29 Kasım 2022 Salı

Raylı Sistemler Kasım 2022

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkanı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.



Bu sabah düşündüm de bu bilgilerin bende kalmasının çok da bir anlamı yok, belki başka ilgilenen dostlarımız da vardır. Fırsat buldukça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.

İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı en fazla beklenen metrolardan bir tanesi. 2016 sonunda yapımına başlanan ve yapım işlemleri tamamlanan hattın, sertifikasyon sürecinin bitirilip bu yıl içinde hizmete alınması bekleniyor. M11 hattı yıl bitmeden hizmete açıldığı takdirde İstanbul’un iki havalimanı da aynı yıl içerisinde raylı sisteme kavuşmuş olacak. 37,5 kilometre uzunluğundaki ve 9 istasyonlu hat yerli yazılım kullanan ilk hat olma özelliğini de taşıyor. Projenin maliyeti yaklaşık 1,3 milyar Euro.

M8 Bostancı Dudullu hattı bitmesi yılan hikayesine dönen hatlardan bir tanesi. 2019 öncesi iki yıldan fazla bir süre için çalışmaların durduğu inşaat, daha sonra yavaş da olsa ilerlemeye başladı. 2016 yılında yapımına başlanan ve halen test sürüşleri devam eden hattın 31 Aralık 2022’de hizmete açılması planlanıyor. Sürücüsüz metro hattı 13 istasyondan ve 14,3 kilometrelik bir güzergahtan oluşuyor. Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçelerinden geçen hat üç raylı sistem hattıyla entegre olabilecek şekilde tasarlandı. Çift yönde saatte 90 bin yolcu taşıyabilecek olan hat, M4, M5 ve Marmaray hatlarından yolcu alıp verebilecek. Projenin maliyeti yaklaşık 7,2 milyar TL.

M3 Başakşehir Kayaşehir hattının da 2022 yılı bitmeden tamamlanması hedefleniyor. 2017 yılında yapımına başlanan hatta test sürüşleri devam ediyor. Dört istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı 2,8 milyar TL.

M7 Kabataş Mahmutbey metrosunun Mecidiyeköy’e kadar olan kısmı iki yıl önce işletime alınmıştı. Bu hattın Yıldız’a kadar uzatılan kısmının da bu yıl içerisinde tamamlanması hedefleniyor. Hattın Yıldız Kabataş arasındaki bölümü arkeolojik kazılar nedeniyle hız kaybetti ve 2024 yılında tamamlanması hedefleniyor. Projenin toplam yatırım büyüklüğü 5,7 milyar TL.

M11 İstanbul Havalimanı Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %80’e yaklaştı. Yaklaşık 32 kilometre tünel kazılan metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9 hatlarına yolcu alıp verebilecek. Örnek olarak ben buradan Marmaray’a bineceğim ve Halkalı İstasyonu’nda aktarma yapıp İstanbul Havalimanı’na ulaşabileceğim. Bence çok kullanışlı olacak. Projenin toplam yatırım tutarı 10 milyar TL.

M9 Ataköy İkitelli hattında fiziksel ilerleme %75,i geçti. İstasyon imalatlarının devam ettiğini gözlemlediğimiz proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Projenin 2023 yılında tamamlanması hedefleniyor ve toplam yatırım tutarı 10,5 milyar TL.

M3 Bakırköy Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %70’e ulaştı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin bu yıla yetiştirilmesi planlansa da açılış 2023 yılına kaldı. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hatta halen ray montajı devam ediyor.

M5 Çekmeköy Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %50’yi aştı. Ekim ayında projede ilk ray kaynağı yapılarak önemli bir aşamaya geçilmişti. Çekmeköy Şehir Hastanesi olarak belirlenen ilk kesimin 2023 yılında hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılında hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır.

M12 Göztepe Ümraniye metro hattında işlerin yarısı bitirildi ve fiziksel ilerleme oran %55’e ulaştı. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın gelecek sene sonunda hizmete alınması hedefleniyor. İnşallah yetişir ama ben 2024’e sarkabileceğini düşünüyorum.

M20 Sefaköy Tüyap (Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylandı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergah on istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor. Projeye 2023 yılında başlanması hedefleniyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında TBMM kazıları başladı. İlk aşamanın 2025 yılında bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %10 civarında.

M10 ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve firmaya yer teslimi yapıldı. İlk sözleşmede %30 civarı fiziksel ilerleme kaydedilmişti. 13 kilometrelik 8 istasyonlu raylı sistem iki bağımsız metro hattından oluşuyor.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hattın 2024 yılında hizmete alınması planlansa da artık bu mümkün olmayacak.

M14 Altunizade Çamlıca metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Bu proje için bugüne kadar 33 milyon TL ödeme yapıldı.

Sirkeci Kazlıçeşme raylı sistem projesinde de çalışmalar hızla devam ediyor. Geçen sene eylül ayında tanıtımı yapılan proje %45 oranında ilerleme kaydetti. Ray kaynak süreci de başlayan projede bir yandan da restorasyon çalışmaları devam ediyor. Bu proje kapsamında yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 639 milyon TL olan projenin 2023 yılının ilk yarısında işletime alınması planlanıyor.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

1 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya29 Kasım 2022 08:46

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil