kilometre uzunluğundaki ve dokuz istasyonlu hat yerli yazılım kullanan ilk hat olma özelliğini de taşıyor. Projede ilk aşamada on tren seti görev yapacak.

M3 Başakşehir Kayaşehir hattının en geç mart ayı içinde tamamlanması hedefleniyor. Hatırlarsanız daha önce bu tarih 2022 sonu olarak açıklanmıştı. 2017 yılında yapımına başlanan ve 6,7 km uzunluğundaki hatta test sürüşleri devam ediyor. Dört istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı 8,2 milyar TL.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %87’ye ulaştı. Yaklaşık 56 kilometrelik ana hat tünellerinin tamamı bitirildi. 32 km’lik hat tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9 hatlarına yolcu alıp verebilecek. Projenin toplam yatırım tutarı 31,5 milyar TL.

M9 Ataköy-İkitelli hattında fiziki ilerleme %77’yi geçti. Betonarme imalatı %90 seviyesini geçen projede ince işler ve elektromekanik çalışmalar devam ediyor. Proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Hattın 2023 yılında tamamlanması hedefleniyordu ama görülüyor ki açılış 2024’e kaldı. Bu yıl 1 milyar 750 milyon TL harcama yapılması planlanıyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %78’e ulaştı. 17 km’lik TBM kazısı tamamlandı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin bu yılın ikinci yarısında hizmete geçmesi planlanıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hatta halen ray montajı devam ediyor. Proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %50’yi aştı. Ekim ayında projede ilk ray kaynağı yapılarak önemli bir aşamaya geçilmişti. Çekmeköy-Şehir Hastanesi olarak belirlenen ilk kesimin 2023 yılının ikinci yarısında hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılında hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Proje için bu yıl 2 milyar 65 milyon lira bütçelendi. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL.

M12 Göztepe Ümraniye metro hattında işlerin yarısı bitirildi ve fiziksel ilerleme oran %55’i geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve döşenecek raylar sahaya getirildi.13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2023 yılı sonunda hizmete alınması hedefleniyordu. Geçen ay “İnşallah yetişir ama ben bu projenin 2024’e sarkabileceğini düşünüyorum.” diye yazmıştım ama görülüyor ki ben de yanılmışım. Şu anda hedef 2025 olarak değiştirilmiş durumda. Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylanmış olsa da ne yazık ki 2023 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında TBMM kazıları başladı. İlk aşamanın 2025 yılında bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %11 civarında. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey hattının devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL.

M10 Pendik Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve firmaya yer teslimi yapıldı. İlk sözleşmede %30 civarı fiziksel ilerleme kaydedilmişti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hattın 2024 yılında hizmete alınması planlansa da artık bu mümkün olmayacak. IBB yatırım programına göre yeni hedef 2025 olarak gözüküyor. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Bu proje için bugüne kadar 33 milyon TL ödeme yapıldı. Şu ana kadar%36’lık fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL.

T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin bahar aylarında açılması için yoğun çaba harcanıyor. Ray kaynak süreci de başlayan projede bir yandan da restorasyon çalışmaları devam ediyor. Bu proje kapsamında yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 1,5 milyar TL.

T5 Alibeyköy-Cibali Tramvay Hattı’nın Eminönü’ne kadar uzanan ikinci etabında da işin zor kısmı bitirilmiş görünüyor. Eminönü Cibali arası kazık imalatları tamamlandı. Fiziksel ilerleme oranı %95’e ulaşan hatta ilk ray kaynağı geçtiğimiz günlerde atıldı. 2023 yılında hizmete alınması planlanan projenin toplam yatırım tutarı 4,6 milyar TL.

İzmir

Çiğli Tramvay projesinde fiziksel ilerleme oranı %86’ya ulaştı. 14 istasyondan oluşan 11 km’lik hattın mayıs ayında tamamlanması hedefleniyordu ama açılış daha erken bir tarihte mart ayında olacak gibi duruyor. 26 adet elektrikli tramvayın görev yapacağı hatta test sürüşleri devam ediyor.

Fahrettin Altay-Narlıdere Metro hattında istasyonların kazı ve destekleme işlerinin %100’ü tamamlandı. Tek yönde 7,2 km uzunlukta olan projede tünel kazıları da bitirildi. Projede trenlerin mart sonunda raylara indirilmesi ve test sürüşlerinin başlaması hedefleniyor. Hizmete alma tarihi sonbahar olarak açıklandı.

Üçyol-Buca Metro hattı 11 istasyondan oluşuyor ve günde 400 bin yolcuya hizmet verecek şekilde tasarlandı. Geçen yıl temeli atılan projede tünel açma makinelerinin toprak altına indirilmesi bekleniyor. Dört yılda tamamlanması planlanan 13,5 km’lik hat sürücüsüz trenler kullanılarak işletilecek.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-Sivas hattında çalışmalar 2009 Şubat ayında başlamıştı. Bir türlü bitirilemeyen 293 kilometre uzunluğundaki hattın 2023 yılı içerisinde hizmete girmesi hedefleniyor. Bu proje ile Kırıkkale, Yozgat ve Sivas illeri de hızlı tren ile tanışmış olacak. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasının iki saate düşeceği açıklandı.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

5 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya28 Şubat 2023 08:42

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabah Sabah Evrankaya11 Mart 2023 15:56

      Sağ olun, teşekkür ederim.

      Sil
  3. Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabah Sabah Evrankaya11 Mart 2023 15:55

      Ben teşekkür ederim.

      Sil