28 Ocak 2024 Pazar

Raylı Sistemler Ocak 2024

Günaydın Dostlar,

Raylı sistemlerin her türlüsünü severim. Bırakın gerçeğini oyuncağına da ilgim büyüktür. Tabii sadece sevmekle kalmıyorum, çok sık kullanıyorum da. İstanbul gibi bir şehirde bir yere raylı sistemle gidebilme imkânı varsa muhakkak kullanılmalıdır. Çok mecbur olmadıkça dışarıya hayatta arabayla çıkmam. Trafik ve park sorunu insanı yıpratıyor.

Çok sevdiğim ve çok kullandığım için de çok takip ederim. Yapımı devam eden hatları veya devam edemeyenleri hepsini yakından izlerim.

Fırsat buldukça ve bilgi aldıkça yapımı devam eden hatların durumunu sizlerle paylaşacağım.



İstanbul

M11 Gayrettepe İstanbul Havalimanı hattının 15 Ocak’ta açılması hedefleniyordu. 19 Ocak’ta üçüncü şahıslarca yürütülen kazık imalatı sebebiyle tünel çeperi küçük bir zarar görse de Gayrettepe İstasyonu’nda test çalışmaları devam ederken meydana gelen kaza açılışı etkilemedi. Bu güzergahın son istasyonu olan Gayrettepe, 29 Ocak Pazartesi günü (yarın) hizmete açılacak. Hatla birlikte Taksim – İstanbul Havalimanı arası 41 dakika sürecek.

M11 İstanbul Havalimanı-Halkalı projesinin fiziksel ilerleme oranı %92’ye ulaştı. Proje sertifikasyon sürecinde. En son yapılan açıklamada Arnavutköy’e kadar olan ilk etabın Şubat 2024’te, Kayaşehir İstasyonu’nun da Mart 2024’te hizmete gireceği belirtildi. Halkalı bağlantısının da 2024 sonunda tamamlanacağı belirtiliyor. Bu hatta %60 yerlilik şartıyla Ankara’da üretilen setler kullanılacak.

M9 Ataköy-İkitelli hattının Ataköy – Bahariye kesiminin 8 Mart 2024 tarihinde açılması planlanıyor. Projede fiziksel ilerleme oranı %94 seviyesine ulaştı. Metro, Basın Ekspres’e paralel bir koridor izliyor ve hat hizmete alındığında Ataköy – İkitelli arasındaki seyahat süresi 19 dakikaya düşüyor. Proje bedeli (72 adet araç dahil) 10,6 milyar TL. Cumhurbaşkanlığının bu hat için gerekli olan araçların alımını onaylamadığı ve bakanlık bütçesinde de bir bütçe ayrılmadığı yönünde paylaşımlar yapılıyor. Bu nedenle de araç sıkıntısı yaşanacağından sözediliyor.

M3 Bakırköy-Kirazlı projesinde fiziksel ilerleme oranı %88’e ulaştı ve test sürüşleri başladı. 8,4 kilometre uzunluğundaki 8 istasyonlu projenin 2024 Şubat ayında hizmete geçmesi planlansa da ilk aşamada araç sıkıntısı olabileceği ve cumhurbaşkanlığı tarafından araç alımının onaylanmadığı yönünde bilgiler paylaşılıyor. Bir saatte tek yönde 70 bin yolcu taşıyabilecek olan hattın proje bedeli (72 adet araç alımı dahil) 10,7 milyar TL.

M5 Çekmeköy-Sultanbeyli projesinde test sürüşleri devam ediyor. Çekmeköy - Samandıra Merkez olarak belirlenen ilk etapta ilerleme oranı %91’i geçti. İlk kesimin Mart 2024’te hizmete açılması bekleniyor. Hattın diğer bölümünün de 2024 yılının sonunda hizmete geçeceği belirtilmiştir. Bu sayede Sultanbeyli’den Üsküdar’a kadar kesintisiz ulaşımın sağlanması mümkün olacaktır. Toplam yatırım büyüklüğü (150 adet araç dahil) 14,4 milyar TL olan hattın daha sonra Sabiha Gökçen’e uzatılması planlanıyor.

M12 Göztepe-Ümraniye metro hattında fiziksel ilerleme oran %72’yi geçti. Projede TBM kazıları tamamlandı ve ray döşeme işleri devam ediyor. 13 kilometre uzunluğundaki 11 istasyonlu hattın 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor.  Toplam bütçesi (56 adet araç alımı dahil) 20,1 milyar TL.

M20 Sefaköy-Tüyap (Beylikdüzü) metrosu için onay bekleniyor. Metronun dış borçlanma talebi belediye meclisinde onaylanmış olsa da ne yazık ki 2024 yatırım programında yer almadı. 19,5 kilometre uzunluğundaki hat Sefaköy’den başlıyor. Metrobüs hattı ile birçok noktada entegrasyonu olan bu güzergâh 10 istasyondan oluşuyor ve Tüyap arkasındaki depo ve bakım merkezinde son buluyor.

M7 Esenyurt Uzatmasında ocak ayında TBM kazıları devam ediyor.  Birinci etabın 2025 yılı sonunda bitirileceği açıklandı. Şu anda fiziksel ilerleme oranı %32’yi geçti. Birinci etabın uzunluğu yaklaşık 7 km. Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun devamı niteliğinde olan projede, ilk aşamada dört yeni istasyon inşa ediliyor. Bu projenin yatırım bedeli (220 adet araç dahil) 28,7 milyar TL. Bu yıl için 3,7 milyar TL harcama öngörülüyor.

M7 Kabataş Uzatmasında da çalışmalar devam ediyor. Kabataş İstasyonu’nun 2024 yılında hizmete açılması bekleniyor. Beşiktaş İstasyonu’nun açılışının ise (arkeolojik kazılar nedeniyle) 2027 yılını bulabileceği konuşuluyor. Kabataş İstasyonu hizmete açıldığında trenler Beşiktaş İstasyonu’nu pas geçecek şekilde işletilecek.

M10 Pendik Sabiha Gökçen ve M4 Tuzla Uzatma hattında fiziksel ilerleme oranı %62’yi geçti. 5,8 milyar lira bütçe ayrılan hat, 13 kilometrelik 8 istasyonlu iki bağımsız metro hattından oluşuyor. Projenin Mayıs 2025’de bitirilmesi planlanıyor. Toplam yatırım bedeli (240 adet araç dahil) 18,3 milyar TL.

M1B Kirazlı Halkalı metrosu için 16 Şubat tarihinde yeniden başlama töreni yapılacağı belirtildi. Bir türlü yol alamayan ve sadece %8’lik fiziksel ilerleme kaydeden hat için yeni bir ihale yapılmıştı. Toplam yatırım bedeli (272 adet araç dahil) 31,5 milyar TL.

M14 Altunizade-Çamlıca metrosunun da 2025 yılında tamamlanması hedefleniyor. Şu ana kadar %37 civarında fiziki ilerleme kaydeden projede tünel kazıları devam ediyor. 3,5 kilometrelik 4 istasyonlu metro hattının toplam yatırım tutarı (10 adet araç dahil) 3,8 milyar TL. 2024 yılı için 1,5 milyar TL bütçe ayrılmış.

T6 Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem projesinin 2023 yılı sonunda açılması için yoğun çaba harcansa da bu açılış gerçekleşmedi. Bugüne kadar başka bir açıklama da görmedim. Birçok projede olduğu gibi arkeolojik çalışmaların proje güzergahı ile çakıştığı yönünde bilgiler olsa da bu açıklamalar resmen doğrulanmadı. Söylenenlere göre Bukoleon Sarayındaki arkeolojik çalışmalar ile T6 projesinin yaya-bisiklet parkuru çakışıyormuş. Test sürüşleri devam eden proje kapsamında 7,3 km uzunluğunda yürüyüş yolları ve bisiklet parkurları da yapılıyor. Toplam yatırım tutarı 1,5 milyar TL.

Üsküdar-Kadıköy-Maltepe Tramvay Projesi’nde fizibilite ve projelendirme çalışmaları tamamlandı. Projeye Anadolu Tram adı verilmiş. 21,3 kilometrelik tramvay hattında 33 istasyon bulunuyor.

Ankara

Başkentray Yenikent Uzantısı yaklaşık 18.kilometrelik düz bir hat. Yük taşımacılığıyla entegre bir proje olarak düşünülen hatta ilerleme oranının %55 seviyelerinde olduğu açıklandı. Projenin 2024 yılı sonunda açılması hedefleniyor.

A2 Dikimevi-Natoyolu hattında ihaleye gelen tekliflerin çok yüksek olduğu ve en kısa zamanda ihalenin iptal edileceği ve yeni bir ihale yapılacağı belirtilmiş. 2028 hedefli proje için bu yıl 2 milyar TL bütçe ayrılmış.

M5 Kızılay Dikmen Metrosu’nda etüt ve sondaj çalışmaları devam ediyor.  M4 (Keçiören) hattının Kızılay kuyruk tünelinden devam edip Atatürk Sitesi (Mevlana Bulvarı Çaldağ Kavşağı) yönünde 10 istasyon olarak planlanıp proje çalışmaları başlatılan hattın Oran yönünde bir istasyon daha uzatılarak 11 istasyon olarak projelendirilmekte olduğu açıklandı.

Esenboğa Havalimanı Metrosu uzun zamandır gündemde olmakla beraber çok fazla yol alamadı. 2024 yılında da bu proje için ayrılmış bir ödenek yok. Bu da demek oluyor ki eğer ödenek çıkarsa çalışmalar en erken 2025 yılında başlayabilir.

İzmir

M1 F. Altay – Narlıdere metrosunda fiziksel ilerleme oranı %96’ya ulaştı. Üçyol-Fahrettin Altay hattına eklenecek olan yaklaşık 7,2 km uzunluğundaki Fahrettin Altay-Narlıdere Kaymakamlık arasında yer alacak olan hatta 7 adet istasyon bulunmaktadır. Hattın 7 Şubat 2024 günü hizmete alınacağı açıklanmıştır ve bu tarih geçerliliğini korumaktadır. Bu proje için 2024 yatırım programında 462 milyon TL bütçe ayrılmıştır.

T3 Çiğli tramvayı 27 Ocak’ta hizmete açıldı. Temeli 2020 aralık ayında atılan Çiğli tramvayı, 414 milyon 182 bin 814 TL bedelle sözleşmesi imzalanan ve yaklaşık 11 km'lik çift hatlı ve 14 istasyondan oluşan bir hattır. Dedikoduya göre dün yapılan açılış töreninde Can Bonomo konseri de varmış.

M2 Üçyol – Buca metrosunda TBM (Tünel Açma Makinesi) kurulumu için hazırlıklar devam ediyor.

Halkapınar – Otogar metrosunun son durumunda bir değişiklik yok. 4,5 km uzunluğundaki 5 istasyonlu projenin henüz ihalesi yapılmadı.

Adana

Geçen ayki yazımda Adana’daki raylı sistem projelerini detaylı olarak yazmıştım. Geçen süre içerisinde herhangi bir değişiklik olmadı.

Özet geçecek olursak Adana'da biri hafif raylı sistem uzatması (Hafif Raylı Sistem İkinci Etap), diğeri de tramvay hattı (Medline Hastanesi – Şehir Hastanesi Tramvay Hattı) olmak üzere iki adet şehir içi raylı sistem projesi mevcut. İkinci etap hafif raylı sistem projesi yatırım programına alınma/İhale aşamasında, tramvay projesi ise projelendirme aşamasındadır.

Gaziantep

Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen Gaziantep Metrosu Cumhurbaşkanlığı 2024 yatırım programına alındı. 15 milyar TL’lik projenin yaklaşık 10.5 kilometre uzunluğunda olması ve 2 yıl içerisinde tamamlanması planlanıyor.

Yüksek Hızlı Tren

Ankara-İzmir yüksek hızlı tren hattının 2028 yılında hizmete alınması planlanıyor. Bugüne kadar çalışmaların %63’ü tamamlandı. 9 istasyonlu hat Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir gibi illerimizin de hızlı tren ile buluşmasını sağlayacak. Bu hattın altyapı çalışmaları için 2024 yatırım programında 6 milyar TL bütçe ayrıldığı belirtiliyor.

Ankara-Bursa yüksek hızlı tren hattının 2026 yılında hizmete alınması beklenmekle birlikte son günlerde 2027 yılının da çok fazla telaffuz edilmeye başladığını görmekteyiz. Bu projede ilerleme oranı %80’e ulaştı. Proje maliyeti 26 milyar TL olarak açıklandı.

Bölgesel Trenler

Güller Ekspresi 20 Aralık’ta hizmete girdi. Isparta, Burdur ve İzmir arasında gündüz seferleri yapacak olan tren, Burdur’un 15 yıllık tren hasretini de bitirmiş oldu. Yolcu trenlerinin 2008 yılında kaldırılmasıyla birlikte 15 yılı aşkın bir süredir yolcu taşımacılığı yapılmayan Burdur Tren Garı’nı sadece yük vagonları kullanıyordu.

İzmir – Bandırma arasında hizmet verecek olan 6 Eylül Ekspresi ve 17 Eylül Ekspresi trenleri, 12 Ocak’tan itibaren karşılıklı olarak seferlere başlamıştır. Tren yolculuk güzergahında İzmir, Manisa ve Balıkesir illerinden geçmektedir.

İstanbul’da ve diğer birçok şehirde raylı sistem çalışmaları devam ediyor. Bu sabah bir kısmını sizler için özetlemeye çalıştım. Bakalım önümüzdeki günlerde ne gibi gelişmeler göreceğiz.

Sağlıklı kalın, mutlu kalın…

1 yorum:

  1. Sabah Sabah Evrankaya28 Ocak 2024 08:54

    Günaydın Dostlar,
    Yazılarımı Twitter'da AykutEvrankaya sayfasında, Facebook'ta Sabah Sabah Evrankaya sayfasında, LinkedIn'de Emin Evrankaya sayfasında takip edebilirsiniz.
    Sağlıklı kalın, mutlu kalın...

    YanıtlaSil