19 Ocak 2023 Perşembe

Raylı Sistemler Ocak 2023

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Gerçeğine de, oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe-İstanbul Havalimanı hattı en fazla beklenen metrolardan bir tanesi. 2016 yılında inşaatı başlayan projede ilk olarak 22 Ocak’ta Kağıthane’ye kadar olan kısmının açılması planlanıyor. Gayrettepe’ye kadar olan bölümün ise bahar aylarında açılması hedefleniyor. 37,5 kilometre uzunluğundaki ve 9 istasyonlu hat yerli yazılım kullanan ilk hat olma özelliğini de taşıyor. 1,3 milyar avro maliyeti olan projede ilk aşamada 10 tren seti görev yapacak.

M8 Bostancı-Dudullu hattı 6 Ocak 2023’te hizmete açıldı. Ufak tefek işler ve çevre düzenlemesi devam etse de hat çalışmaya başladı. Sürücüsüz metro hattı 13 istasyondan ve 14,3 kilometrelik bir güzergahtan oluşuyor. 2016 yılının şubat ayında yapımına başlanan ve Kadıköy, Ataşehir ve Ümraniye ilçelerinden geçen hat üç raylı sistem hattıyla entegre olabilecek şekilde tasarlandı. Çift yönde saatte 90 bin yolcu taşıyabilecek olan hat, M4, M5 ve Marmaray hatlarından yolcu alıp verebilecek. Eksik kalan işleri tamamlayabilmek için İBB bu yıl için 2,5 milyar lira ödenek ayırdı.

M3 Başakşehir-Kayaşehir hattının 2023 Şubat ayında tamamlanması hedefleniyor. Hatırlarsanız daha önce bu tarih 2022 sonu olarak açıklanmıştı. 2017 yılında yapımına başlanan ve 6,7 km uzunluğundaki hatta test sürüşleri devam ediyor. Dört istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı 2,8 milyar TL.

M7 Kabataş-Mahmutbey metrosunun Mecidiyeköy’e kadar olan kısmı iki yıl önce (28 Ekim 2020) işletime alınmıştı. Bu hattın Yıldız’a kadar uzatılan kısmı da 2 Ocak 2023’te hizmete açıldı. Böylece 17 istasyonluk ve 20 kilometrelik bir hat haline geldi. Yıldız İstasyonu 71 metre derinliğiyle İstanbul’daki en derindeki istasyon olma unvanına sahip oldu. Yıldız – Kabataş kesiminin açılışının 2024’e kaldığı görülüyor. Saatlik yolcu taşıma kapasitesi 70 bin olarak açıklandı.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %87’e yaklaştı. Yaklaşık 56 kilometre tünel kazılan 32 kilometrelik metro hattı tamamlandığında İstanbul Havalimanı Halkalı arası 30 dakikaya düşecek. Bu hat Marmaray, M3 ve M9 hatlarına yolcu alıp verebilecek. Projenin toplam yatırım tutarı 10 milyar TL.

M9 Ataköy-İkitelli hattında fiziksel ilerleme %75,i geçti. İstasyon imalatlarının devam ettiğini gözlemlediğimiz proje; Bakırköy, Bahçelievler, Küçükçekmece, Bağcılar ve Başakşehir ilçelerinden geçiyor. Projenin 2023 yılında tamamlanması hedefleniyordu ama görülüyor ki açılış 2024’e kaldı. Projede bu yıl 1 milyar 550 milyon TL harcama yapılması planlanıyor.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %78’e ulaştı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin bu yılın ikinci yarısında hizmete geçmesi planlanıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hatta halen ray montajı devam ediyor.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli etabında ilerleme oranı %50’yi aştı. Ekim ayında projede ilk ray kaynağı yapılarak önemli bir aşamaya geçilmişti. Çekmeköy Şehir Hastanesi olarak belirlenen ilk kesimin 2023 yılında hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılında hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Proje için bu yıl 2 milyar 94 milyon lira bütçelendi.

M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında işlerin yarısı bitirildi ve fiziksel ilerleme oran %55’e ulaştı. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2023 yılı sonunda hizmete alınması hedefleniyordu. Geçen ay “İnşallah yetişir ama ben bu projenin 2024’e sarkabileceğini düşünüyorum.” diye yazmıştım ama görülüyor ki ben de yanılmışım. Şu anda hedef 2025 olarak değiştirilmiş durumda.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu yeni planlanan metrolardan bir tanesi. Metronun dış borçlanma talebi onaylandı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor. Projeye 2023 yılında başlanması hedefleniyor. İBB bu yıl bu proje için 3 milyar 250 milyon lira ödenek ayırdı.

M7 Esenyurt Uzatmasında TBMM kazıları başladı. İlk aşamanın 2025 yılında bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %10 civarında. Bu proje için bu sene 1 milyar 765 milyon lira ödenek ayrıldı.

M10 Pendik-Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında iptal edilen ve yeniden ihalesi yapılan projede çalışmalar tekrar başladı ve firmaya yer teslimi yapıldı. İlk sözleşmede %30 civarı fiziksel ilerleme kaydedilmişti. Bu yıl 979 milyon lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin 2025 yılında bitirilmesi planlanıyor.

M1B Kirazlı-Halkalı metrosu yeniden ihale edilecek. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hattın 2024 yılında hizmete alınması planlansa da artık bu mümkün olmayacak. IBB yatırım programına göre yeni hedef 2025 olarak gözüküyor. Bu yıl için ayrılan ödenek 979 milyon TL.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2024 yılının ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Bu proje için bugüne kadar 33 milyon TL ödeme yapıldı. Şu ana kadar%36’lık fiziki ilerleme kaydedildi. 3,5 kilometrelik metro hattının toplam yatırım tutarı 1,6 milyar TL.

Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinde de çalışmalar hızla devam ediyor. Geçen sene eylül ayında tanıtımı yapılan proje %45 oranında ilerleme kaydetti. Ray kaynak süreci de başlayan projede bir yandan da restorasyon çalışmaları devam ediyor. Bu proje kapsamında yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 639 milyon TL olan projenin 2023 yılının ilk yarısında işletime alınması planlanıyor.

T5 Tramvay Hattı İstanbul'un Avrupa yakasında, ilk istasyonu Eminönü son istasyonu ise Alibeyköy Cep Otogarı olan 14 istasyondan oluşan 10,1 km uzunluğundaki tramvay hattıdır. İşletmede olan kısmı Cibali'den başlayan hat Haliç'in batı kıyısı boyunca Silahtarağa'ya kadar devam eder ve buradan itibaren Alibey Deresi'ne paralel şekilde giderek Alibeyköy Cep Otogarı'nda son bulur.

Hattın ilk etabı, Cibali ile Alibeyköy Cep Otogarı arasında inşa edilmiş ve 1 Ocak 2021'de hizmete girmiştir. Eminönü uzatmasının ise 2023 yılında hizmete girmesi planlanmaktadır.

Yüksek Hızlı Tren

İstanbul-Edirne hattında çalışmalar devam ediyor. Edirne’yi İstanbul’a bağlayacak projenin ilk etabı olan 153 kilometrelik Çerkezköy-Kapıkule hattının 2024’te tamamlanması hedefleniyor.

Ankara-Sivas hattında çalışmalar 2009 Şubat ayında başlamıştı. Bir türlü bitirilemeyen 293 kilometre uzunluğundaki hattın 2023 yılı içerisinde hizmete girmesi hedefleniyor. Bu proje ile Kırıkkale, Yozgat ve Sivas illeri de hızlı tren ile tanışmış olacak. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasının iki saate düşeceği açıklandı.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

8 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya19 Ocak 2023 08:31

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil
  2. Günaydın, İstanbul içinde raylı sistemi devamlı kullanan biri olarak verdiğin yeni bilgilere teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabah Sabah Evrankaya19 Ocak 2023 22:05

      Ben teşekkür ederim.

      Sil
  3. Değerli bilgileriniz için teşekkür ederiz👌

    YanıtlaSil
  4. Guzel ozet👏👏ANY

    YanıtlaSil