1 Şubat 2021 Pazartesi

Ekonomi Postası Ocak 2021

Günaydın Dostlar,

Koskocaman bir ayı geride bıraktık. Takip ettiğim konulardaki gelişmeleri sizlere özetlemek istiyorum.



Süpermarket Alışverişi:

Benim aldığım ürünlerin fiyatları benim aldığım süpermarkette 0,54% oranında arttı. Aslında amacımız aylık averaj fiyatları birbirleri ile mukayese etmek ama elimizde Aralık 2020’nin verisi olmadığı için bu ay fiyatları 1 Ocak ile mukayese ettik.

En fazla fiyatı artan ürünler: Tereyağı: %27,21 Dolmalık Biber: %27,15 Süt: %21,62 Taze Kaşar: %15,35 Demlik Poşet Çay: %11,83.

En fazla fiyatı düşen ürünler: Atom Salata: %27,04 Kıyma: %15,79 Kabuklu Ceviz: %14,22 Straking Elma: %13,61 Piliç Bonfile: %12,79.

Takip ettiğim 50 süpermarket ürününden 28 tanesinin fiyatı ocak ayı içinde hiç değişmedi.

Artış çok fazla değil. Anladığım kadarıyla aralık ayının son günlerinde fiyatlara ciddi zamlar geldiği için, bu ay çok da fazla bir değişiklik olmadı.

1 Ocak tarihinde çiğ süt fiyatları %21,74 oranında arttı. Bu da yılın ilk gününden itibaren fiyatlara yansıdı. Ben çok almasam da, tereyağının kilosu marketine ve markasına göre 85TL-100TL arasında satılıyor. Zannetmeyin ki bu zam hayvancılık yapan çiftçiye yaradı. Hepsi çok mutsuzlar. Bu zam sadece elektrik, mazot fiyatlarındaki artışı ve döviz bazında aldıkları girdilerindeki (yem, gübre, ilaç) kur artışını karşıladı. Kim bilir belki de onun bile tamamını karşılayamadı.

Fiyatları bu kadar çok sık takip etmekten dolayı iki tane önemli konu öğrendim. Birincisi, süpermarketlerin hemen hemen hepsinde birkaç günlük çok ciddi indirimler olabiliyor. Bazı ürünlerde %50’ye varan indirimler oldu. İkincisi de, süpermarketlerin fiyatları semtten semte değişebiliyor. Herkesin her gün fiyat takip edecek kadar zamanı yok ama ara sıra takip etmekte yarar var. Yeriniz ve paranız varsa akmaz kokmaz ürünleri en ucuz zamanlarında alıp stoklayabilirsiniz.

Yıla başlarken, “50 tane süpermarket ürününü takip edeceğim” demiştim ama çok sık alım yaptığımız için listeme damacana fiyatlarını da ekledim. Ocak ayı içerisinde fiyatlarda bir artış olmamakla beraber, siparişlerinizi akıllı telefonlar üzerindeki aplikasyonlar üzerinden vermenizi şiddetle tavsiye ederim. Hemen hemen her markanın kendi aplikasyonu var. Uygulamayı telefonunuza indirip siparişlerinizi buradan vermezseniz, bayilerin belirlediği fiyatlardan ödeme yapmak zorunda kalabilirsiniz.

Ben eve içki sigara almıyorum ama bunları çok fazla alan dostlarım için onları da takip etmeye çalıştım. Alkollü içeceklerin ÖTV oranı %17,07 oranında arttı. Bu artıştan sonra bira fiyatları %13,73, rakı fiyatları da %17,21 oranında arttı. Şarap fiyatlarında şimdilik bir artış olmadı.

Elektrik, Su, Doğalgaz:

1 Ocak itibarıyla doğal gaz fiyatlarına %1 oranında zam yapıldığı açıklandı ama benim faturam %1,99 artı. Neden? Faturalarımızda sadece doğal gaz bedeli yok, diğer kalemlerde de artışlar olabiliyor.

1 Ocak itibarıyla elektrik fiyatlarına %6 oranında zam yapıldı. Ocak ayında bana gelen faturada birim fiyat sadece %1,24 artmıştı. Artış muhtemelen şubat faturasında kendini gösterecek.

Su fiyatlarının %3,33 oranında arttığı açıklansa da benim faturam %4,84 oranında arttı. Burada da yine doğal gaz faturasındaki gibi başka kalemlerde artışlar mevcut.

Ham Petrol:

Bizim coğrafyamızda maliyet hesaplamaları için çok fazla kullanılan Brent Petrol fiyatı ocak ayında bir önceki aya göre %9,28 oranında arttı. Bu artış sözleşmelerdeki fiyat artış formüllerine bir şekilde yansıyacaktır. Bilhassa plastik fiyatlarını etkileyebilir. Düşündüğünüz zaman petrolün etkilemediği konu yok gibi bir şey. Hiçbir şeyi etkilemese nakliyeyi etkiliyor. Önümüzdeki haftalarda bunun etkisini görebiliriz.

Dolar, Euro:

Dolar geçen aya göre -%4,36 oranında düştü. Euro da geçen aya göre -%4,15 oranında düştü. Merkez Bankası’nın faizleri arttırması her ikisinin de düşmesine neden oldu.

Altın, Gümüş:

Altın fiyatları son üç aydır düşüyor. Ocak ayında da geçen aya göre %3,54 oranında değer kaybetti. Gümüş fiyatları da tam tersine son üç aydır artıyor. Ocak ayında da geçen aya göre %2,92 oranında değer kazandı.

Benzin, Motorin:

Benzin ve motorin fiyatlarında çok çeşitli zam ve indirim açıklamaları yapıldı ama işin gerçeği şu ki, ocak ayı boyunca pompada (İstanbul Kadıköy) fiyatlar hiç değişmedi. Tabii döviz fiyatlarının artmamasının da bunda etkisi oldu.

Şeker:

Burada bir parantez de şeker için açmak istiyorum. Aralık 2020 fiyatlarına göre dünya borsalarında şeker fiyatları %10,53 (USD) oranında arttı. Türk Şeker’in de en son zammı 25 Haziran 2019 tarihinde yaptığı düşünülürse, önümüzdeki günlerde zam yapılması ihtimali oldukça yüksek görülüyor. Bu da reçetesinde şeker olan bütün ürünlerin maliyetlerinin artması demek olur.

Şeker paragrafını dün sabah yazdım ama bu sabah yayınlayana kadar şekere zam geldi bile. 3,57₺/kg olan şeker fiyatı %10,08 oranında zamlanarak 3,93₺/kg oldu.

Bu Ay Açıklanan Diğer Fiyat Güncellemeleri:

Boğaziçi & Fatih Sultan Mehmet Köprüleri: Eski: 10,50₺ Yeni: 13,25₺ Oran: %26,19

Osman Gazi Köprüsü: Eski: 117,90₺ Yeni: 147,50₺ Oran: %25,11

Yavuz Sultan Selim Köprüsü: Eski: 21,90₺ Yeni: 27,50₺ Oran: %25,57

Taksi - Açılış Ücreti: Yeni: 5,00₺          

Taksi - Kilometre Başına Bedel: Yeni: 3,00₺ 

Taksi - Minimum Ücret: Yeni: 13,00₺

Motorlu Taşıtlar Vergisi: Artış Oranı: %9,10

Trafik Cezaları: Artış Oranı: %9,10

Araç Muayene Ücretleri: Artış Oranı: %9,11

Pasaport 3 Yıldan Fazla: Eski: 995,00₺ Yeni: 1.085,00₺ Oran: %9,10

Pasaport Defter Bedeli: Eski: 163,00₺ Yeni: 174,05₺ Oran: %9,10

Özel İletişim Vergisi: Eski: %7,5 Yeni: %10,0 Oran: : %33,33

Dostlar, daha önce de belirttiğim gibi bunlar Emin’in enflasyonu ve Emin’in takip ettiği ürünler. Ne piyasa analizi, ne de sizlere nasıl hareket etmeniz gerektiği yönünde bir tavsiye. Herkesin öncelikleri ve gözlemleri farklıdır. Alım alışkanlıklarınıza göre sizin enflasyonunuz daha farklı olabilir. Bakalım önümüzdeki aylarda ne gibi gelişmeler yaşayacağız.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

11 yorum:

  1. Sülper çalışma.. Merakla takip edeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağ ol Mutlu’cum 🙏🙏 Çok çalıştım çok 😀😀

      Sil
  2. Harika... ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  3. Harika, eline sağlık. Şubat sonuçlarını şimdiden merak etmeye başladım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Hasan’cım 🙏🙏 Şubat sonuçlarını ben de merak ediyorum...

      Sil
  4. Çok emek vermişsiniz, şubat ayını merakla bekliyorum. Elinize, emağinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağ ol Esra’cım 🙏🙏 Gerçekten de arkasında çok emek var...

      Sil
  5. iyi sabır vallahi bu fiyatları takip etmek .. tebrik ederim .. bende youtuber'lık yapıyorum insanlara nereden fonlardan kredili konuttan altın gümüşten nasıl para kazanacağını anlatıyorum. Buradaki tasarruf tedbirleride çok faydalı. bugün harcanmayan 1000 TL bileşik %15 faizde 5 yılda 2011 TL oluyor yani iki katı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cihat’cım, biraz oyalanmaca, biraz merak hepsi var 😀😀

      Sil
  6. Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil