26 Kasım 2014 Çarşamba

Erol Büyükburç...

Dün sabahki yazımda, bu sabah Erol Büyükburç’tan söz edeceğimi belirtmiştim ama ben sadece ondan değil o döneme denk gelen ve bugünkü Türk rock ve pop müziğinin şekillenmesinde büyük emekleri olan birkaç isimden daha söz etmek istiyorum.

İlk bahsetmek istediğim isim da Alpay. Kara Tren, şarkısı benim hatırladığım ilk Alpay şarkısıdır ve 1965 yılında yapılmıştır. Çok küçük olduğum için bu şarkıyı ve Alpay’ın çıkardığı tren seslerini dinlemeye bayılırdım. Bugün dahi trenlere çok meraklı olmamın sebebi bu şarkı olabilir. Eylülde Gel, Fabrika Kızı gibi şarkılar çok daha sonra 1970’lerin ortalarında yapılan şarkılardır.
 
O dönemlerde yabancı şarkıların üzerine Fecri Ebicioğlu gibi isimlerin Türkçe sözler yazması çok modaydı. Bu durumdan en çok nemalanan da Ajda Pekkan’dır. 1965 yılında çıkardığı, Her Yerde Kar Var, adlı 45’liği aynen bu tip bir çalışmanın ürünüdür.
Dün de belirttiğim gibi, Erol Büyükburç, çok popülerdi ve neredeyse hiç rakibi yoktu. Onun kadar dikkat çekmese de rahmetli Berkant’ta o döneme damga vuran şarkıcılardandır. 1967 yılında çıkardığı, Samanyolu adlı 45’lik hemen hemen her evde vardı. Plak alan her insan muhakkak Samanyolu’nu almıştı.

Erol Büyükburç’un ilk 45’liği hangisidir bilmiyorum ama benim ilk hatırladıklarım Yasemin, Manolya gibi şarkılardır. Bunlarda yine 1960’ların sonlarına doğru yapılmış 45’liklerdir. Bir Başka Sevgiliyi Sevemem, Berduş, Kölen Olayım gibi çok meşhur olmuş şarkıları 1970’lerde piyasaya çıkmıştır. Yılını bilmiyorum ama birde Ağlarım diye bir şarkısı vardı ve düğünlerin ve yaz kamplarının değişmez parçasıydı.

Merak mı ettiniz, iste size, Ağlarım :

“Calypso Kıralı” lakabını almış Metin Ersoy’dan bahsetmeden o dönemi geçmek olmaz. Aynı döneme denk gelir ve görüntüsü de biraz çakma Erol Büyükburç gibidir. Vakit Yok Gemi Kalkıyor, adlı şarkıyı hepimiz biliriz ve barlarda sık sık çalar. İşte o şarkı Metin Ersoy’un, o günlerden bu günlere kadar uzanan en meşhur şarkısıdır.

Bu şarkıdan dolayı Metin Ersoy birazcık bilinir ama Mehmet Taneri ismini kimse bilmez. Sen Sen Sen adlı 45’liği benim hayatımda aldığım ilk 45’liktir. Daha doğrusu ben çok küçük olduğum için annemle beraber aldığımız bir plaktır. Mehmet Taneri çok kısa süren müzik yaşamında güzel bir iz bırakmıştır.

Sen Sen Sen :

Tabi ki, o dönemlerin benim için en önemli şarkıcısı rahmetli Cem Karaca’dır. Kesin, o da herkes gibi bir takım İngilizce şarkılar söylemiştir ama benim için Cem Karaca’nın ilk hatırladığım şarkısı, o zamanki grubu Apaşlar ile seslendirdiği “Emrah” şarkısıdır. Yanılmıyorsam yıl 1968.

Bilmeyenler için, işte Emrah.
http://youtu.be/1vXlhipSHHo 

Yine aynı dönemde, artık yavaş yavaş yurda dönmeyi düşünen rahmetli Barış Manço’da Türkiye müzik piyasasına girmeye başlamıştır ve şimdiki Mazhar Alanson ve Fuat Güner gibi isimlerinde bünyesinde olduğu Kaygısızlar grubu ile Kol Düğmeleri ve Unutamıyorum gibi bestelerini seslendirmiştir. Benim, Barış Manço ile ilk tanışmam Kağızman adlı türkünün 45’liğini almam ile başlar.
Atatürk Bulvarı’nda ki Tansel müzik evine gidip, “Erol Büyükburç’tan (başka bir şey bilmiyoruz ki) Kağızman türküsünün plağını istiyoruz dedik.” adamda, “Onu Erol Büyükburç değil, yeni çıkan Barış Manço diye biri var, o söylüyor.” diye cevap verdi. İyi midir, kötü müdür bilemedik ama yine de aldık. Daha sonra Derule, Bebek gibi türküleri de söylediğini hatırlıyorum.

Barış Manço’nun artık bir marş haline gelmiş ve herkes tarafından çok sevilen 45’liği Dağlar Dağlar, 1970’lerin başında çıkmış ve ilk altın plak aldığı şarkısı olmuştur.
Barış Manço’nun yurda dönmesi ve Moğollar gibi grupların ortaya çıkması bu ülkede müziğin yönünü değiştirmiştir. Daha önce genelde İngilizce şarkı söyleyen şarkıcılar yavaş yavaş Türkçe’ye dönmeye başlamışlar ve Anadolu motifleri ile süslenmiş yeni bir tür ortaya çıkmıştır.

Moğallar’ın, benim hatırladığım ilk şarkıları Dağ ve Çocuk’tur ve çok güzel bir şarkıdır. Daha sonra Garip Çoban, Behind The Dark, Ilgaz gibi birçok şarkı daha yapmışlardır ve ben bugün dahi zaman zaman dinlerim. Grubun ilk üyelerinden Cahit Berkay yüzlerce film ve dizi müziği yapmıştır ve bugün de aktif müzik yaşamına devam etmektedir.

Söyle Sazım, Uzun İnce Bir Yoldayım, Yağmur Olsam gibi bir çok hit şarkısı olan ve Anadolu Pop müziğinin doğmasında önemli bir yeri olan Fikret Kızılok’u da unutamayız. Parçalarını halen severek dinlediğim çok değerli bir müzisyendir.

Böyle bir dönemden bahsederken, ülkede Türkçe sözlü rock müziğin gelişmesinde büyük emeği olan Erkin babadan söz etmeden olmaz. Yine aynı dönemde (1967-1968) çıkardığı, Kızları da Alın Askere adlı 45’liği, benim hatırladığım ilk Erkin Koray şarkısıdır. Anma Arkadaş, adlı şarkıda çok güzel bir eser olup, bugün halen birçok sanatçı tarafından seslendirilmektedir. Hepimizin çok iyi bildiği ve fasıllarda göbek havası haline dönüştürülen Fesupanallah ve Şaşkın gibi parçalarının yapılışları 1970 ortalarıdır. 1974 yılında çıkarttığı, Elektronik Türküler albümü, bu ülkenin müzik tarihinin önemli temel taşlarından biridir.
Bu sabah kendi hatırladıklarıma göre 1965-1970 dönemini özetlemeye çalıştım. Bu sıralama benim sıralamam olup, gerçek hayatın bir kronolojisi değildir. Lütfen bana, “Sen öyle demişsin ama o tarihte o daha sünnet bile olmamıştı.” diye yazmayın. Dediğim gibi bu benim yaşadıklarımın kronolojisi.
Tabi ki bu tam bir listede değil, sadece bu sabah aklıma gelenler. Kamuran Akkor, Selçuk Alagöz, Rana Alagöz, Özdemir Erdoğan, Modern Folk Üçlüsü gibi o döneme damgasını vurmuş isimleri de unutamayız.

Düşünüyorum da 1965-1975 arası çok verimli bir dönemmiş. Bugün “baba” sanatçılar diye adlandırdığımız sanatçıların hepsi o dönemde çıkmış. Ucundan da olsa, o dönemi yakalayabildiğim için ben kendimi çok şanslı sayıyorum. Edip Akbayram Dostlar, Ersen Dadaşlar, İlhan İrem gibi sanatçıların çıkışları da 1970’lerin başlarına denk gelir.

Adapazarı civarında geçirdikleri bir trafik kazası sonucunda 3 değerli üyelerini kaybeden Beyaz Kelebekler’de o dönemin önemli gruplarındandır. Kaza sonrası bir daha toparlanamayan grubun, müzik yaşamı çok kısa sürmüştür. Hepsinin mekanları cennet olsun.

Her ne kadar ilk plağını 1960’larda yapmış olsa da, Timur Selçuk’un meşhur olması da 1970’lerin başına denk gelir. Bir klasik haline gelen İspanyol Meyhanesi, Bugün Yarın Daima gibi şarkıları 1972 yılının ürünleridir.

Listeye birçok ekleme yapılabilir. Onları da sizlerden bekliyorum. Benden bu sabah bu kadar oldu. Sabah sabah daha fazla hatırlayamadım. Ben şimdi Barış Manço dinleyerek çayımı içmeye gidiyorum. Hepiniz için çok güzel bir gün olsun.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder