10 Mart 2024 Pazar

Raylı Sistemler Mart 2024

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça ve bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı hattının son istasyonu olan Gayrettepe, 29 Ocak Pazartesi günü hizmete açıldı.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Proje sertifikasyon sürecinde. En son yapılan açıklamada Arnavutköy’e kadar olan ilk etabın Mart 2024’te, Kayaşehir İstasyonu’nun da Nisan 2024’te hizmete gireceği belirtildi. Halkalı bağlantısının da 2025 yılında tamamlanacağı belirtiliyor. Bu hatta %60 yerlilik şartıyla Ankara’da üretilen setler kullanılacak.

M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 18 Mart 2024 tarihinde açılması planlanıyor. Projede fiziksel ilerleme oranı %94 seviyesine ulaştı. Metro, Basın Ekspres’e paralel bir koridor izliyor ve hat hizmete alındığında Ataköy – İkitelli arasındaki seyahat süresi 19 dakikaya düşüyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %90’a ulaştı ve test sürüşleri devam ediyor. 8,4 kilometre uzunluğundaki 7 istasyonlu projenin 2024 Şubat ayında hizmete geçmesi planlansa da bu açılış gerçekleşmedi ve yeni açılış tarihi 2024 Mart olarak açıklandı. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde test sürüşleri devam ediyor. Çekmeköy - Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk etapta ilerleme oranı %94’ü geçti. İlk kesimin 19 Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL olan hattın daha sonra Sabiha Gökçen’e uzatılması planlanıyor.

M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %72’yi geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve rijit kataner (metroya elektrik sağlayan sistem) döşeme işlemleri devam ediyor. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.  Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu için onay bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa da ne yazık ki 2024 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında TBM kazıları devam ediyor.  Birinci etabın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %35’i geçti. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7 milyar TL harcama öngörülüyor.

M7 Kabataş Uzatmasında da çalışmalar devam ediyor. Kabataş İstasyonu’nun 2024 yılında hizmete açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.

M10 Pendik Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında fiziksel ilerleme oranı %65’i geçti. 5,8 milyar lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin Mayıs 2025’de bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu için 19 Mart’ta yeni bir ihale yapılacağı açıklanmış. Bu ihalede işin süresi 960 takvim günü olarak belirtilmiş. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar %37 civarında fiziki ilerleme kaydeden projede tünel kazıları devam ediyor. 3,5 kilometrelik 4 istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL. 2024 yılı için 1,5 milyar TL bütçe ayrılmış.

T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem hattı 26 Şubat’ta hizmete açıldı.

Proje kapsamında; 7,3 kilometre yaya ve bisiklet yolu, 122 bin 550 metrekare meydan ve rekreasyon alanları, 6 bin metrekare kapalı sosyal kültürel alan, 74 bin metrekare yeni yeşil alan, 22 adet karayolu ve yaya alt geçidi inşa edildiği belirtildi.

Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’nde fizibilite ve projelendirme çalışmaları tamamlandı. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3 kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.

Ankara

Başkentray Yenikent Uzantısı yaklaşık 18.kilometrelik düz bir hat. Yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Projenin 2024 yılı sonunda açılması hedefleniyor.

A2 Dikimevi-Natoyolu hattında ihaleye gelen tekliflerin çok yüksek olduğu ve en kısa zamanda ihalenin iptal edileceği ve yeni bir ihale yapılacağı belirtilmiş. Değerlendirme raporunda en düşük teklif olan 575 milyon avronun hesaplanan 370 milyon avroluk yaklaşık maliyetin %55 üzerinde olduğu belirtilmiş. 2028 hedefli proje için bu yıl 2 milyar TL bütçe ayrılmış.

M5 Kızılay Dikmen Metrosu’nda etüt ve sondaj çalışmaları devam ediyor.  M4 (Keçiören) hattının Kızılay kuyruk tünelinden devam edip Atatürk Sitesi (Mevlana Bulvarı Çaldağ Kavşağı) yönünde 10 istasyon olarak planlanıp proje çalışmaları başlatılan hattın Oran yönünde bir istasyon daha uzatılarak 11 istasyon olarak projelendirilmekte olduğu açıklandı.

Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek olmasa da 31 Mart’tan sonra ihalesine başlanacağı açıklandı.

İzmir

M1 F. Altay – Narlıdere metrosu 24 Şubat’ta hizmete açıldı.

Yedi istasyondan oluşan hat, Narlıdere’den Evka-3 (Bornova) durağına kadar kesintisiz ulaşım sağlıyor.

T3 Çiğli tramvayı 27 Ocak’ta hizmete açıldı.

M2 Üçyol – Buca metrosunda bir TBM (Tünel Açma Makinesi) çalışmaya başladı, bu ay içinde üç TBM’nin daha devreye gireceği belirtildi. Plana göre bu hafta bir TBM daha, 15 Mart’ta ikincisi, ay sonunda ise bir tane daha TBM devreye girecek. Günde 400 bin vatandaşımızın bu hattı kullanması bekleniyor.

Halkapınar – Otogar metro hattı için 2024 yatırım planında on birinci kez 3 bin TL’lik sembolik ödenek belirlendi. On yılı aşkın bir süredir kent gündemini meşgul eden 4,5 km uzunluğundaki Otogar hattı bir süre daha yol alamayacak gibi görünüyor.

Adana

Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı planlama aşamasındadır. Hat 10 km 14 istasyon olup güzergâh Turgut Özal Bulvarı’nı takip ederek sonrasında yapımı tamamlanan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve buradan Şehir Hastanesine ulaşacak şekilde planlanmıştır.

Öğretmenler Bulvarı Tramvay Hattı da planlama aşamasındadır. 8,3 km 11 istasyon olup güzergâh gelişme konut bölgesinden geçmekte ve Turgut Özal Bulvarı Tramvay Hattı’na ve Turhan Cemal Beriker Bulvarı – Girne Bulvarı Tramvay Hattı’na bağlanacak şekilde planlanmıştır.

Turhan Cemal Beriker Bulvarı-Girne Bulvarı Tramvay Hattı 36,5 km 37 istasyon olup Adana kent merkezini, Adana Organize Sanayi Bölgesi’ne bağlayacak şekilde planlanmıştır. Bu hat da planlama aşamasındadır.

Yukarıda adı geçen üç hattın 2025-2027 yılları arasında tamamlanması hedeflenmektedir.

Gaziantep

Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen Gar – Düztepe – Hastane Sürücüsüz Metro Hattı Cumhurbaşkanlığı 2024 yatırım programına alındı. 15 milyar TL’lik projenin yaklaşık 10.5 kilometre uzunluğunda olması ve iki yıl içerisinde tamamlanması planlanıyor.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028 yılında hizmete alınması planlanıyordu Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yapılan son açıklamada açılış tarihinin 2027 yılı başına çekildiği belirtildi. Bugüne kadar çalışmaların %63’ü tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Bu hattın altyapı çalışmaları için 2024 yatırım programında 6 milyar TL bütçe ayrıldığı belirtiliyor.

Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026 yılında hizmete alınması beklenmekle birlikte son günlerde 2027 yılının da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını görmekteyiz. Bu projede ilerleme oranı %80’e ulaştı. Proje maliyeti 26 milyar TL olarak açıklandı.2024 yılında bu hattın altyapı projeleri için 50 milyon TL planlanmış.

Bölgesel Trenler

Güller Ekspresi 20 Aralık’ta hizmete girdi. Isparta, Burdur ve İzmir arasında gündüz seferleri yapacak olan tren, Burdur’un 15 yıllık tren hasretini de bitirmiş oldu. Yolcu trenlerinin 2008 yılında kaldırılmasıyla birlikte 15 yılı aşkın bir süredir yolcu taşımacılığı yapılmayan Burdur Tren Garı’nı sadece yük vagonları kullanıyordu.

İzmir – Bandırma arasında hizmet verecek olan 6 Eylül Ekspresi ve 17 Eylül Ekspresi trenleri, 12 Ocak’tan itibaren karşılıklı olarak seferlere başlamıştır. Tren yolculuk güzergahında İzmir, Manisa ve Balıkesir illerinden geçmektedir.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

5 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya10 Mart 2024 08:47

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Etimesgut a yeni yapılacak olan metro ile ilgili bilginiz var mı ? Durakları vs

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabah Sabah Evrankaya21 Mart 2024 17:34

      Merhaba. Konuyu araştırıp güncel bilgilere ulaşabilirsem onümüzdeki ay paylaşacağım.

      Sil
  3. Ben de Etimesgut-Bağlica hattı ile ilgili bir gelişme var mı diye okudum yazınızı, proje ulaştırma bakanlığına gönderilmişti, olumlu bir gelişme var mıdır? Bilgi edinirseniz, bizi de bilgilendirin lütfen.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabah Sabah Evrankaya21 Mart 2024 17:38

      Etimesgut ve/veya Bağlıca konusunda güncel bir bilgiye ulaşırsam gelecek ayki raporuma dahil edeceğim.

      Sil